Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6391070 https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52635 |
Resumo: | This Research Aims At Analyzing How And What Mathematical Knowledge Are Articulated With The Subject Manual Work During The Primary School In The States Of São Paulo And Rio De Janeiro, Places Of Dissemination Of Education Ideals. The Research Period Is Delimited According To The Performance Of The Manual Works As A School Subject In The Primary Programs Of São Paulo And Rio De Janeiro States (1890-1950). The Theories Of Cultural History (Chartier, 2002, 2010, 2011), The History Of School Subjects And Teaching Purposes (Chervel, 1990), As Well As The Concepts Of Disciplinarization And "Knowledge For Teaching" And "Knowledge To Teach" (Hofstetter, Schneuwly, 2017) Are Employed In Analysis Of Primary Education Programs, Articles Of Pedagogical Journals And School Textbooks In The Construction Of A Historical Narrative About The Articulations. The Analysis Of The Sources Became Possible To Verify That These Articulations Are Not Exempt From The Educational Moment, Space And Teaching Purposes Of The Primary Schoo |
id |
UFSP_2e38102b04acadaea515013950902c95 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/52635 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960)Mathematical KnowledgeManual WorksPrimary SchoolTeaching PurposesSaberes MatemáticosTrabalhos ManuaisEnsino PrimárioFinalidades De EnsinoThis Research Aims At Analyzing How And What Mathematical Knowledge Are Articulated With The Subject Manual Work During The Primary School In The States Of São Paulo And Rio De Janeiro, Places Of Dissemination Of Education Ideals. The Research Period Is Delimited According To The Performance Of The Manual Works As A School Subject In The Primary Programs Of São Paulo And Rio De Janeiro States (1890-1950). The Theories Of Cultural History (Chartier, 2002, 2010, 2011), The History Of School Subjects And Teaching Purposes (Chervel, 1990), As Well As The Concepts Of Disciplinarization And "Knowledge For Teaching" And "Knowledge To Teach" (Hofstetter, Schneuwly, 2017) Are Employed In Analysis Of Primary Education Programs, Articles Of Pedagogical Journals And School Textbooks In The Construction Of A Historical Narrative About The Articulations. The Analysis Of The Sources Became Possible To Verify That These Articulations Are Not Exempt From The Educational Moment, Space And Teaching Purposes Of The Primary SchooEsta Investigação Objetiva Analisar Como E Quais Saberes Matemáticos Articulam-Se Na Matéria Escolar Trabalhos Manuais Ao Longo De Sua Escolarização No Curso Primário Nos Estados De São Paulo E Rio De Janeiro, Locais De Disseminação De Ideais Da Educação. O Período Que Concerne À Pesquisa É Delimitado Segundo A Atuação Dos Trabalhos Manuais Como Uma Matéria Escolar Nos Programas Primários Dos Estados Paulista E Fluminense (1890 " 1950). As Teorias Da História Cultural (Chartier, 2002, 2010, 2011), Da História Das Disciplinas Escolares E Finalidades De Ensino (Chervel, 1990), Além Dos Conceitos De Disciplinarização E Saberes "A" E "Para Ensinar" (Hofstetter, Schneuwly, 2017) São Empregados Na Análise De Programas De Ensino Primário, Artigos De Revistas Pedagógicas E Manuais Escolares Na Construção De Uma Narrativa Histórica Acerca Das Articulações. A Análise Das Fontes Possibilitou Constatar Que Essas Articulações Não São Isentas Do Momento Educacional, Espaço E Finalidades De Ensino Da Escola Primária E Da PrDados abertos - Sucupira - Teses e dissertações (2018)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Silva, Maria Celia Leme Da [UNIFESP]Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Frizzarini, Claudia Regina Boen [UNIFESP]2020-03-25T12:10:17Z2020-03-25T12:10:17Z2018-08-20info:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion190 p.application/pdfhttps://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=63910702018-0576.pdfhttps://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52635porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-02T17:42:16Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/52635Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-02T17:42:16Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960) |
title |
Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960) |
spellingShingle |
Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960) Frizzarini, Claudia Regina Boen [UNIFESP] Mathematical Knowledge Manual Works Primary School Teaching Purposes Saberes Matemáticos Trabalhos Manuais Ensino Primário Finalidades De Ensino |
title_short |
Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960) |
title_full |
Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960) |
title_fullStr |
Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960) |
title_full_unstemmed |
Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960) |
title_sort |
Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960) |
author |
Frizzarini, Claudia Regina Boen [UNIFESP] |
author_facet |
Frizzarini, Claudia Regina Boen [UNIFESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Maria Celia Leme Da [UNIFESP] Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Frizzarini, Claudia Regina Boen [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematical Knowledge Manual Works Primary School Teaching Purposes Saberes Matemáticos Trabalhos Manuais Ensino Primário Finalidades De Ensino |
topic |
Mathematical Knowledge Manual Works Primary School Teaching Purposes Saberes Matemáticos Trabalhos Manuais Ensino Primário Finalidades De Ensino |
description |
This Research Aims At Analyzing How And What Mathematical Knowledge Are Articulated With The Subject Manual Work During The Primary School In The States Of São Paulo And Rio De Janeiro, Places Of Dissemination Of Education Ideals. The Research Period Is Delimited According To The Performance Of The Manual Works As A School Subject In The Primary Programs Of São Paulo And Rio De Janeiro States (1890-1950). The Theories Of Cultural History (Chartier, 2002, 2010, 2011), The History Of School Subjects And Teaching Purposes (Chervel, 1990), As Well As The Concepts Of Disciplinarization And "Knowledge For Teaching" And "Knowledge To Teach" (Hofstetter, Schneuwly, 2017) Are Employed In Analysis Of Primary Education Programs, Articles Of Pedagogical Journals And School Textbooks In The Construction Of A Historical Narrative About The Articulations. The Analysis Of The Sources Became Possible To Verify That These Articulations Are Not Exempt From The Educational Moment, Space And Teaching Purposes Of The Primary Schoo |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-20 2020-03-25T12:10:17Z 2020-03-25T12:10:17Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6391070 2018-0576.pdf https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52635 |
url |
https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6391070 https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52635 |
identifier_str_mv |
2018-0576.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
190 p. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268352615415808 |