Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132011000200012 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6202 |
Resumo: | The research described investigated the process of the training of teachers within a teaching activity, while collectively elaborating on trigger-learning situations. The proposal was for continual formation of teachers, based in historic-cultural theory and the theory of Activity, supported by the concepts of work and activity. In the comparative analysis of the teaching proposals and the socialization process, we sought evidence that would reveal the changes in the movement of the organization of the teachers' actions. The results show that in a collective (re)organization of their actions the teachers attributed new understandings to their own actions, to the mediation and to the choice of tools, appropriating for themselves the collaborative forms of the teaching activity. In this formation process, the new practices of the teachers were mediated into the pedagogical praxis that strengthens the meaning of collective as a knowledge production space. |
id |
UFSP_9d597845848d8d13d8e9e331a4c260e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/6202 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docenteThe teaching activity of mathematics teachers: contributions of the cultural-historical perspective for teachers trainingTeacher educationMathematics teacherTheory of ActivityTeaching activityCultural-historical theoryFormação de professoresProfessores de matemáticaTeoria da AtividadeAtividade de ensinoTeoria histórico-culturalThe research described investigated the process of the training of teachers within a teaching activity, while collectively elaborating on trigger-learning situations. The proposal was for continual formation of teachers, based in historic-cultural theory and the theory of Activity, supported by the concepts of work and activity. In the comparative analysis of the teaching proposals and the socialization process, we sought evidence that would reveal the changes in the movement of the organization of the teachers' actions. The results show that in a collective (re)organization of their actions the teachers attributed new understandings to their own actions, to the mediation and to the choice of tools, appropriating for themselves the collaborative forms of the teaching activity. In this formation process, the new practices of the teachers were mediated into the pedagogical praxis that strengthens the meaning of collective as a knowledge production space.O artigo apresenta uma pesquisa de doutorado que investigou o processo de formação de professores de matemática em atividade de ensino, ao elaborarem coletivamente situações desencadeadoras de aprendizagem. Fundamentando-se na teoria histórico-cultural e na Teoria da Atividade, elaborou-se uma proposta de formação continuada de professores, ancorada nos conceitos de trabalho e atividade, que se constituiu no campo empírico da investigação. Na análise comparativa dos dados provenientes de elaborações coletivas e socializações das propostas de ensino, buscaram-se evidências que revelassem mudanças no movimento de organização das ações dos professores. Os resultados evidenciam que, na (re)organização coletiva de suas ações, os professores atribuíram novos sentidos às próprias ações, à mediação e à escolha de instrumentos, apropriando-se das formas de realização colaborativa da atividade de ensino. Nesse percurso de formação, o novo fazer dos professores constituiu-se, de forma mediada, na práxis pedagógica, o que corrobora o coletivo como espaço de produção de conhecimento.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de EducaçãoUniversidade de São Paulo Faculdade de EducaçãoUNIFESP, Depto. de EducaçãoSciELOPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade de São Paulo (USP)Moretti, Vanessa Dias [UNIFESP]Moura, Manoel Oriosvaldo De2015-06-14T13:42:48Z2015-06-14T13:42:48Z2011-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion435-450application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132011000200012Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 17, n. 2, p. 435-450, 2011.10.1590/S1516-73132011000200012S1516-73132011000200012.pdf1516-7313S1516-73132011000200012http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6202porCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T21:48:26Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/6202Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-28T21:48:26Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente The teaching activity of mathematics teachers: contributions of the cultural-historical perspective for teachers training |
title |
Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente |
spellingShingle |
Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente Moretti, Vanessa Dias [UNIFESP] Teacher education Mathematics teacher Theory of Activity Teaching activity Cultural-historical theory Formação de professores Professores de matemática Teoria da Atividade Atividade de ensino Teoria histórico-cultural |
title_short |
Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente |
title_full |
Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente |
title_fullStr |
Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente |
title_full_unstemmed |
Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente |
title_sort |
Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente |
author |
Moretti, Vanessa Dias [UNIFESP] |
author_facet |
Moretti, Vanessa Dias [UNIFESP] Moura, Manoel Oriosvaldo De |
author_role |
author |
author2 |
Moura, Manoel Oriosvaldo De |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Universidade de São Paulo (USP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moretti, Vanessa Dias [UNIFESP] Moura, Manoel Oriosvaldo De |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher education Mathematics teacher Theory of Activity Teaching activity Cultural-historical theory Formação de professores Professores de matemática Teoria da Atividade Atividade de ensino Teoria histórico-cultural |
topic |
Teacher education Mathematics teacher Theory of Activity Teaching activity Cultural-historical theory Formação de professores Professores de matemática Teoria da Atividade Atividade de ensino Teoria histórico-cultural |
description |
The research described investigated the process of the training of teachers within a teaching activity, while collectively elaborating on trigger-learning situations. The proposal was for continual formation of teachers, based in historic-cultural theory and the theory of Activity, supported by the concepts of work and activity. In the comparative analysis of the teaching proposals and the socialization process, we sought evidence that would reveal the changes in the movement of the organization of the teachers' actions. The results show that in a collective (re)organization of their actions the teachers attributed new understandings to their own actions, to the mediation and to the choice of tools, appropriating for themselves the collaborative forms of the teaching activity. In this formation process, the new practices of the teachers were mediated into the pedagogical praxis that strengthens the meaning of collective as a knowledge production space. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-01-01 2015-06-14T13:42:48Z 2015-06-14T13:42:48Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132011000200012 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 17, n. 2, p. 435-450, 2011. 10.1590/S1516-73132011000200012 S1516-73132011000200012.pdf 1516-7313 S1516-73132011000200012 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6202 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132011000200012 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6202 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 17, n. 2, p. 435-450, 2011. 10.1590/S1516-73132011000200012 S1516-73132011000200012.pdf 1516-7313 S1516-73132011000200012 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
435-450 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268419642490880 |