Construção de relações funcionais através do software Scratch
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000rznf |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6756 |
Resumo: | This dissertation presents the delineation of a research for Master's Degree involving students of the first year of High School, which has the objective of analyzing the potentialities of the software Scratch for the elaboration of learning objects in the construction process of functional relationships involving functions. This is a qualitative research. The activities developed deal with the idea of function, inverse function and Cartesian Plane and were dynamized with three groups of students at a school in the city of Santa Maria/RS. As theoretical support it was adopted the Theory of Conceptual Fields of Gerard Vergnaud and the Theory of Constructionism developed by Seymour Papert due to the important role for the study of cognitive functioning of the subjects- in-situation and the contribution of the computer in the comprehension of Mathematical concepts. In order to promote the construction of functional relationships, activities have been planned with the use of the Scratch software, allowing the student to perform several trials involving concepts of function. The results show that the use of the Scratch for learning functions enables students to make deductions, anticipations, control results, conclusions, assisting in the formalization and abstraction of these concepts, when inserted into an environment of resolution of situations and research. |
id |
UFSM_eb8d2f471a0962eabb4111d603444885 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6756 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Construção de relações funcionais através do software ScratchConstruction of functional relationship through the software ScratchRelações funcionaisFunçãoTeoria dos campos conceituaisTeoria do construcionismoScratchFunctional relationshipsFunctionTheory of conceptual fieldsTheory of constructionismScratchCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThis dissertation presents the delineation of a research for Master's Degree involving students of the first year of High School, which has the objective of analyzing the potentialities of the software Scratch for the elaboration of learning objects in the construction process of functional relationships involving functions. This is a qualitative research. The activities developed deal with the idea of function, inverse function and Cartesian Plane and were dynamized with three groups of students at a school in the city of Santa Maria/RS. As theoretical support it was adopted the Theory of Conceptual Fields of Gerard Vergnaud and the Theory of Constructionism developed by Seymour Papert due to the important role for the study of cognitive functioning of the subjects- in-situation and the contribution of the computer in the comprehension of Mathematical concepts. In order to promote the construction of functional relationships, activities have been planned with the use of the Scratch software, allowing the student to perform several trials involving concepts of function. The results show that the use of the Scratch for learning functions enables students to make deductions, anticipations, control results, conclusions, assisting in the formalization and abstraction of these concepts, when inserted into an environment of resolution of situations and research.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEsta dissertação apresenta o delineamento de uma pesquisa de mestrado envolvendo alunos do primeiro ano do Ensino Médio, a qual tem por objetivo analisar as potencialidades do software de programação Scratch na elaboração de objetos de aprendizagem no processo de construção das relações funcionais envolvendo funções. Trata-se de uma pesquisa de cunho qualitativo. As atividades elaboradas versam sobre a ideia de função, função inversa e o plano cartesiano e foram dinamizadas junto a três turmas de alunos de uma escola da cidade de Santa Maria/RS. Como aporte teórico adota-se a Teoria dos Campos Conceituais de Gerard Vergnaud e a Teoria do Construcionismo de Seymour Papert devido ao papel importante no estudo do funcionamento cognitivo do "sujeito-em-situação" e da contribuição do computador na compreensão dos conceitos matemáticos. Com o intuito de propiciar a construção das relações funcionais, as atividades foram planejadas com o uso do software Scratch, permitindo que o aluno realize diversas experimentações envolvendo conceitos da função. Os resultados apontam que a utilização do Scratch para a aprendizagem de funções oportuniza ao aluno fazer deduções, antecipações, controlar resultados, tirar conclusões, auxiliando na formalização e abstração desses conceitos, quando inserido em um ambiente de resolução de situações e investigação.Universidade Federal de Santa MariaBREducação Matemática e Ensino de FísicaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de FísicaFioreze, Leandra Anversahttp://lattes.cnpq.br/9910618131721810Basso, Marcus Vinicius de Azevedohttp://lattes.cnpq.br/5478310789654878Ferreira, Inês Fariashttp://lattes.cnpq.br/0979050331045936Ventorini, André Eduardo2016-05-102016-05-102015-10-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfVENTORINI, André Eduardo. Construction of functional relationship through the software Scratch. 2015. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Ensino de Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6756ark:/26339/001300000rznfporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-03-18T17:44:56Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6756Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-03-18T17:44:56Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Construção de relações funcionais através do software Scratch Construction of functional relationship through the software Scratch |
title |
Construção de relações funcionais através do software Scratch |
spellingShingle |
Construção de relações funcionais através do software Scratch Ventorini, André Eduardo Relações funcionais Função Teoria dos campos conceituais Teoria do construcionismo Scratch Functional relationships Function Theory of conceptual fields Theory of constructionism Scratch CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Construção de relações funcionais através do software Scratch |
title_full |
Construção de relações funcionais através do software Scratch |
title_fullStr |
Construção de relações funcionais através do software Scratch |
title_full_unstemmed |
Construção de relações funcionais através do software Scratch |
title_sort |
Construção de relações funcionais através do software Scratch |
author |
Ventorini, André Eduardo |
author_facet |
Ventorini, André Eduardo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fioreze, Leandra Anversa http://lattes.cnpq.br/9910618131721810 Basso, Marcus Vinicius de Azevedo http://lattes.cnpq.br/5478310789654878 Ferreira, Inês Farias http://lattes.cnpq.br/0979050331045936 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ventorini, André Eduardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Relações funcionais Função Teoria dos campos conceituais Teoria do construcionismo Scratch Functional relationships Function Theory of conceptual fields Theory of constructionism Scratch CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Relações funcionais Função Teoria dos campos conceituais Teoria do construcionismo Scratch Functional relationships Function Theory of conceptual fields Theory of constructionism Scratch CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This dissertation presents the delineation of a research for Master's Degree involving students of the first year of High School, which has the objective of analyzing the potentialities of the software Scratch for the elaboration of learning objects in the construction process of functional relationships involving functions. This is a qualitative research. The activities developed deal with the idea of function, inverse function and Cartesian Plane and were dynamized with three groups of students at a school in the city of Santa Maria/RS. As theoretical support it was adopted the Theory of Conceptual Fields of Gerard Vergnaud and the Theory of Constructionism developed by Seymour Papert due to the important role for the study of cognitive functioning of the subjects- in-situation and the contribution of the computer in the comprehension of Mathematical concepts. In order to promote the construction of functional relationships, activities have been planned with the use of the Scratch software, allowing the student to perform several trials involving concepts of function. The results show that the use of the Scratch for learning functions enables students to make deductions, anticipations, control results, conclusions, assisting in the formalization and abstraction of these concepts, when inserted into an environment of resolution of situations and research. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-14 2016-05-10 2016-05-10 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
VENTORINI, André Eduardo. Construction of functional relationship through the software Scratch. 2015. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Ensino de Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6756 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000rznf |
identifier_str_mv |
VENTORINI, André Eduardo. Construction of functional relationship through the software Scratch. 2015. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Ensino de Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. ark:/26339/001300000rznf |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6756 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação Matemática e Ensino de Física UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação Matemática e Ensino de Física UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172387552886784 |