SOCIAL MEDIA AT THE PUBLIC UNIVERSITY: A Case Study at the Federal University of Amapá
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11086 |
Resumo: | The advent of the internet has enabled changes in the way people communicate. The current reseach endeavours to analyse the organizational communication process, through social media, at the Academic Department of Philosophy and Human Sciences - DFCH, at the Federal University of Amapá. Methodologically, it is a qualitative, descriptive approach, configured as a case study. Data were collected through semi-structured interviews, with the participation of 10 administrative technicians. The results reveal that communication in the DFCH occurs through integrated management systems (SIPAC, SIGRH and SIGAA), by email and institutional website and, informally, by WhatsApp. As a result of the research, it was proposed the creation of groups linked to the Dean Special Advisory Board (AER), to improve the communication process. |
id |
UFT-7_0c5bbbf5808b264c1782fe09b2ecde8a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/11086 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
SOCIAL MEDIA AT THE PUBLIC UNIVERSITY: A Case Study at the Federal University of Amapá MEDIOS SOCIALES EN LA UNIVERSIDAD PÚBLICA: un estudio de caso en la Universidad Federal de AmapáSOCIAL MEDIA AT THE PUBLIC UNIVERSITY: A Case Study at the Federal University of Amapá Comunicação Organizacional; Internet; Mídias Sociais.Comunicação OrganizacionalOrganizational Communication; Internet; Social media.Organizational communicationComunicación Organizacional; Internet; Medios Sociales.The advent of the internet has enabled changes in the way people communicate. The current reseach endeavours to analyse the organizational communication process, through social media, at the Academic Department of Philosophy and Human Sciences - DFCH, at the Federal University of Amapá. Methodologically, it is a qualitative, descriptive approach, configured as a case study. Data were collected through semi-structured interviews, with the participation of 10 administrative technicians. The results reveal that communication in the DFCH occurs through integrated management systems (SIPAC, SIGRH and SIGAA), by email and institutional website and, informally, by WhatsApp. As a result of the research, it was proposed the creation of groups linked to the Dean Special Advisory Board (AER), to improve the communication process. La llegada de internet ha permitido cambios en la forma en que las personas se comunican. El objetivo de esta investigación es analizar el proceso de comunicación organizacional, a través de las redes sociales, en el Departamento Académico de Filosofía y Ciencias Humanas - DFCH, en la Universidad Federal de Amapá. Metodológicamente, es un enfoque cualitativo, descriptivo, configurado como un estudio de caso. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas semiestructuradas, con la participación de 10 técnicos administrativos. Los resultados revelan que la comunicación en el DFCH se produce a través de sistemas de gestión integrados (SIPAC, SIGRH y SIGAA), por correo electrónico y sitio web institucional y, de manera informal, por WhatsApp. Se propone la creación de grupos vinculados a la Asesoría Especial de la Rectoría (AER), para el proceso de comunicación.O advento da internet viabilizou mudanças na forma das pessoas se comunicarem. Objetiva-se, nesta pesquisa, analisar o processo de comunicação organizacional, por meio das mídias sociais no Departamento Acadêmico de Filosofia e Ciências Humanas – DFCH, da Universidade Federal do Amapá. Metodologicamente, trata-se de abordagem qualitativa, descritiva, configurada como estudo de caso. Os dados foram coletados por meio de entrevista semiestruturada, com participação de 10 técnicos-administrativos. Os resultados revelam que a comunicação no DFCH ocorre por sistemas integrados de gestão (SIPAC, SIGRH e SIGAA), por e-mail e site institucional e, informalmente, por WhatsApp. Apresenta-se, como proposta, a criação de grupos vinculados à Assessoria Especial da Reitoria (AER), para o processo comunicacional.Universidade Federal do Tocantins - UFT2020-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1108610.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a7enObservatory Journal; Vol. 6 No. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a7enObservatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a7enObservatoire Journal; Vol. 6 No. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a7enRevista Observatório ; v. 6 n. