COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Dalmir Pacheco de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Batista, Claudenilson Pereira, Evangelista, Yani Saionara Pinheiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070
Resumo: In the incessant search to contribute to the discussion about the topic of inclusion, here tacitly exposed, as well as our experiences in the continuing education of teachers in Special Education in the Perspective of Inclusive Education, this production is about the production of didactic materials adapted in Libras, audio and audiodescription, through the Assistive Technology Center of the Federal Institute of Amazonas (APOEMA/ IFAM). The research was based on a qualitative and descriptive investigation, theoretically based on the studies of Manzini (2014), Pacheco (2014) and Batista (2015), as well as the definition of accessibility, established in Federal Decree Nº 5.296, dated December 2, 2004.
id UFT-8_36b83b16b39f314b34af36b90e9c405e
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4070
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materialsACCESIBILIDAD COMUNICACIONAL EN LA EDUCACIÓN: La experiencia del Núcleo de Tecnología Asistiva del IFAM en la adaptación de materiales didácticos y paradidáticosACESSIBILIDADE COMUNICACIONAL NA EDUCAÇÃO: A experiência do Núcleo de Tecnologia Assistiva do IFAM na adaptação: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materialsAccessibilityAdaptationTeaching materialsaccesibilidadadaptaciónmateriales didácticosAcessibilidadeAdaptaçãoMateriais didáticosAcessibilidadeAdaptaçãoMateriais didáticosIn the incessant search to contribute to the discussion about the topic of inclusion, here tacitly exposed, as well as our experiences in the continuing education of teachers in Special Education in the Perspective of Inclusive Education, this production is about the production of didactic materials adapted in Libras, audio and audiodescription, through the Assistive Technology Center of the Federal Institute of Amazonas (APOEMA/ IFAM). The research was based on a qualitative and descriptive investigation, theoretically based on the studies of Manzini (2014), Pacheco (2014) and Batista (2015), as well as the definition of accessibility, established in Federal Decree Nº 5.296, dated December 2, 2004.En la incesante búsqueda a contribuir con la discusión acerca del tema inclusión, aquí expuesto de forma tácita, así como de nuestras experiencias en la formación continuada de profesores en Educación Especial en la Perspectiva de la Educación Inclusiva, esta producción versa sobre la producción de materiales didácticos adaptados en Libras, Audio y audiodescripción, através del Núcleo de Tecnología Asistiva del Instituto Federal del Amazonas (APOEMA/ IFAM). La investigación se dio por una investigación cualitativa y descriptiva, basada teóricamente en los estudios de Galvão Filho (2009), Manzini (2014), Pacheco (2014) y Batista (2015), así como de la definición de accesibilidad, dispuesto en el Decreto Federal Nº 5.296, de 02 de diciembre de 2004.Na incessante busca a contribuir com a discussão acerca do tema inclusão, aqui exposto de forma tácita, bem como de nossas experiências na formação continuada de professores em Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva, esta produção versa sobre à produção de materiais didáticos adaptados em Libras, áudio e audiodescrição, por meio do Núcleo de Tecnologia Assistiva do Instituto Federal do Amazonas (APOEMA/ IFAM). A pesquisa deu-se por uma investigação qualitativa e descritiva, baseada teoricamente nos estudos de Galvão Filho (2009), Manzini (2014), Pacheco (2014) e Batista (2015), bem como da definição de acessibilidade, disposto no Decreto Federal Nº 5.296, de 02 de dezembro de 2004.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/zipapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/407010.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p85Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 85-104Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 85-104Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 85-104Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 85-1042447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13062https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13521https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13544https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13560https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13116https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13152Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Dalmir Pacheco deBatista, Claudenilson PereiraEvangelista, Yani Saionara Pinheiro2022-03-04T13:12:31Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4070Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:31Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials
ACCESIBILIDAD COMUNICACIONAL EN LA EDUCACIÓN: La experiencia del Núcleo de Tecnología Asistiva del IFAM en la adaptación de materiales didácticos y paradidáticos
ACESSIBILIDADE COMUNICACIONAL NA EDUCAÇÃO: A experiência do Núcleo de Tecnologia Assistiva do IFAM na adaptação: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials
title COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials
spellingShingle COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials
Souza, Dalmir Pacheco de
Accessibility
Adaptation
Teaching materials
accesibilidad
adaptación
materiales didácticos
Acessibilidade
Adaptação
Materiais didáticos
Acessibilidade
Adaptação
Materiais didáticos
title_short COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials
title_full COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials
title_fullStr COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials
title_full_unstemmed COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials
title_sort COMMUNICATION ACCESSIBILITY IN EDUCATION:: The experience of IFAM's Assistive Technology Center in the adaptation of teaching and learning materials
author Souza, Dalmir Pacheco de
author_facet Souza, Dalmir Pacheco de
Batista, Claudenilson Pereira
Evangelista, Yani Saionara Pinheiro
author_role author
author2 Batista, Claudenilson Pereira
Evangelista, Yani Saionara Pinheiro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Dalmir Pacheco de
Batista, Claudenilson Pereira
Evangelista, Yani Saionara Pinheiro
dc.subject.por.fl_str_mv Accessibility
Adaptation
Teaching materials
accesibilidad
adaptación
materiales didácticos
Acessibilidade
Adaptação
Materiais didáticos
Acessibilidade
Adaptação
Materiais didáticos
topic Accessibility
Adaptation
Teaching materials
accesibilidad
adaptación
materiales didácticos
Acessibilidade
Adaptação
Materiais didáticos
Acessibilidade
Adaptação
Materiais didáticos
description In the incessant search to contribute to the discussion about the topic of inclusion, here tacitly exposed, as well as our experiences in the continuing education of teachers in Special Education in the Perspective of Inclusive Education, this production is about the production of didactic materials adapted in Libras, audio and audiodescription, through the Assistive Technology Center of the Federal Institute of Amazonas (APOEMA/ IFAM). The research was based on a qualitative and descriptive investigation, theoretically based on the studies of Manzini (2014), Pacheco (2014) and Batista (2015), as well as the definition of accessibility, established in Federal Decree Nº 5.296, dated December 2, 2004.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p85
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p85
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13062
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13521
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13544
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13560
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13116
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4070/13152
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
application/epub+zip
application/octet-stream
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 85-104
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 85-104
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 85-104
Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 85-104
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174753949122560