Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moretti, Vanessa Dias [UNIFESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Moura, Manoel Oriosvaldo De
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132011000200012
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6202
Resumo: The research described investigated the process of the training of teachers within a teaching activity, while collectively elaborating on trigger-learning situations. The proposal was for continual formation of teachers, based in historic-cultural theory and the theory of Activity, supported by the concepts of work and activity. In the comparative analysis of the teaching proposals and the socialization process, we sought evidence that would reveal the changes in the movement of the organization of the teachers' actions. The results show that in a collective (re)organization of their actions the teachers attributed new understandings to their own actions, to the mediation and to the choice of tools, appropriating for themselves the collaborative forms of the teaching activity. In this formation process, the new practices of the teachers were mediated into the pedagogical praxis that strengthens the meaning of collective as a knowledge production space.
id UFSP_9d597845848d8d13d8e9e331a4c260e4
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/6202
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docenteThe teaching activity of mathematics teachers: contributions of the cultural-historical perspective for teachers trainingTeacher educationMathematics teacherTheory of ActivityTeaching activityCultural-historical theoryFormação de professoresProfessores de matemáticaTeoria da AtividadeAtividade de ensinoTeoria histórico-culturalThe research described investigated the process of the training of teachers within a teaching activity, while collectively elaborating on trigger-learning situations. The proposal was for continual formation of teachers, based in historic-cultural theory and the theory of Activity, supported by the concepts of work and activity. In the comparative analysis of the teaching proposals and the socialization process, we sought evidence that would reveal the changes in the movement of the organization of the teachers' actions. The results show that in a collective (re)organization of their actions the teachers attributed new understandings to their own actions, to the mediation and to the choice of tools, appropriating for themselves the collaborative forms of the teaching activity. In this formation process, the new practices of the teachers were mediated into the pedagogical praxis that strengthens the meaning of collective as a knowledge production space.O artigo apresenta uma pesquisa de doutorado que investigou o processo de formação de professores de matemática em atividade de ensino, ao elaborarem coletivamente situações desencadeadoras de aprendizagem. Fundamentando-se na teoria histórico-cultural e na Teoria da Atividade, elaborou-se uma proposta de formação continuada de professores, ancorada nos conceitos de trabalho e atividade, que se constituiu no campo empírico da investigação. Na análise comparativa dos dados provenientes de elaborações coletivas e socializações das propostas de ensino, buscaram-se evidências que revelassem mudanças no movimento de organização das ações dos professores. Os resultados evidenciam que, na (re)organização coletiva de suas ações, os professores atribuíram novos sentidos às próprias ações, à mediação e à escolha de instrumentos, apropriando-se das formas de realização colaborativa da atividade de ensino. Nesse percurso de formação, o novo fazer dos professores constituiu-se, de forma mediada, na práxis pedagógica, o que corrobora o coletivo como espaço de produção de conhecimento.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de EducaçãoUniversidade de São Paulo Faculdade de EducaçãoUNIFESP, Depto. de EducaçãoSciELOPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade de São Paulo (USP)Moretti, Vanessa Dias [UNIFESP]Moura, Manoel Oriosvaldo De2015-06-14T13:42:48Z2015-06-14T13:42:48Z2011-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion435-450application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132011000200012Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 17, n. 2, p. 435-450, 2011.10.1590/S1516-73132011000200012S1516-73132011000200012.pdf1516-7313S1516-73132011000200012http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6202porCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T21:48:26Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/6202Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-28T21:48:26Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente
The teaching activity of mathematics teachers: contributions of the cultural-historical perspective for teachers training
title Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente
spellingShingle Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente
Moretti, Vanessa Dias [UNIFESP]
Teacher education
Mathematics teacher
Theory of Activity
Teaching activity
Cultural-historical theory
Formação de professores
Professores de matemática
Teoria da Atividade
Atividade de ensino
Teoria histórico-cultural
title_short Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente
title_full Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente
title_fullStr Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente
title_full_unstemmed Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente
title_sort Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente
author Moretti, Vanessa Dias [UNIFESP]
author_facet Moretti, Vanessa Dias [UNIFESP]
Moura, Manoel Oriosvaldo De
author_role author
author2 Moura, Manoel Oriosvaldo De
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Moretti, Vanessa Dias [UNIFESP]
Moura, Manoel Oriosvaldo De
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher education
Mathematics teacher
Theory of Activity
Teaching activity
Cultural-historical theory
Formação de professores
Professores de matemática
Teoria da Atividade
Atividade de ensino
Teoria histórico-cultural
topic Teacher education
Mathematics teacher
Theory of Activity
Teaching activity
Cultural-historical theory
Formação de professores
Professores de matemática
Teoria da Atividade
Atividade de ensino
Teoria histórico-cultural
description The research described investigated the process of the training of teachers within a teaching activity, while collectively elaborating on trigger-learning situations. The proposal was for continual formation of teachers, based in historic-cultural theory and the theory of Activity, supported by the concepts of work and activity. In the comparative analysis of the teaching proposals and the socialization process, we sought evidence that would reveal the changes in the movement of the organization of the teachers' actions. The results show that in a collective (re)organization of their actions the teachers attributed new understandings to their own actions, to the mediation and to the choice of tools, appropriating for themselves the collaborative forms of the teaching activity. In this formation process, the new practices of the teachers were mediated into the pedagogical praxis that strengthens the meaning of collective as a knowledge production space.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-01-01
2015-06-14T13:42:48Z
2015-06-14T13:42:48Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132011000200012
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 17, n. 2, p. 435-450, 2011.
10.1590/S1516-73132011000200012
S1516-73132011000200012.pdf
1516-7313
S1516-73132011000200012
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6202
url http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132011000200012
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6202
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 17, n. 2, p. 435-450, 2011.
10.1590/S1516-73132011000200012
S1516-73132011000200012.pdf
1516-7313
S1516-73132011000200012
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 435-450
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268419642490880