TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franciscatto, Roberto
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Wagner, Rosana, Passerino, Liliana Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077
Resumo: Technology can be a strong ally in the quest for new knowledge. Through the use of technological environments and new teaching methodologies it is possible to make learning more dynamic. The objective of this research is to present the development of a Massive Open Online Course (MOOC) of Assistive Technology (TA) in three different virtual learning environments (AVA), as well as the tools for developing learning objects possible to be used in each AVA in order to adapt to the MOOC concept, making learning more dynamic. A process for the development of MOOCs independent of the course area is presented and takes into account the learning and the tests carried out in the developed MOOCs.
id UFT-7_68e69d0f64313f37c9071ebb7b6adf8f
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4077
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive TechnologiesTECNOLOGÍAS Y HERRAMIENTAS PARA ELABORACIÓN DE CONTENIDOS EN UN AMBIENTE MOOC: estudio de caso a partir de una formación en Tecnologías AsistivasTECNOLOGIAS E FERRAMENTAS PARA ELABORAÇÃO DE CONTEÚDOS EM UM AMBIENTE MOOC: estudo de caso a partir de uma formação em Tecnologias AssistivastecnologiaMOOCambiente virtual de aprendizagemtecnologia assistivaformaçãotecnologiaMOOCambiente virtual de aprendizagemtecnologia assistivaformaçãoTechnology can be a strong ally in the quest for new knowledge. Through the use of technological environments and new teaching methodologies it is possible to make learning more dynamic. The objective of this research is to present the development of a Massive Open Online Course (MOOC) of Assistive Technology (TA) in three different virtual learning environments (AVA), as well as the tools for developing learning objects possible to be used in each AVA in order to adapt to the MOOC concept, making learning more dynamic. A process for the development of MOOCs independent of the course area is presented and takes into account the learning and the tests carried out in the developed MOOCs.La tecnología puede ser una fuerte aliada en la búsqueda de nuevos conocimientos. Por medio del uso de ambientes tecnológicos y nuevas metodologías de enseñanza es posible hacer el aprendizaje más dinámico. El objetivo de esta investigación es presentar el desarrollo de un Massive Open Online Course (MOOC) de Tecnología Asistiva (TA) en tres ambientes virtuales de aprendizaje (AVA) diferentes, así como las herramientas para el desarrollo de objetos de aprendizaje posibles de ser utilizadas en cada uno AVA con el fin de adecuar al concepto de MOOC, haciendo el aprendizaje más dinámico. Se presenta un proceso para el desarrollo de MOOCs independientes del área del curso y toma en consideración los aprendizajes y las pruebas realizadas en los MOOC desarrollados.A tecnologia pode ser uma forte aliada na busca por novos conhecimentos. Por meio do uso de ambientes tecnológicos e novas metodologias de ensino é possível tornar o aprendizado mais dinâmico. O objetivo desta pesquisa é apresentar o desenvolvimento de um Massive Open Online Course (MOOC) de Tecnologia Assistiva (TA) em três ambientes virtuais de aprendizagem (AVA) diferentes, bem como as ferramentas para desenvolvimento de objetos de aprendizagem possíveis de ser utilizadas em cada AVA com a finalidade de adequar ao conceito de MOOC, tornando a aprendizagem mais dinâmica. Um processo para o desenvolvimento de MOOCs independente da área do curso é apresentado e leva em consideração as aprendizagens e os testes realizados nos MOOC desenvolvidos.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/zipapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/407710.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p361Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 361-398Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 361-398Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 361-398Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 361-3982447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13071https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13531https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13534https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13549https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13125https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13142Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFranciscatto, RobertoWagner, RosanaPasserino, Liliana Maria2022-03-04T13:12:30Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4077Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:30Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies
TECNOLOGÍAS Y HERRAMIENTAS PARA ELABORACIÓN DE CONTENIDOS EN UN AMBIENTE MOOC: estudio de caso a partir de una formación en Tecnologías Asistivas
TECNOLOGIAS E FERRAMENTAS PARA ELABORAÇÃO DE CONTEÚDOS EM UM AMBIENTE MOOC: estudo de caso a partir de uma formação em Tecnologias Assistivas
title TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies
spellingShingle TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies
Franciscatto, Roberto
tecnologia
MOOC
ambiente virtual de aprendizagem
tecnologia assistiva
formação
tecnologia
MOOC
ambiente virtual de aprendizagem
tecnologia assistiva
formação
title_short TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies
title_full TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies
title_fullStr TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies
title_full_unstemmed TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies
title_sort TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies
author Franciscatto, Roberto
author_facet Franciscatto, Roberto
Wagner, Rosana
Passerino, Liliana Maria
author_role author
author2 Wagner, Rosana
Passerino, Liliana Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Franciscatto, Roberto
Wagner, Rosana
Passerino, Liliana Maria
dc.subject.por.fl_str_mv tecnologia
MOOC
ambiente virtual de aprendizagem
tecnologia assistiva
formação
tecnologia
MOOC
ambiente virtual de aprendizagem
tecnologia assistiva
formação
topic tecnologia
MOOC
ambiente virtual de aprendizagem
tecnologia assistiva
formação
tecnologia
MOOC
ambiente virtual de aprendizagem
tecnologia assistiva
formação
description Technology can be a strong ally in the quest for new knowledge. Through the use of technological environments and new teaching methodologies it is possible to make learning more dynamic. The objective of this research is to present the development of a Massive Open Online Course (MOOC) of Assistive Technology (TA) in three different virtual learning environments (AVA), as well as the tools for developing learning objects possible to be used in each AVA in order to adapt to the MOOC concept, making learning more dynamic. A process for the development of MOOCs independent of the course area is presented and takes into account the learning and the tests carried out in the developed MOOCs.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p361
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p361
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13071
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13531
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13534
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13549
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13125
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077/13142
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
application/epub+zip
application/octet-stream
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 361-398
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 361-398
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 361-398
Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 361-398
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313246109728768