COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070 |
Resumo: | In the incessant search to contribute to the discussion about the topic of inclusion, here tacitly exposed, as well as our experiences in the continuing education of teachers in Special Education in the Perspective of Inclusive Education, this production is about the production of didactic materials adapted in Libras, audio and audiodescription, through the Assistive Technology Center of the Federal Institute of Amazonas (APOEMA/ IFAM). The research was based on a qualitative and descriptive investigation, theoretically based on the studies of Manzini (2014), Pacheco (2014) and Batista (2015), as well as the definition of accessibility, established in Federal Decree Nº 5.296, dated December 2, 2004. |
id |
UFT-7_36b83b16b39f314b34af36b90e9c405e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4070 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materialsACCESIBILIDAD COMUNICACIONAL EN LA EDUCACIÓN: La experiencia del Núcleo de Tecnología Asistiva del IFAM en la adaptación de materiales didácticos y paradidáticosACESSIBILIDADE COMUNICACIONAL NA EDUCAÇÃO: A experiência do Núcleo de Tecnologia Assistiva do IFAM na adaptação: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materialsAccessibilityAdaptationTeaching materialsaccesibilidadadaptaciónmateriales didácticosAcessibilidadeAdaptaçãoMateriais didáticosAcessibilidadeAdaptaçãoMateriais didáticosIn the incessant search to contribute to the discussion about the topic of inclusion, here tacitly exposed, as well as our experiences in the continuing education of teachers in Special Education in the Perspective of Inclusive Education, this production is about the production of didactic materials adapted in Libras, audio and audiodescription, through the Assistive Technology Center of the Federal Institute of Amazonas (APOEMA/ IFAM). The research was based on a qualitative and descriptive investigation, theoretically based on the studies of Manzini (2014), Pacheco (2014) and Batista (2015), as well as the definition of accessibility, established in Federal Decree Nº 5.296, dated December 2, 2004.En la incesante búsqueda a contribuir con la discusión acerca del tema inclusión, aquí expuesto de forma tácita, así como de nuestras experiencias en la formación continuada de profesores en Educación Especial en la Perspectiva de la Educación Inclusiva, esta producción versa sobre la producción de materiales didácticos adaptados en Libras, Audio y audiodescripción, através del Núcleo de Tecnología Asistiva del Instituto Federal del Amazonas (APOEMA/ IFAM). La investigación se dio por una investigación cualitativa y descriptiva, basada teóricamente en los estudios de Galvão Filho (2009), Manzini (2014), Pacheco (2014) y Batista (2015), así como de la definición de accesibilidad, dispuesto en el Decreto Federal Nº 5.296, de 02 de diciembre de 2004.Na incessante busca a contribuir com a discussão acerca do tema inclusão, aqui exposto de forma tácita, bem como de nossas experiências na formação continuada de professores em Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva, esta produção versa sobre à produção de materiais didáticos adaptados em Libras, áudio e audiodescrição, por meio do Núcleo de Tecnologia Assistiva do Instituto Federal do Amazonas (APOEMA/ IFAM). A pesquisa deu-se por uma investigação qualitativa e descritiva, baseada teoricamente nos estudos de Galvão Filho (2009), Manzini (2014), Pacheco (2014) e Batista (2015), bem como da definição de acessibilidade, disposto no Decreto Federal Nº 5.296, de 02 de dezembro de 2004.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/zipapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/407010.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p85Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 85-104Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 85-104Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 85-104Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 85-1042447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13062https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13521https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13544https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13560https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13116https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13152Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Dalmir Pacheco deBatista, Claudenilson PereiraEvangelista, Yani Saionara Pinheiro2022-03-04T13:12:31Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4070Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:31Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials ACCESIBILIDAD COMUNICACIONAL EN LA EDUCACIÓN: La experiencia del Núcleo de Tecnología Asistiva del IFAM en la adaptación de materiales didácticos y paradidáticos ACESSIBILIDADE COMUNICACIONAL NA EDUCAÇÃO: A experiência do Núcleo de Tecnologia Assistiva do IFAM na adaptação: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials |
title |
COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials |
spellingShingle |
COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials Souza, Dalmir Pacheco de Accessibility Adaptation Teaching materials accesibilidad adaptación materiales didácticos Acessibilidade Adaptação Materiais didáticos Acessibilidade Adaptação Materiais didáticos |
title_short |
COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials |
title_full |
COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials |
title_fullStr |
COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials |
title_full_unstemmed |
COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials |
title_sort |
COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials |
author |
Souza, Dalmir Pacheco de |
author_facet |
Souza, Dalmir Pacheco de Batista, Claudenilson Pereira Evangelista, Yani Saionara Pinheiro |
author_role |
author |
author2 |
Batista, Claudenilson Pereira Evangelista, Yani Saionara Pinheiro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Dalmir Pacheco de Batista, Claudenilson Pereira Evangelista, Yani Saionara Pinheiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Accessibility Adaptation Teaching materials accesibilidad adaptación materiales didácticos Acessibilidade Adaptação Materiais didáticos Acessibilidade Adaptação Materiais didáticos |
topic |
Accessibility Adaptation Teaching materials accesibilidad adaptación materiales didácticos Acessibilidade Adaptação Materiais didáticos Acessibilidade Adaptação Materiais didáticos |
description |
In the incessant search to contribute to the discussion about the topic of inclusion, here tacitly exposed, as well as our experiences in the continuing education of teachers in Special Education in the Perspective of Inclusive Education, this production is about the production of didactic materials adapted in Libras, audio and audiodescription, through the Assistive Technology Center of the Federal Institute of Amazonas (APOEMA/ IFAM). The research was based on a qualitative and descriptive investigation, theoretically based on the studies of Manzini (2014), Pacheco (2014) and Batista (2015), as well as the definition of accessibility, established in Federal Decree Nº 5.296, dated December 2, 2004. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p85 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p85 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13062 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13521 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13544 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13560 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13116 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13152 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip application/epub+zip application/octet-stream |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 85-104 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 85-104 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 85-104 Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 85-104 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313246100291584 |