Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frizzarini, Claudia Regina Boen [UNIFESP]
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6391070
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52635
Resumo: This Research Aims At Analyzing How And What Mathematical Knowledge Are Articulated With The Subject Manual Work During The Primary School In The States Of São Paulo And Rio De Janeiro, Places Of Dissemination Of Education Ideals. The Research Period Is Delimited According To The Performance Of The Manual Works As A School Subject In The Primary Programs Of São Paulo And Rio De Janeiro States (1890-1950). The Theories Of Cultural History (Chartier, 2002, 2010, 2011), The History Of School Subjects And Teaching Purposes (Chervel, 1990), As Well As The Concepts Of Disciplinarization And "Knowledge For Teaching" And "Knowledge To Teach" (Hofstetter, Schneuwly, 2017) Are Employed In Analysis Of Primary Education Programs, Articles Of Pedagogical Journals And School Textbooks In The Construction Of A Historical Narrative About The Articulations. The Analysis Of The Sources Became Possible To Verify That These Articulations Are Not Exempt From The Educational Moment, Space And Teaching Purposes Of The Primary Schoo
id UFSP_2e38102b04acadaea515013950902c95
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/52635
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960)Mathematical KnowledgeManual WorksPrimary SchoolTeaching PurposesSaberes MatemáticosTrabalhos ManuaisEnsino PrimárioFinalidades De EnsinoThis Research Aims At Analyzing How And What Mathematical Knowledge Are Articulated With The Subject Manual Work During The Primary School In The States Of São Paulo And Rio De Janeiro, Places Of Dissemination Of Education Ideals. The Research Period Is Delimited According To The Performance Of The Manual Works As A School Subject In The Primary Programs Of São Paulo And Rio De Janeiro States (1890-1950). The Theories Of Cultural History (Chartier, 2002, 2010, 2011), The History Of School Subjects And Teaching Purposes (Chervel, 1990), As Well As The Concepts Of Disciplinarization And "Knowledge For Teaching" And "Knowledge To Teach" (Hofstetter, Schneuwly, 2017) Are Employed In Analysis Of Primary Education Programs, Articles Of Pedagogical Journals And School Textbooks In The Construction Of A Historical Narrative About The Articulations. The Analysis Of The Sources Became Possible To Verify That These Articulations Are Not Exempt From The Educational Moment, Space And Teaching Purposes Of The Primary SchooEsta Investigação Objetiva Analisar Como E Quais Saberes Matemáticos Articulam-Se Na Matéria Escolar Trabalhos Manuais Ao Longo De Sua Escolarização No Curso Primário Nos Estados De São Paulo E Rio De Janeiro, Locais De Disseminação De Ideais Da Educação. O Período Que Concerne À Pesquisa É Delimitado Segundo A Atuação Dos Trabalhos Manuais Como Uma Matéria Escolar Nos Programas Primários Dos Estados Paulista E Fluminense (1890 " 1950). As Teorias Da História Cultural (Chartier, 2002, 2010, 2011), Da História Das Disciplinas Escolares E Finalidades De Ensino (Chervel, 1990), Além Dos Conceitos De Disciplinarização E Saberes "A" E "Para Ensinar" (Hofstetter, Schneuwly, 2017) São Empregados Na Análise De Programas De Ensino Primário, Artigos De Revistas Pedagógicas E Manuais Escolares Na Construção De Uma Narrativa Histórica Acerca Das Articulações. A Análise Das Fontes Possibilitou Constatar Que Essas Articulações Não São Isentas Do Momento Educacional, Espaço E Finalidades De Ensino Da Escola Primária E Da PrDados abertos - Sucupira - Teses e dissertações (2018)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Silva, Maria Celia Leme Da [UNIFESP]Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Frizzarini, Claudia Regina Boen [UNIFESP]2020-03-25T12:10:17Z2020-03-25T12:10:17Z2018-08-20info:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion190 p.application/pdfhttps://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=63910702018-0576.pdfhttps://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52635porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-02T17:42:16Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/52635Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-02T17:42:16Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960)
title Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960)
spellingShingle Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960)
Frizzarini, Claudia Regina Boen [UNIFESP]
Mathematical Knowledge
Manual Works
Primary School
Teaching Purposes
Saberes Matemáticos
Trabalhos Manuais
Ensino Primário
Finalidades De Ensino
title_short Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960)
title_full Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960)
title_fullStr Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960)
title_full_unstemmed Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960)
title_sort Saberes Matemáticos Na Matéria Trabalhos Manuais: Processos De Escolarização Do Fazer, São Paulo E Rio De Janeiro (1890-1960)
author Frizzarini, Claudia Regina Boen [UNIFESP]
author_facet Frizzarini, Claudia Regina Boen [UNIFESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Maria Celia Leme Da [UNIFESP]
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Frizzarini, Claudia Regina Boen [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematical Knowledge
Manual Works
Primary School
Teaching Purposes
Saberes Matemáticos
Trabalhos Manuais
Ensino Primário
Finalidades De Ensino
topic Mathematical Knowledge
Manual Works
Primary School
Teaching Purposes
Saberes Matemáticos
Trabalhos Manuais
Ensino Primário
Finalidades De Ensino
description This Research Aims At Analyzing How And What Mathematical Knowledge Are Articulated With The Subject Manual Work During The Primary School In The States Of São Paulo And Rio De Janeiro, Places Of Dissemination Of Education Ideals. The Research Period Is Delimited According To The Performance Of The Manual Works As A School Subject In The Primary Programs Of São Paulo And Rio De Janeiro States (1890-1950). The Theories Of Cultural History (Chartier, 2002, 2010, 2011), The History Of School Subjects And Teaching Purposes (Chervel, 1990), As Well As The Concepts Of Disciplinarization And "Knowledge For Teaching" And "Knowledge To Teach" (Hofstetter, Schneuwly, 2017) Are Employed In Analysis Of Primary Education Programs, Articles Of Pedagogical Journals And School Textbooks In The Construction Of A Historical Narrative About The Articulations. The Analysis Of The Sources Became Possible To Verify That These Articulations Are Not Exempt From The Educational Moment, Space And Teaching Purposes Of The Primary Schoo
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-20
2020-03-25T12:10:17Z
2020-03-25T12:10:17Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6391070
2018-0576.pdf
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52635
url https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6391070
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52635
identifier_str_mv 2018-0576.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 190 p.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268352615415808