Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Giuliana
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Matsumoto, Shimeny, Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP], Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
dARK ID: ark:/48912/001300000xzs1
DOI: 10.1590/S0103-21002009000700013
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002009000700013
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4803
Resumo: OBJECTIVES: To examine the usefulness of therapeutic instructional toy (TIT) in preparing preschool children for intravenous placement and to describe family member's perception of the children preparation. METHODS: Descriptive qualitative study with 5 children and their family receiving care in an emergency room of a university teaching hospital in São Paulo city. RESULTS: The use of TIT was a useful strategy to teach children what to expect and how to participate and collaborate during intravenous placement procedure, how to understand its objective, and how to get involved during the procedure. Children had the opportunity to manipulate the materials and establish trust in the health care provider. Family members recognized the benefits of therapeutic play and provided support and protection to the children during the intravenous placement procedure. FINAL CONSIDERATIONS: The use of TIT to prepare children for intravenous placement must be an integral part of nursing practice in emergency rooms to guarantee quality and humanized nursing care to children.
id UFSP_a4c874be83f2eafddb0cfff9d25f659b
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/4803
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorroTherapeutic play to prepare children for intravenous placement in the emergency roomJuego terapéutico en la preparación del niño para la punción venosa en un servicio de emergenciaPlay and playthingsEmergency medical servicesPediatric nursingChildJogos e brinquedosServiços médicos de emergênciaEnfermagem pediátricaCriançaOBJECTIVES: To examine the usefulness of therapeutic instructional toy (TIT) in preparing preschool children for intravenous placement and to describe family member's perception of the children preparation. METHODS: Descriptive qualitative study with 5 children and their family receiving care in an emergency room of a university teaching hospital in São Paulo city. RESULTS: The use of TIT was a useful strategy to teach children what to expect and how to participate and collaborate during intravenous placement procedure, how to understand its objective, and how to get involved during the procedure. Children had the opportunity to manipulate the materials and establish trust in the health care provider. Family members recognized the benefits of therapeutic play and provided support and protection to the children during the intravenous placement procedure. FINAL CONSIDERATIONS: The use of TIT to prepare children for intravenous placement must be an integral part of nursing practice in emergency rooms to guarantee quality and humanized nursing care to children.OBJETIVOS: Preparar al niño pre-escolar para la punción venosa por medio del Juego Terapéutico Instruccional (JTI) y conocer la percepción de los familiares en cuanto a esa preparación. MÉTODOS: Estudio descriptivo cualitativo realizado en el servicio de emergencia de un hospital universitario de la ciudad de São Paulo. Los sujetos fueron cinco niños pre-escolares y sus familiares. RESULTADOS: El JTI permitió al niño saber lo que debe esperar y cómo puede participar de la punción venosa; comprender su finalidad; involucrarse en la situación; manipular el material y establecer relación de confianza con el profesional; los familiares reconocieron su benefício en la preparación del niño proporcionándole una importante fuente de apoyo y protección. CONSIDERACIONES FINALES: La utilización del JTI debe integrar el cuidado de enfermería prestado al niño en los servicios de emergencia, asegurando una asistencia humanizada y de calidad.OBJETIVOS: Preparar a criança pré-escolar para punção venosa por meio do Brinquedo Terapêutico Instrucional (BTI) e conhecer a percepção dos familiares quanto a esse preparo. MÉTODOS: Estudo descritivo qualitativo realizado na unidade de emergência de um hospital universitário da cidade de São Paulo. Os sujeitos foram cinco crianças pré-escolares e seus familiares. RESULTADOS: O BTI permitiu à criança saber o que deve esperar e como pode participar da punção venosa; compreender sua finalidade; envolver-se na situação; manipular o material e estabelecer relação de confiança com o profissional; os familiares reconheceram seu benefício no preparo da criança e proporcionaram a ela importante fonte de apoio e proteção. CONSIDERAÇÕES FINAIS: A utilização do BTI deve integrar o cuidado de enfermagem prestado à criança nas unidades de emergência, assegurando uma assistência humanizada e de qualidade.Hospital e Maternidade São LuizHospital Santa CruzUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de EnfermagemUNIFESP, Depto. de EnfermagemSciELOEscola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Hospital e Maternidade São LuizHospital Santa CruzUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Medeiros, GiulianaMatsumoto, ShimenyRibeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]2015-06-14T13:38:59Z2015-06-14T13:38:59Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion909-915application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002009000700013Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 22, n. spe, p. 909-915, 2009.10.1590/S0103-21002009000700013S0103-21002009000700013.pdf0103-2100S0103-21002009000700013http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4803ark:/48912/001300000xzs1porActa Paulista de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-06T02:07:05Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4803Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T20:44:22.827498Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro
Therapeutic play to prepare children for intravenous placement in the emergency room
Juego terapéutico en la preparación del niño para la punción venosa en un servicio de emergencia
title Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro
spellingShingle Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro
Medeiros, Giuliana
Play and playthings
Emergency medical services
Pediatric nursing
Child
Jogos e brinquedos
Serviços médicos de emergência
Enfermagem pediátrica
Criança
Medeiros, Giuliana
Play and playthings
Emergency medical services
Pediatric nursing
Child
Jogos e brinquedos
Serviços médicos de emergência
Enfermagem pediátrica
Criança
title_short Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro
title_full Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro
title_fullStr Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro
title_full_unstemmed Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro
Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro
title_sort Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa em pronto socorro
author Medeiros, Giuliana
author_facet Medeiros, Giuliana
Medeiros, Giuliana
Matsumoto, Shimeny
Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]
Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
Matsumoto, Shimeny
Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]
Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
author_role author
author2 Matsumoto, Shimeny
Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]
Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Hospital e Maternidade São Luiz
Hospital Santa Cruz
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Giuliana
Matsumoto, Shimeny
Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]
Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Play and playthings
Emergency medical services
Pediatric nursing
Child
Jogos e brinquedos
Serviços médicos de emergência
Enfermagem pediátrica
Criança
topic Play and playthings
Emergency medical services
Pediatric nursing
Child
Jogos e brinquedos
Serviços médicos de emergência
Enfermagem pediátrica
Criança
description OBJECTIVES: To examine the usefulness of therapeutic instructional toy (TIT) in preparing preschool children for intravenous placement and to describe family member's perception of the children preparation. METHODS: Descriptive qualitative study with 5 children and their family receiving care in an emergency room of a university teaching hospital in São Paulo city. RESULTS: The use of TIT was a useful strategy to teach children what to expect and how to participate and collaborate during intravenous placement procedure, how to understand its objective, and how to get involved during the procedure. Children had the opportunity to manipulate the materials and establish trust in the health care provider. Family members recognized the benefits of therapeutic play and provided support and protection to the children during the intravenous placement procedure. FINAL CONSIDERATIONS: The use of TIT to prepare children for intravenous placement must be an integral part of nursing practice in emergency rooms to guarantee quality and humanized nursing care to children.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-01
2015-06-14T13:38:59Z
2015-06-14T13:38:59Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002009000700013
Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 22, n. spe, p. 909-915, 2009.
10.1590/S0103-21002009000700013
S0103-21002009000700013.pdf
0103-2100
S0103-21002009000700013
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4803
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/48912/001300000xzs1
url http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002009000700013
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4803
identifier_str_mv Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 22, n. spe, p. 909-915, 2009.
10.1590/S0103-21002009000700013
S0103-21002009000700013.pdf
0103-2100
S0103-21002009000700013
ark:/48912/001300000xzs1
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Acta Paulista de Enfermagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 909-915
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
publisher.none.fl_str_mv Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1822219236495327232
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/S0103-21002009000700013