Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conceição, Caroline Monteiro [UNIFESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP], Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP], Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP], Andrade, Paula Rosenberg de [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452011000200018
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6469
Resumo: This qualitative descriptive study aimed to understand the perception from the parents and attendants about the use of Therapeutic Play when preparing their children for venipuncture, followed by blood collection. This study was performed in an outpatient clinic in the city of São Paulo. Data were collected using semi-structured interviews, conducted with eight parents of children who had been prepared with the play for the blood collection. These data were subsequently submitted to qualitative content analysis. Results showed that parents approved this preparation strategy and considered it to promote knowledge about the procedure, reduce the fear, have a soothing effect, and increase parents' and child's sense of security, in addition to this, it contributes to a humanized nursing care for the child and family. Finally, the importance of implementing the Therapeutic Play in child care provided in outpatient clinics and basic health units should be emphasized.
id UFSP_042c0d7c2ee7ebf33068374226fea75b
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/6469
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantesTherapeutic play when preparing the child for venipuncture outpatient: perception from the parents and attendantsEl juego terapéutico en la preparación del niño para una punción venosa en ambulatorio: percepción de los padres y acompañantesPlay and playthingsCritical pathwaysAmbulatory carePediatric nursingJogos e BrinquedosProcedimentos ClínicosAssistência AmbulatorialEnfermagem PediátricaThis qualitative descriptive study aimed to understand the perception from the parents and attendants about the use of Therapeutic Play when preparing their children for venipuncture, followed by blood collection. This study was performed in an outpatient clinic in the city of São Paulo. Data were collected using semi-structured interviews, conducted with eight parents of children who had been prepared with the play for the blood collection. These data were subsequently submitted to qualitative content analysis. Results showed that parents approved this preparation strategy and considered it to promote knowledge about the procedure, reduce the fear, have a soothing effect, and increase parents' and child's sense of security, in addition to this, it contributes to a humanized nursing care for the child and family. Finally, the importance of implementing the Therapeutic Play in child care provided in outpatient clinics and basic health units should be emphasized.Estudio descriptivo cualitativo realizado con el objetivo de comprender la percepción de los padres y acompañante a respecto de la utilización del Juego Terapéutico en la preparación de sus hijos para la punción venosa previa a la recolección de sangre. Fue realizado en un ambulatorio de la ciudad de São Paulo. Los datos fueron recolectados por medio de entrevistas seme-estructuradas realizadas con ocho padres o acompañantes de niños preparados con el juego para la recolección de sangre, y que, después, fueron sometidos al análisis cualitativo del contenido. Los resultados evidenciaron que los padres aprueban esa estrategia de preparación y consideran que la misma favorece al conocimiento sobre el procedimiento, disminuye el miedo, tranquiliza y promueve la seguridad de los adultos y de los niños, además de ser una atención de enfermería humanizada y de calidad al niño y a la familia. Se reitera la importancia de la implementación del Juego Terapéutico en la asistencia al niño en ambulatorios y en unidades básicas de salud.Estudo descritivo qualitativo com o objetivo de compreender a percepção de pais e acompanhantes sobre o emprego do Brinquedo Terapêutico no preparo da criança para a punção venosa ambulatorial, realizado em um ambulatório da cidade de São Paulo. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas realizadas com oito pais ou acompanhantes de crianças preparadas para a punção venosa com o Brinquedo Terapêutico e, após, submetidos à análise qualitativa de conteúdo. Os resultados evidenciaram que eles aprovam essa estratégia de preparo e acreditam que esta favorece o conhecimento sobre o procedimento, diminui o medo, acalma e promove a segurança deles e da criança, além de constituir-se em um atendimento de enfermagem humanizado e de qualidade à criança e família. Reitera-se a importância da implementação do Brinquedo Terapêutico na assistência à criança em ambulatórios e unidades básicas de saúde.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Escola Paulista de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Escola Paulista de Enfermagem Departamento de EnfermagemCentro Assistencial Cruz de MaltaUNIFESP, Escola Paulista de Enfermagem (EPE)UNIFESP, EPE Depto. de EnfermagemSciELOConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Federal do Rio de JaneiroUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Centro Assistencial Cruz de MaltaConceição, Caroline Monteiro [UNIFESP]Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]Andrade, Paula Rosenberg de [UNIFESP]2015-06-14T13:43:05Z2015-06-14T13:43:05Z2011-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion346-363application/pdfhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452011000200018Escola Anna Nery. Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 346-363, 2011.10.1590/S1414-81452011000200018S1414-81452011000200018.pdf1414-8145S1414-81452011000200018http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6469porEscola Anna Neryinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-06T05:29:43Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/6469Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-06T05:29:43Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes
Therapeutic play when preparing the child for venipuncture outpatient: perception from the parents and attendants
El juego terapéutico en la preparación del niño para una punción venosa en ambulatorio: percepción de los padres y acompañantes
title Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes
spellingShingle Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes
Conceição, Caroline Monteiro [UNIFESP]
Play and playthings
Critical pathways
Ambulatory care
Pediatric nursing
Jogos e Brinquedos
Procedimentos Clínicos
Assistência Ambulatorial
Enfermagem Pediátrica
title_short Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes
title_full Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes
title_fullStr Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes
title_full_unstemmed Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes
title_sort Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes
author Conceição, Caroline Monteiro [UNIFESP]
author_facet Conceição, Caroline Monteiro [UNIFESP]
Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]
Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]
Andrade, Paula Rosenberg de [UNIFESP]
author_role author
author2 Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]
Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]
Andrade, Paula Rosenberg de [UNIFESP]
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Centro Assistencial Cruz de Malta
dc.contributor.author.fl_str_mv Conceição, Caroline Monteiro [UNIFESP]
Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]
Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]
Andrade, Paula Rosenberg de [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Play and playthings
Critical pathways
Ambulatory care
Pediatric nursing
Jogos e Brinquedos
Procedimentos Clínicos
Assistência Ambulatorial
Enfermagem Pediátrica
topic Play and playthings
Critical pathways
Ambulatory care
Pediatric nursing
Jogos e Brinquedos
Procedimentos Clínicos
Assistência Ambulatorial
Enfermagem Pediátrica
description This qualitative descriptive study aimed to understand the perception from the parents and attendants about the use of Therapeutic Play when preparing their children for venipuncture, followed by blood collection. This study was performed in an outpatient clinic in the city of São Paulo. Data were collected using semi-structured interviews, conducted with eight parents of children who had been prepared with the play for the blood collection. These data were subsequently submitted to qualitative content analysis. Results showed that parents approved this preparation strategy and considered it to promote knowledge about the procedure, reduce the fear, have a soothing effect, and increase parents' and child's sense of security, in addition to this, it contributes to a humanized nursing care for the child and family. Finally, the importance of implementing the Therapeutic Play in child care provided in outpatient clinics and basic health units should be emphasized.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-06-01
2015-06-14T13:43:05Z
2015-06-14T13:43:05Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452011000200018
Escola Anna Nery. Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 346-363, 2011.
10.1590/S1414-81452011000200018
S1414-81452011000200018.pdf
1414-8145
S1414-81452011000200018
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6469
url http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452011000200018
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6469
identifier_str_mv Escola Anna Nery. Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 346-363, 2011.
10.1590/S1414-81452011000200018
S1414-81452011000200018.pdf
1414-8145
S1414-81452011000200018
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Escola Anna Nery
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 346-363
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268408325210112