ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Anecleto, Úrsula Cunha
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632
Resumo: Describes an interactive experience with the Moodle environment in the Distance Education component, taught at the Pedagogia course at the State University of Bahia (UNEB). It reflects on this platform as a public sphere, which corresponds to a dynamic space in the expansion of digital literacy, from reading and writing practices mediated by the emerging genre discussion forum. This genre allowed the student to construct and socialize authorial texts, increasing the interaction and participation in this virtual environment. This work presents students' reflections on the process of interaction and collective construction of texts, paying attention to the communicative relations and the problematization of knowledge that they create.
id UFT-7_25cce3a3254a119795451d21abcf95af
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5632
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forumAMBIENTE MOODLE Y AMPLIACIÓN DEL LETRAMENTO DIGITAL: experiencia con género emergente foro de discusiónAMBIENTE MOODLE E AMPLIAÇÃO DO LETRAMENTO DIGITAL: experiência com gênero emergente fórum de discussãoemerging genresdigital literacyinteraction and interactivityMoodle environmentemerging genresdigital literacyinteraction and interactivityMoodle environmentlos géneros emergentesdigital digitalinteracción e interactividadEntorno Moodlelos géneros emergentesdigital digitalinteracción e interactividadEntorno Moodlegêneros emergentesletramento digitalinteração e interatividadeambiente Moodlegêneros emergentesletramento digitalinteração e interatividadeambiente MoodleDescribes an interactive experience with the Moodle environment in the Distance Education component, taught at the Pedagogia course at the State University of Bahia (UNEB). It reflects on this platform as a public sphere, which corresponds to a dynamic space in the expansion of digital literacy, from reading and writing practices mediated by the emerging genre discussion forum. This genre allowed the student to construct and socialize authorial texts, increasing the interaction and participation in this virtual environment. This work presents students' reflections on the process of interaction and collective construction of texts, paying attention to the communicative relations and the problematization of knowledge that they create.Describe experiencia interactiva con el ambiente Moodle en el componente Educación a Distancia, impartido en el curso presencial de Pedagogía, de la Universidad del Estado de Bahía (UNEB). Refleja sobre esta plataforma como esfera pública, que corresponde a un espacio dinámico en la ampliación de los letras digitales, a partir de prácticas de lectura y de escritura mediadas por el género emergente foro de discusión. Este género permitió al alumnado construir y socializar textos de autor, ampliando la interacción y la participación en ese ambiente virtual. Este trabajo presenta reflexiones de los alumnos sobre el proceso de interacción y de construcción colectiva de textos, atentándose para las relaciones comunicativas y de problematización del conocimiento tejidas por ellos.Descreve experiência interativa com o ambiente Moodle no componente Educação a Distância, ministrado no curso presencial de Pedagogia, da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Reflete sobre essa plataforma como esfera pública, que corresponde a um espaço dinâmico na ampliação dos letramentos digitais, a partir de práticas de leitura e de escrita mediadas pelo gênero emergente fórum de discussão. Esse gênero permitiu ao discente construir e socializar textos autorais, ampliando a interação e a participação nesse ambiente virtual. Este trabalho apresenta reflexões dos alunos sobre o processo de interação e de construção coletiva de textos, atentando-se para as relações comunicativas e de problematização do conhecimento tecidas por eles.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/563210.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p182Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 182-205Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 182-205Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 182-205Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 182-2052447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13699https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13740https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13749https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13764https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13776https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13785Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessAnecleto, Úrsula Cunha2022-03-04T13:09:57Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5632Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:09:57Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum
AMBIENTE MOODLE Y AMPLIACIÓN DEL LETRAMENTO DIGITAL: experiencia con género emergente foro de discusión
AMBIENTE MOODLE E AMPLIAÇÃO DO LETRAMENTO DIGITAL: experiência com gênero emergente fórum de discussão
title ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum
spellingShingle ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum
Anecleto, Úrsula Cunha
emerging genres
digital literacy
interaction and interactivity
Moodle environment
emerging genres
digital literacy
interaction and interactivity
Moodle environment
los géneros emergentes
digital digital
interacción e interactividad
Entorno Moodle
los géneros emergentes
digital digital
interacción e interactividad
Entorno Moodle
gêneros emergentes
letramento digital
interação e interatividade
ambiente Moodle
gêneros emergentes
letramento digital
interação e interatividade
ambiente Moodle
title_short ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum
title_full ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum
title_fullStr ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum
title_full_unstemmed ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum
title_sort ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum
author Anecleto, Úrsula Cunha
author_facet Anecleto, Úrsula Cunha
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Anecleto, Úrsula Cunha
dc.subject.por.fl_str_mv emerging genres
digital literacy
interaction and interactivity
Moodle environment
emerging genres
digital literacy
interaction and interactivity
Moodle environment
los géneros emergentes
digital digital
interacción e interactividad
Entorno Moodle
los géneros emergentes
digital digital
interacción e interactividad
Entorno Moodle
gêneros emergentes
letramento digital
interação e interatividade
ambiente Moodle
gêneros emergentes
letramento digital
interação e interatividade
ambiente Moodle
topic emerging genres
digital literacy
interaction and interactivity
Moodle environment
emerging genres
digital literacy
interaction and interactivity
Moodle environment
los géneros emergentes
digital digital
interacción e interactividad
Entorno Moodle
los géneros emergentes
digital digital
interacción e interactividad
Entorno Moodle
gêneros emergentes
letramento digital
interação e interatividade
ambiente Moodle
gêneros emergentes
letramento digital
interação e interatividade
ambiente Moodle
description Describes an interactive experience with the Moodle environment in the Distance Education component, taught at the Pedagogia course at the State University of Bahia (UNEB). It reflects on this platform as a public sphere, which corresponds to a dynamic space in the expansion of digital literacy, from reading and writing practices mediated by the emerging genre discussion forum. This genre allowed the student to construct and socialize authorial texts, increasing the interaction and participation in this virtual environment. This work presents students' reflections on the process of interaction and collective construction of texts, paying attention to the communicative relations and the problematization of knowledge that they create.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p182
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p182
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13699
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13740
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13749
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13764
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13776
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13785
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 182-205
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 182-205
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 182-205
Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 182-205
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313247841976320