DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10019 |
Resumo: | The changes that represent accessible technology and the use of social networks in digital culture impose new questions and challenges as we are, at the same time, producers and consumers of information. Disinformation affects public life and threatens democracy. Based on the ideas of Cognitive Democracy (MORIN, 2014) and the Knowledge Dialogue (LEFF, 2006), we will discuss the theme in the light of an analytical framework of the research “Values and Arguments in the assimilation and propagation of disinformation: a dialogical approach”. Media education appears as a historic and democratic need to combat fake news. In this sense, the possible solutions should build and strengthen collective learning about communicational and educational processes that promote reading and critical understanding of digital media. |
id |
UFT-7_2c593487eb3eea979931125333859a77 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10019 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between KnowledgesDESINFORMACIÓN EN CULTURA DIGITAL: reflexiones desde la democracia cognitiva y el diálogo del conocimientoDESINFORMAÇÃO NA CULTURA DIGITAL: reflexões a partir da Democracia Cognitiva e do Diálogo de Saberesconhecimentodesinformaçãoeducação midiáticadesinformaçãoknowledgedesinformationmedia educationdesinformationThe changes that represent accessible technology and the use of social networks in digital culture impose new questions and challenges as we are, at the same time, producers and consumers of information. Disinformation affects public life and threatens democracy. Based on the ideas of Cognitive Democracy (MORIN, 2014) and the Knowledge Dialogue (LEFF, 2006), we will discuss the theme in the light of an analytical framework of the research “Values and Arguments in the assimilation and propagation of disinformation: a dialogical approach”. Media education appears as a historic and democratic need to combat fake news. In this sense, the possible solutions should build and strengthen collective learning about communicational and educational processes that promote reading and critical understanding of digital media.Los cambios que representan la tecnología accesible y el uso de las redes sociales en la cultura digital plantean nuevas preguntas y desafíos, ya que somos, al mismo tiempo, productores y consumidores de información. La desinformación afecta la vida pública y amenaza la democracia. Con base en las ideas de Democracia Cognitiva (MORIN, 2014) y el Diálogo del Conocimiento (LEFF, 2006), discutiremos el tema a la luz de un marco analítico de la investigación "Valores y argumentos en la asimilación y propagación de la desinformación: un enfoque dialógico". La educación en medios aparece como una necesidad histórica y democrática para combatir las noticias falsas. En este sentido, las posibles soluciones deben construir y fortalecer el aprendizaje colectivo sobre los procesos de comunicación y educación que promueven la lectura y comprensión críticaem de los medios digitales. As mudanças que representam a tecnologia acessível e o uso das redes sociais na cultura digital impõem novas perguntas e desafios à medida que somos produtores e consumidores de informação. A desinformação afeta a vida pública e ameaça a democracia. A partir das ideias de Democracia Cognitiva (MORIN, 2014) e do Diálogo de Saberes (LEFF, 2006), discutiremos o tema à luz de um recorte analítico da pesquisa “Valores e Argumentos na assimilação e propagação da desinformação: uma abordagem dialógica”. A educação midiática aparece como uma necessidade histórica e democrática para combater as fake news. Neste sentido, as soluções possíveis devem estimular aprendizados coletivos sobre os processos comunicacionais eeducacionais que promovam a leitura e a compreensão crítica das mídias digitais.Universidade Federal do Tocantins - UFT2020-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1001910.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a10ptObservatory Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a10ptObservatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a10ptObservatoire Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a10ptRevista Observatório ; v. 6 n. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a10pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2020v6n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10019/18211https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10019/18212Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessCordeiro, Juliana Dias Rovari Fonseca , Alexandre Brasil Carvalho da Mangabeira , Elliz Celestrini Silva, Juliana Cintia Lima e Lima, Aline Guarany Ignacio 2022-03-04T12:58:22Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10019Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T12:58:22Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges DESINFORMACIÓN EN CULTURA DIGITAL: reflexiones desde la democracia cognitiva y el diálogo del conocimiento DESINFORMAÇÃO NA CULTURA DIGITAL: reflexões a partir da Democracia Cognitiva e do Diálogo de Saberes |
title |
DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges |
spellingShingle |
DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges Cordeiro, Juliana Dias Rovari conhecimento desinformação educação midiática desinformação knowledge desinformation media education desinformation |
title_short |
DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges |
title_full |
DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges |
title_fullStr |
DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges |
title_full_unstemmed |
DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges |
title_sort |
DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges |
author |
Cordeiro, Juliana Dias Rovari |
author_facet |
Cordeiro, Juliana Dias Rovari Fonseca , Alexandre Brasil Carvalho da Mangabeira , Elliz Celestrini Silva, Juliana Cintia Lima e Lima, Aline Guarany Ignacio |
author_role |
author |
author2 |
Fonseca , Alexandre Brasil Carvalho da Mangabeira , Elliz Celestrini Silva, Juliana Cintia Lima e Lima, Aline Guarany Ignacio |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cordeiro, Juliana Dias Rovari Fonseca , Alexandre Brasil Carvalho da Mangabeira , Elliz Celestrini Silva, Juliana Cintia Lima e Lima, Aline Guarany Ignacio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
conhecimento desinformação educação midiática desinformação knowledge desinformation media education desinformation |
topic |
conhecimento desinformação educação midiática desinformação knowledge desinformation media education desinformation |
description |
The changes that represent accessible technology and the use of social networks in digital culture impose new questions and challenges as we are, at the same time, producers and consumers of information. Disinformation affects public life and threatens democracy. Based on the ideas of Cognitive Democracy (MORIN, 2014) and the Knowledge Dialogue (LEFF, 2006), we will discuss the theme in the light of an analytical framework of the research “Values and Arguments in the assimilation and propagation of disinformation: a dialogical approach”. Media education appears as a historic and democratic need to combat fake news. In this sense, the possible solutions should build and strengthen collective learning about communicational and educational processes that promote reading and critical understanding of digital media. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10019 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a10pt |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10019 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a10pt |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10019/18211 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10019/18212 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a10pt Observatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a10pt Observatoire Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a10pt Revista Observatório ; v. 6 n. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a10pt 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313249606729728 |