O ensino do brinquedo/brinquedo terapêutico nos cursos de graduação em enfermagem no Estado de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cintra, Sílvia Maira Pereira [UNIFESP]
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP], Ribeiro, Circéia Amália [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672006000400005
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3165
Resumo: This study is a descriptive and quantitative research that aims to characterize the toy / therapeutic toy teaching and analyze the facilities and difficulties of its development in the graduation courses in nursing in São Paulo State. The data was collected in 40 institutions, where there were 76 participant professors. The results showed that the theme is approached in the programmatic content of Pediatric Nursing in most of these institutions, in the third, more effectively in the last ten years, both in the theoretical and practical teaching. The theoretical load time had a variation of one to 20 hours, using expositive and participative class and the written test prevailed in the theoretical evaluation strategies and in the practical, the students observation. Some difficulties and facilities mentioned refer to valorization and to infra structure favorable to these resources.
id UFSP_c60e679e97723ca82db8d5a32c6ca27e
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/3165
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling O ensino do brinquedo/brinquedo terapêutico nos cursos de graduação em enfermagem no Estado de São PauloThe teaching of play/therapeutic play in nursing schools in São Paulo StateLa enseñanza del juguete/juguete terapéutico en las escuelas de enfermería en el Estado de São PauloEducation, nursingPlay and playthingsPediatric nursingEducação em enfermagemJogos e brinquedosEnfermagem pediátricaThis study is a descriptive and quantitative research that aims to characterize the toy / therapeutic toy teaching and analyze the facilities and difficulties of its development in the graduation courses in nursing in São Paulo State. The data was collected in 40 institutions, where there were 76 participant professors. The results showed that the theme is approached in the programmatic content of Pediatric Nursing in most of these institutions, in the third, more effectively in the last ten years, both in the theoretical and practical teaching. The theoretical load time had a variation of one to 20 hours, using expositive and participative class and the written test prevailed in the theoretical evaluation strategies and in the practical, the students observation. Some difficulties and facilities mentioned refer to valorization and to infra structure favorable to these resources.Este estudio es una pesquisa cuantitativa, descriptiva, con los objetivos de caracterizar la enseñanza del juguete/juguete terapéutico y analizar las facilidades y dificultades de su desarrollo en los cursos de graduación en enfermería del Estado de São Paulo. Los datos fueron obtenidos en 40 instituciones, del cual participaron 76 catedráticos. Los resultados demostraron que la temática fue abordada en el programa de la disciplina de Enfermería Pediátrica, en la mayoria de estas instituciones, en el tercer año del curso, más efectivamente en los últimos diez anõs, tanto en la enseñanza teórica, como en la práctica. La carga horaria teórica varió de una a veinte horas, utilizando clases expositivas y participativas. Como estrategia de evalución teórica prevaleció el examen escrito y en la práctica, la observación del alumno. Algunas facilidades y dificultades citadas, se refieren a la valoración e infraestructura favorable de estos recursos.Este estudo é uma pesquisa quantitativa, descritiva, com os objetivos de caracterizar o ensino do brinquedo/brinquedo terapêutico e analisar as facilidades e dificuldades de seu desenvolvimento nos cursos de graduação em enfermagem do Estado de São Paulo. Os dados foram coletados em 40 instituições, tendo como sujeitos participantes 76 docentes. Os resultados demonstraram que a temática é abordada no conteúdo programático da disciplina Enfermagem Pediátrica na maioria das instituições, na 3.ª série, mais efetivamente nos últimos dez anos, tanto no ensino teórico como prático. A carga horária teórica variou de uma a 20 horas, foram utilizadas aulas expositivas e participativas e na estratégia de avaliação teórica prevaleceu a prova escrita e na prática, a observação do aluno. Algumas facilidades e dificuldades citadas se referem à valorização e a infraestrutura favoráveis a este recurso.Universidade de TaubatéUNIFESP Núcleo de Estudos da Criança e do Adolescente Grupo de Estudos do BrinquedoUNIFESP Departamento de EnfermagemSociedade Brasileira de Enfermeiros PediatrasUNIFESP, Núcleo de Estudos da Criança e do Adolescente Grupo de Estudos do BrinquedoUNIFESP, Depto. de EnfermagemSciELOAssociação Brasileira de EnfermagemUniversidade de TaubatéUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Sociedade Brasileira de Enfermeiros PediatrasCintra, Sílvia Maira Pereira [UNIFESP]Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP]Ribeiro, Circéia Amália [UNIFESP]2015-06-14T13:36:20Z2015-06-14T13:36:20Z2006-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion497-501application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672006000400005Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 59, n. 4, p. 497-501, 2006.10.1590/S0034-71672006000400005S0034-71672006000400005.pdf0034-7167S0034-71672006000400005http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3165porRevista Brasileira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-04T16:03:34Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/3165Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-04T16:03:34Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino do brinquedo/brinquedo terapêutico nos cursos de graduação em enfermagem no Estado de São Paulo
The teaching of play/therapeutic play in nursing schools in São Paulo State
La enseñanza del juguete/juguete terapéutico en las escuelas de enfermería en el Estado de São Paulo
title O ensino do brinquedo/brinquedo terapêutico nos cursos de graduação em enfermagem no Estado de São Paulo
spellingShingle O ensino do brinquedo/brinquedo terapêutico nos cursos de graduação em enfermagem no Estado de São Paulo
Cintra, Sílvia Maira Pereira [UNIFESP]
Education, nursing
Play and playthings
Pediatric nursing
Educação em enfermagem
Jogos e brinquedos
Enfermagem pediátrica
title_short O ensino do brinquedo/brinquedo terapêutico nos cursos de graduação em enfermagem no Estado de São Paulo
title_full O ensino do brinquedo/brinquedo terapêutico nos cursos de graduação em enfermagem no Estado de São Paulo
title_fullStr O ensino do brinquedo/brinquedo terapêutico nos cursos de graduação em enfermagem no Estado de São Paulo
title_full_unstemmed O ensino do brinquedo/brinquedo terapêutico nos cursos de graduação em enfermagem no Estado de São Paulo
title_sort O ensino do brinquedo/brinquedo terapêutico nos cursos de graduação em enfermagem no Estado de São Paulo
author Cintra, Sílvia Maira Pereira [UNIFESP]
author_facet Cintra, Sílvia Maira Pereira [UNIFESP]
Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP]
Ribeiro, Circéia Amália [UNIFESP]
author_role author
author2 Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP]
Ribeiro, Circéia Amália [UNIFESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade de Taubaté
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Sociedade Brasileira de Enfermeiros Pediatras
dc.contributor.author.fl_str_mv Cintra, Sílvia Maira Pereira [UNIFESP]
Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP]
Ribeiro, Circéia Amália [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Education, nursing
Play and playthings
Pediatric nursing
Educação em enfermagem
Jogos e brinquedos
Enfermagem pediátrica
topic Education, nursing
Play and playthings
Pediatric nursing
Educação em enfermagem
Jogos e brinquedos
Enfermagem pediátrica
description This study is a descriptive and quantitative research that aims to characterize the toy / therapeutic toy teaching and analyze the facilities and difficulties of its development in the graduation courses in nursing in São Paulo State. The data was collected in 40 institutions, where there were 76 participant professors. The results showed that the theme is approached in the programmatic content of Pediatric Nursing in most of these institutions, in the third, more effectively in the last ten years, both in the theoretical and practical teaching. The theoretical load time had a variation of one to 20 hours, using expositive and participative class and the written test prevailed in the theoretical evaluation strategies and in the practical, the students observation. Some difficulties and facilities mentioned refer to valorization and to infra structure favorable to these resources.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-08-01
2015-06-14T13:36:20Z
2015-06-14T13:36:20Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672006000400005
Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 59, n. 4, p. 497-501, 2006.
10.1590/S0034-71672006000400005
S0034-71672006000400005.pdf
0034-7167
S0034-71672006000400005
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3165
url http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672006000400005
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3165
identifier_str_mv Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 59, n. 4, p. 497-501, 2006.
10.1590/S0034-71672006000400005
S0034-71672006000400005.pdf
0034-7167
S0034-71672006000400005
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Enfermagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 497-501
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268376844861440