Protocolo de preparo da criança pré-escolar para punção venosa, com utilização do brinquedo terapêutico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Maria do Rosário
Data de Publicação: 2001
Outros Autores: Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP], Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP], Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692001000200011
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/1145
Resumo: This exploratory - descriptive study aims at elaborating a protocol, using therapeutic play, for the preparation of preschool children to venous puncture and also at testing its efficiency and applicability. The children that attended the play session were more cooperative when they were punctured. They understood the need and technical aspects of this clinical procedure; manifested their feelings, elaborated familiar and hospital situations that resulted in a better relationship with the other children and the nursing team. Authors concluded that this protocol is feasible and useful and suggested that it should be incorporated in the nursing care plan to hospitalized children.
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spelling Protocolo de preparo da criança pré-escolar para punção venosa, com utilização do brinquedo terapêuticoProtocol for the preparation of preschool children to venous puncture using therapeutic playProtocolo de preparación de niños en edad preescolar para la punción venosa con utilización del juguete terapeuticoplay and playthingsclinical procedurespediatric nursingjogos e brinquedosprocedimentos clínicosenfermagem pediátricaThis exploratory - descriptive study aims at elaborating a protocol, using therapeutic play, for the preparation of preschool children to venous puncture and also at testing its efficiency and applicability. The children that attended the play session were more cooperative when they were punctured. They understood the need and technical aspects of this clinical procedure; manifested their feelings, elaborated familiar and hospital situations that resulted in a better relationship with the other children and the nursing team. Authors concluded that this protocol is feasible and useful and suggested that it should be incorporated in the nursing care plan to hospitalized children.Este trabajo de tipo exploratorio descriptivo consiste en la elaboración de un protocolo utilizando el juguete terapéutico para preparar niños preescolares para la punción venosa y su aplicación en algunos niños, con el sentido de verificar su aplicabilidad. Los niños que fueron sometidos a la sesión del juguete, se tornaron más cooperativos durante la punción venosa; comprendieron la necesidad y la técnica de los procedimientos; exteriorizaron sentimientos; elaboraron situaciones familiares y hospitalarias y empezaron a relacionarse mejor con los otros niños y con el equipo de enfermería. Consideramos que éste protocolo es factible y util; sugerimos que el mismo pase a integrar el plan de atención de enfermería a los niños hospitalizados.Este trabalho, do tipo exploratório descritivo, consiste na elaboração de um protocolo utilizando brinquedo terapêutico para preparar crianças pré-escolares que seriam submetidas à punção venosa, assim como testá-lo em algumas crianças para verificar sua aplicabilidade e eficiência. As crianças submetidas à sessão do brinquedo, tornaram-se mais cooperativas durante a punção venosa; compreenderam a necessidade e a técnica dos procedimentos; exteriorizaram sentimentos; elaboraram situações familiares e hospitalares, passando a relacionar-se melhor com as outras crianças e com a equipe de enfermagem. Consideramos que este protocolo é factível e útil; sugerimos que integre o plano de assistência de enfermagem a crianças hospitalizadas.Hospital Universitário Regional de MaringáUNIFESP Departamento de EnfermagemUNIFESP, Depto. de EnfermagemSciELOEscola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São PauloHospital Universitário Regional de MaringáUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Martins, Maria do RosárioRibeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP]2015-06-14T13:29:22Z2015-06-14T13:29:22Z2001-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion76-85application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692001000200011Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 9, n. 2, p. 76-85, 2001.10.1590/S0104-11692001000200011S0104-11692001000200011.pdf0104-1169S0104-11692001000200011http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/1145porRevista Latino-Americana de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T21:29:40Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/1145Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T21:29:40Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
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