A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salbego, Juliana Zanini
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6286
Resumo: In times of mediatic way of life, mankind s experience is more and more mediate by technological devices of communication. In this view, audiovisual publicity is social contest s product, an enunciative device in which strategies are made with a view to persuade the public about the discursive true that this publicity ensures. For such, in its ways to say and show, the advertisement must do the spectator to feel him or herself connected to the text, using elements that refer to realities. In this sense, this work aims to bring to the top its purposes throughout broking significant chains of audiovisual advertising texts, finding out trough which strategies the advertisement creates effects of sense of reality. For that, I use Discourses Semiology theory, observing the deal of sense production s strategies and the articulation of subjects in this process. I also use audiovisual languages theories, trying to comprehend the process of organization of its internal elements and such visual grammar. It s known that advertising discourses process elements that can take memories to the spectator, the sensation of a particular reality. The audiovisual narratives process resources of the iconic, of the verbal and of the sonorous able to stimulate the senses producing sensations throughout synesthesia processes, closed plans languages utilization, maximization of sound resources among other strategies.
id UFSM_ca6658ae6e443f5c70e2d15ff1727c7e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6286
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no BrasilThe reality effects production in narrative advertising movies: strategies analysis in segments of beverages in BrazilPublicidade audiovisualEfeitos de sentido de realidadeComunicação midiáticaAudiovisual publicityEffects of sense of realityMediatic communicationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOIn times of mediatic way of life, mankind s experience is more and more mediate by technological devices of communication. In this view, audiovisual publicity is social contest s product, an enunciative device in which strategies are made with a view to persuade the public about the discursive true that this publicity ensures. For such, in its ways to say and show, the advertisement must do the spectator to feel him or herself connected to the text, using elements that refer to realities. In this sense, this work aims to bring to the top its purposes throughout broking significant chains of audiovisual advertising texts, finding out trough which strategies the advertisement creates effects of sense of reality. For that, I use Discourses Semiology theory, observing the deal of sense production s strategies and the articulation of subjects in this process. I also use audiovisual languages theories, trying to comprehend the process of organization of its internal elements and such visual grammar. It s known that advertising discourses process elements that can take memories to the spectator, the sensation of a particular reality. The audiovisual narratives process resources of the iconic, of the verbal and of the sonorous able to stimulate the senses producing sensations throughout synesthesia processes, closed plans languages utilization, maximization of sound resources among other strategies.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEm tempo de cultura midiática, a experiência do homem é a cada vez mais mediada pelos dispositivos tecnológicos de comunicação. Nesse panorama, a publicidade audiovisual é produto de uma demanda social, um dispositivo enunciativo na qual estratégias são tecidas com vistas a persuadir o enunciatário da verdade discursiva que afirma. Para que isso ocorra, nos seus modos de dizer e mostrar, o enunciador deve fazer o espectador sentir-se ligado ao texto, utilizando elementos que referenciem realidades. Neste sentido, o presente trabalho busca, através da quebra das cadeias significantes do texto publicitário audiovisual, trazer à tona suas intencionalidades, descobrindo por quais estratégias o enunciador cria efeitos de sentido de realidade. Para tanto, faço uso da teoria da Semiologia dos Discursos, observando o agenciamento das estratégias de produção de sentidos e a articulação dos sujeitos neste processo. Também me aproprio de teorias das linguagens audiovisuais buscando compreender o processo de organização de seus elementos internos e certa gramática do visual. Sabese que o discurso publicitário agencia elementos que podem levar ao espectador a lembrança, a sensação de uma realidade particular. As narrativas audiovisuais agenciam recursos do icônico, verbal e sonoro capazes de aguçar os sentidos produzindo sensações através de processos de sinestesia, da utilização de linguagens de planos fechados, da maximização de recursos sonoros, entre outras estratégias.Universidade Federal de Santa MariaBRComunicaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoPeruzzolo, Adair Caetanohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793259U6Fausto Neto, Antoniohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783987D3Montardo, Sandra Portellahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778513T3Salbego, Juliana Zanini2008-05-072008-05-072008-02-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSALBEGO, Juliana Zanini. THE REALITY EFFECTS PRODUCTION IN NARRATIVE ADVERTISING MOVIES: STRATEGIES ANALYSIS IN SEGMENTS OF BEVERAGES IN BRAZIL. 2008. 125 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6286porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-03-17T16:45:41Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6286Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-03-17T16:45:41Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil
The reality effects production in narrative advertising movies: strategies analysis in segments of beverages in Brazil
title A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil
spellingShingle A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil
Salbego, Juliana Zanini
Publicidade audiovisual
Efeitos de sentido de realidade
Comunicação midiática
Audiovisual publicity
Effects of sense of reality
Mediatic communication
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil
title_full A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil
title_fullStr A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil
title_full_unstemmed A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil
title_sort A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil
author Salbego, Juliana Zanini
author_facet Salbego, Juliana Zanini
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Peruzzolo, Adair Caetano
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793259U6
Fausto Neto, Antonio
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783987D3
Montardo, Sandra Portella
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778513T3
dc.contributor.author.fl_str_mv Salbego, Juliana Zanini
dc.subject.por.fl_str_mv Publicidade audiovisual
Efeitos de sentido de realidade
Comunicação midiática
Audiovisual publicity
Effects of sense of reality
Mediatic communication
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
topic Publicidade audiovisual
Efeitos de sentido de realidade
Comunicação midiática
Audiovisual publicity
Effects of sense of reality
Mediatic communication
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description In times of mediatic way of life, mankind s experience is more and more mediate by technological devices of communication. In this view, audiovisual publicity is social contest s product, an enunciative device in which strategies are made with a view to persuade the public about the discursive true that this publicity ensures. For such, in its ways to say and show, the advertisement must do the spectator to feel him or herself connected to the text, using elements that refer to realities. In this sense, this work aims to bring to the top its purposes throughout broking significant chains of audiovisual advertising texts, finding out trough which strategies the advertisement creates effects of sense of reality. For that, I use Discourses Semiology theory, observing the deal of sense production s strategies and the articulation of subjects in this process. I also use audiovisual languages theories, trying to comprehend the process of organization of its internal elements and such visual grammar. It s known that advertising discourses process elements that can take memories to the spectator, the sensation of a particular reality. The audiovisual narratives process resources of the iconic, of the verbal and of the sonorous able to stimulate the senses producing sensations throughout synesthesia processes, closed plans languages utilization, maximization of sound resources among other strategies.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-07
2008-05-07
2008-02-18
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SALBEGO, Juliana Zanini. THE REALITY EFFECTS PRODUCTION IN NARRATIVE ADVERTISING MOVIES: STRATEGIES ANALYSIS IN SEGMENTS OF BEVERAGES IN BRAZIL. 2008. 125 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6286
identifier_str_mv SALBEGO, Juliana Zanini. THE REALITY EFFECTS PRODUCTION IN NARRATIVE ADVERTISING MOVIES: STRATEGIES ANALYSIS IN SEGMENTS OF BEVERAGES IN BRAZIL. 2008. 125 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6286
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Comunicação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Comunicação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Comunicação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922116320624640