Construção de relações funcionais através do software Scratch

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ventorini, André Eduardo
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000rznf
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6756
Resumo: This dissertation presents the delineation of a research for Master's Degree involving students of the first year of High School, which has the objective of analyzing the potentialities of the software Scratch for the elaboration of learning objects in the construction process of functional relationships involving functions. This is a qualitative research. The activities developed deal with the idea of function, inverse function and Cartesian Plane and were dynamized with three groups of students at a school in the city of Santa Maria/RS. As theoretical support it was adopted the Theory of Conceptual Fields of Gerard Vergnaud and the Theory of Constructionism developed by Seymour Papert due to the important role for the study of cognitive functioning of the subjects- in-situation and the contribution of the computer in the comprehension of Mathematical concepts. In order to promote the construction of functional relationships, activities have been planned with the use of the Scratch software, allowing the student to perform several trials involving concepts of function. The results show that the use of the Scratch for learning functions enables students to make deductions, anticipations, control results, conclusions, assisting in the formalization and abstraction of these concepts, when inserted into an environment of resolution of situations and research.
id UFSM_eb8d2f471a0962eabb4111d603444885
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6756
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Construção de relações funcionais através do software ScratchConstruction of functional relationship through the software ScratchRelações funcionaisFunçãoTeoria dos campos conceituaisTeoria do construcionismoScratchFunctional relationshipsFunctionTheory of conceptual fieldsTheory of constructionismScratchCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThis dissertation presents the delineation of a research for Master's Degree involving students of the first year of High School, which has the objective of analyzing the potentialities of the software Scratch for the elaboration of learning objects in the construction process of functional relationships involving functions. This is a qualitative research. The activities developed deal with the idea of function, inverse function and Cartesian Plane and were dynamized with three groups of students at a school in the city of Santa Maria/RS. As theoretical support it was adopted the Theory of Conceptual Fields of Gerard Vergnaud and the Theory of Constructionism developed by Seymour Papert due to the important role for the study of cognitive functioning of the subjects- in-situation and the contribution of the computer in the comprehension of Mathematical concepts. In order to promote the construction of functional relationships, activities have been planned with the use of the Scratch software, allowing the student to perform several trials involving concepts of function. The results show that the use of the Scratch for learning functions enables students to make deductions, anticipations, control results, conclusions, assisting in the formalization and abstraction of these concepts, when inserted into an environment of resolution of situations and research.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEsta dissertação apresenta o delineamento de uma pesquisa de mestrado envolvendo alunos do primeiro ano do Ensino Médio, a qual tem por objetivo analisar as potencialidades do software de programação Scratch na elaboração de objetos de aprendizagem no processo de construção das relações funcionais envolvendo funções. Trata-se de uma pesquisa de cunho qualitativo. As atividades elaboradas versam sobre a ideia de função, função inversa e o plano cartesiano e foram dinamizadas junto a três turmas de alunos de uma escola da cidade de Santa Maria/RS. Como aporte teórico adota-se a Teoria dos Campos Conceituais de Gerard Vergnaud e a Teoria do Construcionismo de Seymour Papert devido ao papel importante no estudo do funcionamento cognitivo do "sujeito-em-situação" e da contribuição do computador na compreensão dos conceitos matemáticos. Com o intuito de propiciar a construção das relações funcionais, as atividades foram planejadas com o uso do software Scratch, permitindo que o aluno realize diversas experimentações envolvendo conceitos da função. Os resultados apontam que a utilização do Scratch para a aprendizagem de funções oportuniza ao aluno fazer deduções, antecipações, controlar resultados, tirar conclusões, auxiliando na formalização e abstração desses conceitos, quando inserido em um ambiente de resolução de situações e investigação.Universidade Federal de Santa MariaBREducação Matemática e Ensino de FísicaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de FísicaFioreze, Leandra Anversahttp://lattes.cnpq.br/9910618131721810Basso, Marcus Vinicius de Azevedohttp://lattes.cnpq.br/5478310789654878Ferreira, Inês Fariashttp://lattes.cnpq.br/0979050331045936Ventorini, André Eduardo2016-05-102016-05-102015-10-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfVENTORINI, André Eduardo. Construction of functional relationship through the software Scratch. 2015. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Ensino de Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6756ark:/26339/001300000rznfporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-03-18T17:44:56Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6756Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-03-18T17:44:56Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Construção de relações funcionais através do software Scratch
Construction of functional relationship through the software Scratch
title Construção de relações funcionais através do software Scratch
spellingShingle Construção de relações funcionais através do software Scratch
Ventorini, André Eduardo
Relações funcionais
Função
Teoria dos campos conceituais
Teoria do construcionismo
Scratch
Functional relationships
Function
Theory of conceptual fields
Theory of constructionism
Scratch
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Construção de relações funcionais através do software Scratch
title_full Construção de relações funcionais através do software Scratch
title_fullStr Construção de relações funcionais através do software Scratch
title_full_unstemmed Construção de relações funcionais através do software Scratch
title_sort Construção de relações funcionais através do software Scratch
author Ventorini, André Eduardo
author_facet Ventorini, André Eduardo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fioreze, Leandra Anversa
http://lattes.cnpq.br/9910618131721810
Basso, Marcus Vinicius de Azevedo
http://lattes.cnpq.br/5478310789654878
Ferreira, Inês Farias
http://lattes.cnpq.br/0979050331045936
dc.contributor.author.fl_str_mv Ventorini, André Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv Relações funcionais
Função
Teoria dos campos conceituais
Teoria do construcionismo
Scratch
Functional relationships
Function
Theory of conceptual fields
Theory of constructionism
Scratch
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Relações funcionais
Função
Teoria dos campos conceituais
Teoria do construcionismo
Scratch
Functional relationships
Function
Theory of conceptual fields
Theory of constructionism
Scratch
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This dissertation presents the delineation of a research for Master's Degree involving students of the first year of High School, which has the objective of analyzing the potentialities of the software Scratch for the elaboration of learning objects in the construction process of functional relationships involving functions. This is a qualitative research. The activities developed deal with the idea of function, inverse function and Cartesian Plane and were dynamized with three groups of students at a school in the city of Santa Maria/RS. As theoretical support it was adopted the Theory of Conceptual Fields of Gerard Vergnaud and the Theory of Constructionism developed by Seymour Papert due to the important role for the study of cognitive functioning of the subjects- in-situation and the contribution of the computer in the comprehension of Mathematical concepts. In order to promote the construction of functional relationships, activities have been planned with the use of the Scratch software, allowing the student to perform several trials involving concepts of function. The results show that the use of the Scratch for learning functions enables students to make deductions, anticipations, control results, conclusions, assisting in the formalization and abstraction of these concepts, when inserted into an environment of resolution of situations and research.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-14
2016-05-10
2016-05-10
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VENTORINI, André Eduardo. Construction of functional relationship through the software Scratch. 2015. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Ensino de Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6756
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000rznf
identifier_str_mv VENTORINI, André Eduardo. Construction of functional relationship through the software Scratch. 2015. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Ensino de Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.
ark:/26339/001300000rznf
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6756
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação Matemática e Ensino de Física
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação Matemática e Ensino de Física
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172387552886784