Cuidado compartilhado: negociações entre famílias e profissionais em uma creche

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maranhão, Damaris Gomes
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832007000200006
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3843
Resumo: Based on a case study of a qualitative nature, this text analyzes the relationship between families and professionals in a child day care center in the process of sharing care during early childhood, using the techniques of observation, interviews and document analysis. The research studied the families and the professionals of a government-run day care center in the city of São Paulo. The conflicts between these social actors became evident, mainly, with regard to care related to feeding and hygiene. The task of sharing care demands from these professionals not only technical preparation, but training in listening to children and their families while taking their uniqueness into account, a requirement that can lead to reflections on the type of care that is most appropriate for the specificity of the group in question, considering the characteristics of locality in its historical and social context.
id UFSP_b9a0f5c37d6369f26d1c4d8e117fcf40
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/3843
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Cuidado compartilhado: negociações entre famílias e profissionais em uma crecheShared care: negotiations between families and professionals in a child day care centerCuidado compartido: negociaciones entre familias y profesionales de una guarderíaChild rearingChild day care centersChild carePediatric nursingFamilyEducação infantilCrechesCuidado da criançaEnfermagem PediátricaFamíliaBased on a case study of a qualitative nature, this text analyzes the relationship between families and professionals in a child day care center in the process of sharing care during early childhood, using the techniques of observation, interviews and document analysis. The research studied the families and the professionals of a government-run day care center in the city of São Paulo. The conflicts between these social actors became evident, mainly, with regard to care related to feeding and hygiene. The task of sharing care demands from these professionals not only technical preparation, but training in listening to children and their families while taking their uniqueness into account, a requirement that can lead to reflections on the type of care that is most appropriate for the specificity of the group in question, considering the characteristics of locality in its historical and social context.Basado en un estudio de caso, de naturaleza cualitativa, este texto busca analizar la relación entre familia y profesionales de una guardería en el proceso de compartir cuidados en la primera infancia, utilizando técnicas de observación, entrevistas y análisis de documentos. Los sujetos de la investigación fueron las familias y los profesionales de una guardería en la ciudad de São Paulo. Los conflictos entre estos agentes sociales se evidencian, sobre todo, en los cuidados con la alimentación y la higiene. Además de preparación técnica, la tarea de compartir cuidados exige de los profesionales la capacitación en el sentido de la disposición para escuchar a los niños y sus familias en su alteridad. Esta exigencia abre, entonces, la posibilidad de un espacio de reflexión sobre el cuidado adecuado a la especificidad del grupo en cuestión, considerando las características locales, en su contexto histórico y social.Com base em um estudo de caso, de natureza qualitativa, analisa-se a relação entre família e profissionais de creche no processo de compartilhar cuidados na primeira infância, utilizando técnicas de observação, entrevistas e análise de documentos. Os sujeitos da pesquisa foram os familiares e os profissionais de uma creche pública na cidade de São Paulo. Os conflitos entre esses atores sociais evidenciam-se, sobretudo, nos cuidados com a alimentação e a higiene. Além do preparo técnico, a tarefa de compartilhar cuidados demanda, dos profissionais a formação no sentido da disposição para escutar as crianças e suas famílias em sua alteridade, exigência esta que abre a possibilidade de um espaço de reflexão sobre o cuidado mais adequado para a especificidade do grupo em questão, considerando as características da localidade, em seu contexto histórico e social.Universidade Santo Amaro Faculdade de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) departamentos de Medicina Preventiva e Ciências SociaisUNIFESP campus de GuarulhosUNIFESP, Depto.s de Medicina Preventiva e Ciências SociaisUNIFESP, campus de GuarulhosSciELOUNESPUniversidade Santo Amaro Faculdade de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Maranhão, Damaris GomesSarti, Cynthia Andersen [UNIFESP]2015-06-14T13:37:02Z2015-06-14T13:37:02Z2007-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion257-270application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832007000200006Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 11, n. 22, p. 257-270, 2007.10.1590/S1414-32832007000200006S1414-32832007000200006.pdf1414-3283S1414-32832007000200006http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3843porInterface - Comunicação, Saúde, Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-04T18:15:48Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/3843Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-04T18:15:48Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cuidado compartilhado: negociações entre famílias e profissionais em uma creche
Shared care: negotiations between families and professionals in a child day care center
Cuidado compartido: negociaciones entre familias y profesionales de una guardería
title Cuidado compartilhado: negociações entre famílias e profissionais em uma creche
spellingShingle Cuidado compartilhado: negociações entre famílias e profissionais em uma creche
Maranhão, Damaris Gomes
Child rearing
Child day care centers
Child care
Pediatric nursing
Family
Educação infantil
Creches
Cuidado da criança
Enfermagem Pediátrica
Família
title_short Cuidado compartilhado: negociações entre famílias e profissionais em uma creche
title_full Cuidado compartilhado: negociações entre famílias e profissionais em uma creche
title_fullStr Cuidado compartilhado: negociações entre famílias e profissionais em uma creche
title_full_unstemmed Cuidado compartilhado: negociações entre famílias e profissionais em uma creche
title_sort Cuidado compartilhado: negociações entre famílias e profissionais em uma creche
author Maranhão, Damaris Gomes
author_facet Maranhão, Damaris Gomes
Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP]
author_role author
author2 Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Santo Amaro Faculdade de Enfermagem
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Maranhão, Damaris Gomes
Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Child rearing
Child day care centers
Child care
Pediatric nursing
Family
Educação infantil
Creches
Cuidado da criança
Enfermagem Pediátrica
Família
topic Child rearing
Child day care centers
Child care
Pediatric nursing
Family
Educação infantil
Creches
Cuidado da criança
Enfermagem Pediátrica
Família
description Based on a case study of a qualitative nature, this text analyzes the relationship between families and professionals in a child day care center in the process of sharing care during early childhood, using the techniques of observation, interviews and document analysis. The research studied the families and the professionals of a government-run day care center in the city of São Paulo. The conflicts between these social actors became evident, mainly, with regard to care related to feeding and hygiene. The task of sharing care demands from these professionals not only technical preparation, but training in listening to children and their families while taking their uniqueness into account, a requirement that can lead to reflections on the type of care that is most appropriate for the specificity of the group in question, considering the characteristics of locality in its historical and social context.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-08-01
2015-06-14T13:37:02Z
2015-06-14T13:37:02Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832007000200006
Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 11, n. 22, p. 257-270, 2007.
10.1590/S1414-32832007000200006
S1414-32832007000200006.pdf
1414-3283
S1414-32832007000200006
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3843
url http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832007000200006
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3843
identifier_str_mv Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 11, n. 22, p. 257-270, 2007.
10.1590/S1414-32832007000200006
S1414-32832007000200006.pdf
1414-3283
S1414-32832007000200006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Interface - Comunicação, Saúde, Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 257-270
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP
publisher.none.fl_str_mv UNESP
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268439540269056