DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cordeiro, Juliana Dias Rovari
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Fonseca , Alexandre Brasil Carvalho da, Mangabeira , Elliz Celestrini, Silva, Juliana Cintia Lima e, Lima, Aline Guarany Ignacio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10019
Resumo: The changes that represent accessible technology and the use of social networks in digital culture impose new questions and challenges as we are, at the same time, producers and consumers of information. Disinformation affects public life and threatens democracy. Based on the ideas of Cognitive Democracy (MORIN, 2014) and the Knowledge Dialogue (LEFF, 2006), we will discuss the theme in the light of an analytical framework of the research “Values ​​and Arguments in the assimilation and propagation of disinformation: a dialogical approach”. Media education appears as a historic and democratic need to combat fake news. In this sense, the possible solutions should build and strengthen collective learning about communicational and educational processes that promote reading and critical understanding of digital media.
id UFT-8_2c593487eb3eea979931125333859a77
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10019
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between KnowledgesDESINFORMACIÓN EN CULTURA DIGITAL: reflexiones desde la democracia cognitiva y el diálogo del conocimientoDESINFORMAÇÃO NA CULTURA DIGITAL: reflexões a partir da Democracia Cognitiva e do Diálogo de Saberesconhecimentodesinformaçãoeducação midiáticadesinformaçãoknowledgedesinformationmedia educationdesinformationThe changes that represent accessible technology and the use of social networks in digital culture impose new questions and challenges as we are, at the same time, producers and consumers of information. Disinformation affects public life and threatens democracy. Based on the ideas of Cognitive Democracy (MORIN, 2014) and the Knowledge Dialogue (LEFF, 2006), we will discuss the theme in the light of an analytical framework of the research “Values ​​and Arguments in the assimilation and propagation of disinformation: a dialogical approach”. Media education appears as a historic and democratic need to combat fake news. In this sense, the possible solutions should build and strengthen collective learning about communicational and educational processes that promote reading and critical understanding of digital media.Los cambios que representan la tecnología accesible y el uso de las redes sociales en la cultura digital plantean nuevas preguntas y desafíos, ya que somos, al mismo tiempo, productores y consumidores de información. La desinformación afecta la vida pública y amenaza la democracia. Con base en las ideas de Democracia Cognitiva (MORIN, 2014) y el Diálogo del Conocimiento (LEFF, 2006), discutiremos el tema a la luz de un marco analítico de la investigación "Valores y argumentos en la asimilación y propagación de la desinformación: un enfoque dialógico". La educación en medios aparece como una necesidad histórica y democrática para combatir las noticias falsas. En este sentido, las posibles soluciones deben construir y fortalecer el aprendizaje colectivo sobre los procesos de comunicación y educación que promueven la lectura y comprensión críticaem de los medios digitales.  As mudanças que representam a tecnologia acessível e o uso das redes sociais na cultura digital impõem novas perguntas e desafios à medida que somos produtores e consumidores de informação. A desinformação afeta a vida pública e ameaça a democracia. A partir das ideias de Democracia Cognitiva (MORIN, 2014) e do Diálogo de Saberes (LEFF, 2006), discutiremos o tema à luz de um recorte analítico da pesquisa “Valores e Argumentos na assimilação e propagação da desinformação: uma abordagem dialógica”. A educação midiática aparece como uma necessidade histórica e democrática para combater as fake news. Neste sentido, as soluções possíveis devem estimular aprendizados coletivos sobre os processos comunicacionais eeducacionais que promovam a leitura e a compreensão crítica das mídias digitais.Universidade Federal do Tocantins - UFT2020-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1001910.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a10ptObservatory Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a10ptObservatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a10ptObservatoire Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a10ptRevista Observatório ; v. 6 n. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a10pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2020v6n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10019/18211https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10019/18212Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessCordeiro, Juliana Dias Rovari Fonseca , Alexandre Brasil Carvalho da Mangabeira , Elliz Celestrini Silva, Juliana Cintia Lima e Lima, Aline Guarany Ignacio 2022-03-04T12:58:22Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10019Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T12:58:22Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges
DESINFORMACIÓN EN CULTURA DIGITAL: reflexiones desde la democracia cognitiva y el diálogo del conocimiento
DESINFORMAÇÃO NA CULTURA DIGITAL: reflexões a partir da Democracia Cognitiva e do Diálogo de Saberes
title DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges
spellingShingle DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges
Cordeiro, Juliana Dias Rovari
conhecimento
desinformação
educação midiática
desinformação
knowledge
desinformation
media education
desinformation
title_short DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges
title_full DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges
title_fullStr DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges
title_full_unstemmed DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges
title_sort DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges
author Cordeiro, Juliana Dias Rovari
author_facet Cordeiro, Juliana Dias Rovari
Fonseca , Alexandre Brasil Carvalho da
Mangabeira , Elliz Celestrini
Silva, Juliana Cintia Lima e
Lima, Aline Guarany Ignacio
author_role author
author2 Fonseca , Alexandre Brasil Carvalho da
Mangabeira , Elliz Celestrini
Silva, Juliana Cintia Lima e
Lima, Aline Guarany Ignacio
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cordeiro, Juliana Dias Rovari
Fonseca , Alexandre Brasil Carvalho da
Mangabeira , Elliz Celestrini
Silva, Juliana Cintia Lima e
Lima, Aline Guarany Ignacio
dc.subject.por.fl_str_mv conhecimento
desinformação
educação midiática
desinformação
knowledge
desinformation
media education
desinformation
topic conhecimento
desinformação
educação midiática
desinformação
knowledge
desinformation
media education
desinformation
description The changes that represent accessible technology and the use of social networks in digital culture impose new questions and challenges as we are, at the same time, producers and consumers of information. Disinformation affects public life and threatens democracy. Based on the ideas of Cognitive Democracy (MORIN, 2014) and the Knowledge Dialogue (LEFF, 2006), we will discuss the theme in the light of an analytical framework of the research “Values ​​and Arguments in the assimilation and propagation of disinformation: a dialogical approach”. Media education appears as a historic and democratic need to combat fake news. In this sense, the possible solutions should build and strengthen collective learning about communicational and educational processes that promote reading and critical understanding of digital media.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10019
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a10pt
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10019
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a10pt
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10019/18211
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10019/18212
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a10pt
Observatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a10pt
Observatoire Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a10pt
Revista Observatório ; v. 6 n. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a10pt
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174756910301184