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a7en2447-426610.20873/uft.2447-4266.2020v6n4areponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11086/17852https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11086/17859Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessBarreto, Laís Karla da Silva Barbosa, Emanuelle Silva Guimarães, Luciana Gondim de AlmeidaEsteves, Priscila Silva Silva, Allan Gustavo Freire da Costa Junior, João Florêncio da 2022-03-04T12:59:21Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/11086Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T12:59:21Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SOCIAL MEDIA AT THE PUBLIC UNIVERSITY: A Case Study at the Federal University of Amapá MEDIOS SOCIALES EN LA UNIVERSIDAD PÚBLICA: un estudio de caso en la Universidad Federal de Amapá SOCIAL MEDIA AT THE PUBLIC UNIVERSITY: A Case Study at the Federal University of Amapá |
title |
SOCIAL MEDIA AT THE PUBLIC UNIVERSITY: A Case Study at the Federal University of Amapá |
spellingShingle |
SOCIAL MEDIA AT THE PUBLIC UNIVERSITY: A Case Study at the Federal University of Amapá Barreto, Laís Karla da Silva Comunicação Organizacional; Internet; Mídias Sociais. Comunicação Organizacional Organizational Communication; Internet; Social media. Organizational communication Comunicación Organizacional; Internet; Medios Sociales. |
title_short |
SOCIAL MEDIA AT THE PUBLIC UNIVERSITY: A Case Study at the Federal University of Amapá |
title_full |
SOCIAL MEDIA AT THE PUBLIC UNIVERSITY: A Case Study at the Federal University of Amapá |
title_fullStr |
SOCIAL MEDIA AT THE PUBLIC UNIVERSITY: A Case Study at the Federal University of Amapá |
title_full_unstemmed |
SOCIAL MEDIA AT THE PUBLIC UNIVERSITY: A Case Study at the Federal University of Amapá |
title_sort |
SOCIAL MEDIA AT THE PUBLIC UNIVERSITY: A Case Study at the Federal University of Amapá |
author |
Barreto, Laís Karla da Silva |
author_facet |
Barreto, Laís Karla da Silva Barbosa, Emanuelle Silva Guimarães, Luciana Gondim de Almeida Esteves, Priscila Silva Silva, Allan Gustavo Freire da Costa Junior, João Florêncio da |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Emanuelle Silva Guimarães, Luciana Gondim de Almeida Esteves, Priscila Silva Silva, Allan Gustavo Freire da Costa Junior, João Florêncio da |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barreto, Laís Karla da Silva Barbosa, Emanuelle Silva Guimarães, Luciana Gondim de Almeida Esteves, Priscila Silva Silva, Allan Gustavo Freire da Costa Junior, João Florêncio da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação Organizacional; Internet; Mídias Sociais. Comunicação Organizacional Organizational Communication; Internet; Social media. Organizational communication Comunicación Organizacional; Internet; Medios Sociales. |
topic |
Comunicação Organizacional; Internet; Mídias Sociais. Comunicação Organizacional Organizational Communication; Internet; Social media. Organizational communication Comunicación Organizacional; Internet; Medios Sociales. |
description |
The advent of the internet has enabled changes in the way people communicate. The current reseach endeavours to analyse the organizational communication process, through social media, at the Academic Department of Philosophy and Human Sciences - DFCH, at the Federal University of Amapá. Methodologically, it is a qualitative, descriptive approach, configured as a case study. Data were collected through semi-structured interviews, with the participation of 10 administrative technicians. The results reveal that communication in the DFCH occurs through integrated management systems (SIPAC, SIGRH and SIGAA), by email and institutional website and, informally, by WhatsApp. As a result of the research, it was proposed the creation of groups linked to the Dean Special Advisory Board (AER), to improve the communication process. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11086 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a7en |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11086 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a7en |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11086/17852 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11086/17859 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 6 No. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a7en Observatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a7en Observatoire Journal; Vol. 6 No. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a7en Revista Observatório ; v. 6 n. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a7en 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313250386870272 |