Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452011000200018 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6469 |
Resumo: | This qualitative descriptive study aimed to understand the perception from the parents and attendants about the use of Therapeutic Play when preparing their children for venipuncture, followed by blood collection. This study was performed in an outpatient clinic in the city of São Paulo. Data were collected using semi-structured interviews, conducted with eight parents of children who had been prepared with the play for the blood collection. These data were subsequently submitted to qualitative content analysis. Results showed that parents approved this preparation strategy and considered it to promote knowledge about the procedure, reduce the fear, have a soothing effect, and increase parents' and child's sense of security, in addition to this, it contributes to a humanized nursing care for the child and family. Finally, the importance of implementing the Therapeutic Play in child care provided in outpatient clinics and basic health units should be emphasized. |
id |
UFSP_042c0d7c2ee7ebf33068374226fea75b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/6469 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantesTherapeutic play when preparing the child for venipuncture outpatient: perception from the parents and attendantsEl juego terapéutico en la preparación del niño para una punción venosa en ambulatorio: percepción de los padres y acompañantesPlay and playthingsCritical pathwaysAmbulatory carePediatric nursingJogos e BrinquedosProcedimentos ClínicosAssistência AmbulatorialEnfermagem PediátricaThis qualitative descriptive study aimed to understand the perception from the parents and attendants about the use of Therapeutic Play when preparing their children for venipuncture, followed by blood collection. This study was performed in an outpatient clinic in the city of São Paulo. Data were collected using semi-structured interviews, conducted with eight parents of children who had been prepared with the play for the blood collection. These data were subsequently submitted to qualitative content analysis. Results showed that parents approved this preparation strategy and considered it to promote knowledge about the procedure, reduce the fear, have a soothing effect, and increase parents' and child's sense of security, in addition to this, it contributes to a humanized nursing care for the child and family. Finally, the importance of implementing the Therapeutic Play in child care provided in outpatient clinics and basic health units should be emphasized.Estudio descriptivo cualitativo realizado con el objetivo de comprender la percepción de los padres y acompañante a respecto de la utilización del Juego Terapéutico en la preparación de sus hijos para la punción venosa previa a la recolección de sangre. Fue realizado en un ambulatorio de la ciudad de São Paulo. Los datos fueron recolectados por medio de entrevistas seme-estructuradas realizadas con ocho padres o acompañantes de niños preparados con el juego para la recolección de sangre, y que, después, fueron sometidos al análisis cualitativo del contenido. Los resultados evidenciaron que los padres aprueban esa estrategia de preparación y consideran que la misma favorece al conocimiento sobre el procedimiento, disminuye el miedo, tranquiliza y promueve la seguridad de los adultos y de los niños, además de ser una atención de enfermería humanizada y de calidad al niño y a la familia. Se reitera la importancia de la implementación del Juego Terapéutico en la asistencia al niño en ambulatorios y en unidades básicas de salud.Estudo descritivo qualitativo com o objetivo de compreender a percepção de pais e acompanhantes sobre o emprego do Brinquedo Terapêutico no preparo da criança para a punção venosa ambulatorial, realizado em um ambulatório da cidade de São Paulo. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas realizadas com oito pais ou acompanhantes de crianças preparadas para a punção venosa com o Brinquedo Terapêutico e, após, submetidos à análise qualitativa de conteúdo. Os resultados evidenciaram que eles aprovam essa estratégia de preparo e acreditam que esta favorece o conhecimento sobre o procedimento, diminui o medo, acalma e promove a segurança deles e da criança, além de constituir-se em um atendimento de enfermagem humanizado e de qualidade à criança e família. Reitera-se a importância da implementação do Brinquedo Terapêutico na assistência à criança em ambulatórios e unidades básicas de saúde.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Escola Paulista de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Escola Paulista de Enfermagem Departamento de EnfermagemCentro Assistencial Cruz de MaltaUNIFESP, Escola Paulista de Enfermagem (EPE)UNIFESP, EPE Depto. de EnfermagemSciELOConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Federal do Rio de JaneiroUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Centro Assistencial Cruz de MaltaConceição, Caroline Monteiro [UNIFESP]Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]Andrade, Paula Rosenberg de [UNIFESP]2015-06-14T13:43:05Z2015-06-14T13:43:05Z2011-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion346-363application/pdfhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452011000200018Escola Anna Nery. Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 346-363, 2011.10.1590/S1414-81452011000200018S1414-81452011000200018.pdf1414-8145S1414-81452011000200018http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6469porEscola Anna Neryinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-06T05:29:43Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/6469Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-06T05:29:43Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes Therapeutic play when preparing the child for venipuncture outpatient: perception from the parents and attendants El juego terapéutico en la preparación del niño para una punción venosa en ambulatorio: percepción de los padres y acompañantes |
title |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes |
spellingShingle |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes Conceição, Caroline Monteiro [UNIFESP] Play and playthings Critical pathways Ambulatory care Pediatric nursing Jogos e Brinquedos Procedimentos Clínicos Assistência Ambulatorial Enfermagem Pediátrica |
title_short |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes |
title_full |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes |
title_fullStr |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes |
title_full_unstemmed |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes |
title_sort |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes |
author |
Conceição, Caroline Monteiro [UNIFESP] |
author_facet |
Conceição, Caroline Monteiro [UNIFESP] Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP] Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP] Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP] Andrade, Paula Rosenberg de [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP] Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP] Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP] Andrade, Paula Rosenberg de [UNIFESP] |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Centro Assistencial Cruz de Malta |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Conceição, Caroline Monteiro [UNIFESP] Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP] Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP] Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP] Andrade, Paula Rosenberg de [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Play and playthings Critical pathways Ambulatory care Pediatric nursing Jogos e Brinquedos Procedimentos Clínicos Assistência Ambulatorial Enfermagem Pediátrica |
topic |
Play and playthings Critical pathways Ambulatory care Pediatric nursing Jogos e Brinquedos Procedimentos Clínicos Assistência Ambulatorial Enfermagem Pediátrica |
description |
This qualitative descriptive study aimed to understand the perception from the parents and attendants about the use of Therapeutic Play when preparing their children for venipuncture, followed by blood collection. This study was performed in an outpatient clinic in the city of São Paulo. Data were collected using semi-structured interviews, conducted with eight parents of children who had been prepared with the play for the blood collection. These data were subsequently submitted to qualitative content analysis. Results showed that parents approved this preparation strategy and considered it to promote knowledge about the procedure, reduce the fear, have a soothing effect, and increase parents' and child's sense of security, in addition to this, it contributes to a humanized nursing care for the child and family. Finally, the importance of implementing the Therapeutic Play in child care provided in outpatient clinics and basic health units should be emphasized. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-06-01 2015-06-14T13:43:05Z 2015-06-14T13:43:05Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452011000200018 Escola Anna Nery. Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 346-363, 2011. 10.1590/S1414-81452011000200018 S1414-81452011000200018.pdf 1414-8145 S1414-81452011000200018 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6469 |
url |
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452011000200018 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6469 |
identifier_str_mv |
Escola Anna Nery. Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 346-363, 2011. 10.1590/S1414-81452011000200018 S1414-81452011000200018.pdf 1414-8145 S1414-81452011000200018 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Escola Anna Nery |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
346-363 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268408325210112 |