TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077 |
Resumo: | Technology can be a strong ally in the quest for new knowledge. Through the use of technological environments and new teaching methodologies it is possible to make learning more dynamic. The objective of this research is to present the development of a Massive Open Online Course (MOOC) of Assistive Technology (TA) in three different virtual learning environments (AVA), as well as the tools for developing learning objects possible to be used in each AVA in order to adapt to the MOOC concept, making learning more dynamic. A process for the development of MOOCs independent of the course area is presented and takes into account the learning and the tests carried out in the developed MOOCs. |
id |
UFT-7_68e69d0f64313f37c9071ebb7b6adf8f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4077 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive TechnologiesTECNOLOGÍAS Y HERRAMIENTAS PARA ELABORACIÓN DE CONTENIDOS EN UN AMBIENTE MOOC: estudio de caso a partir de una formación en Tecnologías AsistivasTECNOLOGIAS E FERRAMENTAS PARA ELABORAÇÃO DE CONTEÚDOS EM UM AMBIENTE MOOC: estudo de caso a partir de uma formação em Tecnologias AssistivastecnologiaMOOCambiente virtual de aprendizagemtecnologia assistivaformaçãotecnologiaMOOCambiente virtual de aprendizagemtecnologia assistivaformaçãoTechnology can be a strong ally in the quest for new knowledge. Through the use of technological environments and new teaching methodologies it is possible to make learning more dynamic. The objective of this research is to present the development of a Massive Open Online Course (MOOC) of Assistive Technology (TA) in three different virtual learning environments (AVA), as well as the tools for developing learning objects possible to be used in each AVA in order to adapt to the MOOC concept, making learning more dynamic. A process for the development of MOOCs independent of the course area is presented and takes into account the learning and the tests carried out in the developed MOOCs.La tecnología puede ser una fuerte aliada en la búsqueda de nuevos conocimientos. Por medio del uso de ambientes tecnológicos y nuevas metodologías de enseñanza es posible hacer el aprendizaje más dinámico. El objetivo de esta investigación es presentar el desarrollo de un Massive Open Online Course (MOOC) de Tecnología Asistiva (TA) en tres ambientes virtuales de aprendizaje (AVA) diferentes, así como las herramientas para el desarrollo de objetos de aprendizaje posibles de ser utilizadas en cada uno AVA con el fin de adecuar al concepto de MOOC, haciendo el aprendizaje más dinámico. Se presenta un proceso para el desarrollo de MOOCs independientes del área del curso y toma en consideración los aprendizajes y las pruebas realizadas en los MOOC desarrollados.A tecnologia pode ser uma forte aliada na busca por novos conhecimentos. Por meio do uso de ambientes tecnológicos e novas metodologias de ensino é possível tornar o aprendizado mais dinâmico. O objetivo desta pesquisa é apresentar o desenvolvimento de um Massive Open Online Course (MOOC) de Tecnologia Assistiva (TA) em três ambientes virtuais de aprendizagem (AVA) diferentes, bem como as ferramentas para desenvolvimento de objetos de aprendizagem possíveis de ser utilizadas em cada AVA com a finalidade de adequar ao conceito de MOOC, tornando a aprendizagem mais dinâmica. Um processo para o desenvolvimento de MOOCs independente da área do curso é apresentado e leva em consideração as aprendizagens e os testes realizados nos MOOC desenvolvidos.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/zipapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/407710.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p361Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 361-398Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 361-398Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 361-398Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 361-3982447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13071https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13531https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13534https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13549https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13125https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13142Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFranciscatto, RobertoWagner, RosanaPasserino, Liliana Maria2022-03-04T13:12:30Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4077Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:30Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies TECNOLOGÍAS Y HERRAMIENTAS PARA ELABORACIÓN DE CONTENIDOS EN UN AMBIENTE MOOC: estudio de caso a partir de una formación en Tecnologías Asistivas TECNOLOGIAS E FERRAMENTAS PARA ELABORAÇÃO DE CONTEÚDOS EM UM AMBIENTE MOOC: estudo de caso a partir de uma formação em Tecnologias Assistivas |
title |
TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies |
spellingShingle |
TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies Franciscatto, Roberto tecnologia MOOC ambiente virtual de aprendizagem tecnologia assistiva formação tecnologia MOOC ambiente virtual de aprendizagem tecnologia assistiva formação |
title_short |
TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies |
title_full |
TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies |
title_fullStr |
TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies |
title_full_unstemmed |
TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies |
title_sort |
TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies |
author |
Franciscatto, Roberto |
author_facet |
Franciscatto, Roberto Wagner, Rosana Passerino, Liliana Maria |
author_role |
author |
author2 |
Wagner, Rosana Passerino, Liliana Maria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Franciscatto, Roberto Wagner, Rosana Passerino, Liliana Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
tecnologia MOOC ambiente virtual de aprendizagem tecnologia assistiva formação tecnologia MOOC ambiente virtual de aprendizagem tecnologia assistiva formação |
topic |
tecnologia MOOC ambiente virtual de aprendizagem tecnologia assistiva formação tecnologia MOOC ambiente virtual de aprendizagem tecnologia assistiva formação |
description |
Technology can be a strong ally in the quest for new knowledge. Through the use of technological environments and new teaching methodologies it is possible to make learning more dynamic. The objective of this research is to present the development of a Massive Open Online Course (MOOC) of Assistive Technology (TA) in three different virtual learning environments (AVA), as well as the tools for developing learning objects possible to be used in each AVA in order to adapt to the MOOC concept, making learning more dynamic. A process for the development of MOOCs independent of the course area is presented and takes into account the learning and the tests carried out in the developed MOOCs. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p361 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p361 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13071 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13531 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13534 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13549 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13125 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13142 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip application/epub+zip application/octet-stream |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 361-398 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 361-398 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 361-398 Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 361-398 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313246109728768 |