Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
dARK ID: | ark:/48912/001300000xzs1 |
DOI: | 10.1590/S0103-21002009000700013 |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002009000700013 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4803 |
Resumo: | OBJECTIVES: To examine the usefulness of therapeutic instructional toy (TIT) in preparing preschool children for intravenous placement and to describe family member's perception of the children preparation. METHODS: Descriptive qualitative study with 5 children and their family receiving care in an emergency room of a university teaching hospital in São Paulo city. RESULTS: The use of TIT was a useful strategy to teach children what to expect and how to participate and collaborate during intravenous placement procedure, how to understand its objective, and how to get involved during the procedure. Children had the opportunity to manipulate the materials and establish trust in the health care provider. Family members recognized the benefits of therapeutic play and provided support and protection to the children during the intravenous placement procedure. FINAL CONSIDERATIONS: The use of TIT to prepare children for intravenous placement must be an integral part of nursing practice in emergency rooms to guarantee quality and humanized nursing care to children. |
id |
UFSP_a4c874be83f2eafddb0cfff9d25f659b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/4803 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorroTherapeutic play to prepare children for intravenous placement in the emergency roomJuego terapéutico en la preparación del niño para la punción venosa en un servicio de emergenciaPlay and playthingsEmergency medical servicesPediatric nursingChildJogos e brinquedosServiços médicos de emergênciaEnfermagem pediátricaCriançaOBJECTIVES: To examine the usefulness of therapeutic instructional toy (TIT) in preparing preschool children for intravenous placement and to describe family member's perception of the children preparation. METHODS: Descriptive qualitative study with 5 children and their family receiving care in an emergency room of a university teaching hospital in São Paulo city. RESULTS: The use of TIT was a useful strategy to teach children what to expect and how to participate and collaborate during intravenous placement procedure, how to understand its objective, and how to get involved during the procedure. Children had the opportunity to manipulate the materials and establish trust in the health care provider. Family members recognized the benefits of therapeutic play and provided support and protection to the children during the intravenous placement procedure. FINAL CONSIDERATIONS: The use of TIT to prepare children for intravenous placement must be an integral part of nursing practice in emergency rooms to guarantee quality and humanized nursing care to children.OBJETIVOS: Preparar al niño pre-escolar para la punción venosa por medio del Juego Terapéutico Instruccional (JTI) y conocer la percepción de los familiares en cuanto a esa preparación. MÉTODOS: Estudio descriptivo cualitativo realizado en el servicio de emergencia de un hospital universitario de la ciudad de São Paulo. Los sujetos fueron cinco niños pre-escolares y sus familiares. RESULTADOS: El JTI permitió al niño saber lo que debe esperar y cómo puede participar de la punción venosa; comprender su finalidad; involucrarse en la situación; manipular el material y establecer relación de confianza con el profesional; los familiares reconocieron su benefício en la preparación del niño proporcionándole una importante fuente de apoyo y protección. CONSIDERACIONES FINALES: La utilización del JTI debe integrar el cuidado de enfermería prestado al niño en los servicios de emergencia, asegurando una asistencia humanizada y de calidad.OBJETIVOS: Preparar a criança pré-escolar para punção venosa por meio do Brinquedo Terapêutico Instrucional (BTI) e conhecer a percepção dos familiares quanto a esse preparo. MÉTODOS: Estudo descritivo qualitativo realizado na unidade de emergência de um hospital universitário da cidade de São Paulo. Os sujeitos foram cinco crianças pré-escolares e seus familiares. RESULTADOS: O BTI permitiu à criança saber o que deve esperar e como pode participar da punção venosa; compreender sua finalidade; envolver-se na situação; manipular o material e estabelecer relação de confiança com o profissional; os familiares reconheceram seu benefício no preparo da criança e proporcionaram a ela importante fonte de apoio e proteção. CONSIDERAÇÕES FINAIS: A utilização do BTI deve integrar o cuidado de enfermagem prestado à criança nas unidades de emergência, assegurando uma assistência humanizada e de qualidade.Hospital e Maternidade São LuizHospital Santa CruzUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de EnfermagemUNIFESP, Depto. de EnfermagemSciELOEscola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Hospital e Maternidade São LuizHospital Santa CruzUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Medeiros, GiulianaMatsumoto, ShimenyRibeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]2015-06-14T13:38:59Z2015-06-14T13:38:59Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion909-915application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002009000700013Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 22, n. spe, p. 909-915, 2009.10.1590/S0103-21002009000700013S0103-21002009000700013.pdf0103-2100S0103-21002009000700013http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4803ark:/48912/001300000xzs1porActa Paulista de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-06T02:07:05Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4803Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T20:44:22.827498Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro Therapeutic play to prepare children for intravenous placement in the emergency room Juego terapéutico en la preparación del niño para la punción venosa en un servicio de emergencia |
title |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro |
spellingShingle |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro Medeiros, Giuliana Play and playthings Emergency medical services Pediatric nursing Child Jogos e brinquedos Serviços médicos de emergência Enfermagem pediátrica Criança Medeiros, Giuliana Play and playthings Emergency medical services Pediatric nursing Child Jogos e brinquedos Serviços médicos de emergência Enfermagem pediátrica Criança |
title_short |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro |
title_full |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro |
title_fullStr |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro |
title_full_unstemmed |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro |
title_sort |
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro |
author |
Medeiros, Giuliana |
author_facet |
Medeiros, Giuliana Medeiros, Giuliana Matsumoto, Shimeny Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP] Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP] Matsumoto, Shimeny Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP] Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Matsumoto, Shimeny Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP] Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Hospital e Maternidade São Luiz Hospital Santa Cruz Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros, Giuliana Matsumoto, Shimeny Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP] Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Play and playthings Emergency medical services Pediatric nursing Child Jogos e brinquedos Serviços médicos de emergência Enfermagem pediátrica Criança |
topic |
Play and playthings Emergency medical services Pediatric nursing Child Jogos e brinquedos Serviços médicos de emergência Enfermagem pediátrica Criança |
description |
OBJECTIVES: To examine the usefulness of therapeutic instructional toy (TIT) in preparing preschool children for intravenous placement and to describe family member's perception of the children preparation. METHODS: Descriptive qualitative study with 5 children and their family receiving care in an emergency room of a university teaching hospital in São Paulo city. RESULTS: The use of TIT was a useful strategy to teach children what to expect and how to participate and collaborate during intravenous placement procedure, how to understand its objective, and how to get involved during the procedure. Children had the opportunity to manipulate the materials and establish trust in the health care provider. Family members recognized the benefits of therapeutic play and provided support and protection to the children during the intravenous placement procedure. FINAL CONSIDERATIONS: The use of TIT to prepare children for intravenous placement must be an integral part of nursing practice in emergency rooms to guarantee quality and humanized nursing care to children. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01-01 2015-06-14T13:38:59Z 2015-06-14T13:38:59Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002009000700013 Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 22, n. spe, p. 909-915, 2009. 10.1590/S0103-21002009000700013 S0103-21002009000700013.pdf 0103-2100 S0103-21002009000700013 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4803 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/48912/001300000xzs1 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002009000700013 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4803 |
identifier_str_mv |
Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 22, n. spe, p. 909-915, 2009. 10.1590/S0103-21002009000700013 S0103-21002009000700013.pdf 0103-2100 S0103-21002009000700013 ark:/48912/001300000xzs1 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Acta Paulista de Enfermagem |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
909-915 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1822219236495327232 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/S0103-21002009000700013 |