SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Juniele Rabelo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Costa Junior, Ademas Pereira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563
Resumo: The purpose of the proposal is to reflect on the construction of a teaching project for basic education in the cross-linking of the methodological dimensions of work with socio-environmental education and oral history. The practice and research in History teaching can integrate school and community knowledge - contributing to the formation of teachers at a higher level and aiming at improving the quality of public education. The scope of the content that will be dealt with in the chapter covers the elaboration of educational actions related to the continuing education of History teachers and students of basic education in oral history projects (construction of scripts, recording of interviews and creation of collections - oral history with fishermen Handicrafts of Itaipu - Niterói / RJ). We seek an opportunity to create educational actions concerned with the dimensions of socio-environmental education - contributing to the teaching of history and teaching practice in basic education.
id UFT-7_743b268e6be3ab1a859f6eba7a0a851a
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5563
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermenEDUCACIÓN SOCIO-AMBIENTAL, HISTORIA ORAL Y FORMACIÓN DOCENTE: La construcción de un proyecto de enseñanza con pescadores artesanalesEDUCAÇÃO SOCIOAMBIENTAL, HISTÓRIA ORAL E FORMAÇÃO DOCENTE: A construção de um projeto de ensino com pescadoresSocio-environmental educationoral historyteacher trainingSocio-environmental educationoral historyteacher trainingEducación socioambientalhistoria oralformación docenteEducación socioambientalhistoria oralformación docenteEducação socioambientalhistória oralformação docenteEducação socioambientalhistória oralformação docenteThe purpose of the proposal is to reflect on the construction of a teaching project for basic education in the cross-linking of the methodological dimensions of work with socio-environmental education and oral history. The practice and research in History teaching can integrate school and community knowledge - contributing to the formation of teachers at a higher level and aiming at improving the quality of public education. The scope of the content that will be dealt with in the chapter covers the elaboration of educational actions related to the continuing education of History teachers and students of basic education in oral history projects (construction of scripts, recording of interviews and creation of collections - oral history with fishermen Handicrafts of Itaipu - Niterói / RJ). We seek an opportunity to create educational actions concerned with the dimensions of socio-environmental education - contributing to the teaching of history and teaching practice in basic education.El objetivo de la propuesta es reflexionar sobre la construcción de un proyecto de enseñanza para educación básica en el entrecruzamiento de las dimensiones metodológicas del trabajo con educación socioambiental e historia oral. La práctica e investigación en la enseñanza de la historia puede integrar los saberes escolares y comunitarios - contribuyendo a la formación de profesores a nivel superior y buscando la mejora de la calidad de la educación pública. El alcance del contenido que será tratado en el capítulo recorre la elaboración de acciones educativas relacionadas a la formación continuada de profesores de Historia y alumnos de la educación básica en proyectos de historia oral (construcción de guiones, grabación de entrevistas y creación de acervos - historia oral con pescadores artesanales de Itaipú - Niterói / RJ). Se busca oportunidad para crear acciones educativas preocupadas con las dimensiones de la educación socioambiental - contribuyendo para la enseñanza de la historia y para la práctica docente en la educación básica.O objetivo da proposta é refletir sobre a construção de um projeto de ensino para educação básica no entrecruzamento das dimensões metodológicas do trabalho com educação socioambiental e história oral. A prática e pesquisa em ensinode História pode integrar saberes escolares e comunitários – contribuindo para a formação de professores em nível superior e visando a melhoria da qualidade da educação pública. O escopo do conteúdo que será tratado no capítulo percorre a elaboração de ações educativas relacionadas à formação continuada de professores de História e alunos da educação básica em projetos de história oral (construção de roteiros, gravação de entrevistas e criação de acervos - história oral com pescadores artesanais de Itaipu – Niterói/RJ). Busca-se oportunidade para criação de ações educacionais preocupadas com as dimensões da educação socioambiental - contribuindo para o ensino de história e para prática docente na educação básica.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/x-gzipapplication/zipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/556310.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p738Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 738-762Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 738-762Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 738-762Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 738-7622447-4266reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13324https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13414https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13425https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13436https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13447https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13458Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Juniele RabeloCosta Junior, Ademas Pereira da2022-03-04T13:10:47Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5563Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:10:47Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen
EDUCACIÓN SOCIO-AMBIENTAL, HISTORIA ORAL Y FORMACIÓN DOCENTE: La construcción de un proyecto de enseñanza con pescadores artesanales
EDUCAÇÃO SOCIOAMBIENTAL, HISTÓRIA ORAL E FORMAÇÃO DOCENTE: A construção de um projeto de ensino com pescadores
title SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen
spellingShingle SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen
Almeida, Juniele Rabelo
Socio-environmental education
oral history
teacher training
Socio-environmental education
oral history
teacher training
Educación socioambiental
historia oral
formación docente
Educación socioambiental
historia oral
formación docente
Educação socioambiental
história oral
formação docente
Educação socioambiental
história oral
formação docente
title_short SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen
title_full SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen
title_fullStr SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen
title_full_unstemmed SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen
title_sort SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen
author Almeida, Juniele Rabelo
author_facet Almeida, Juniele Rabelo
Costa Junior, Ademas Pereira da
author_role author
author2 Costa Junior, Ademas Pereira da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Juniele Rabelo
Costa Junior, Ademas Pereira da
dc.subject.por.fl_str_mv Socio-environmental education
oral history
teacher training
Socio-environmental education
oral history
teacher training
Educación socioambiental
historia oral
formación docente
Educación socioambiental
historia oral
formación docente
Educação socioambiental
história oral
formação docente
Educação socioambiental
história oral
formação docente
topic Socio-environmental education
oral history
teacher training
Socio-environmental education
oral history
teacher training
Educación socioambiental
historia oral
formación docente
Educación socioambiental
historia oral
formación docente
Educação socioambiental
história oral
formação docente
Educação socioambiental
história oral
formação docente
description The purpose of the proposal is to reflect on the construction of a teaching project for basic education in the cross-linking of the methodological dimensions of work with socio-environmental education and oral history. The practice and research in History teaching can integrate school and community knowledge - contributing to the formation of teachers at a higher level and aiming at improving the quality of public education. The scope of the content that will be dealt with in the chapter covers the elaboration of educational actions related to the continuing education of History teachers and students of basic education in oral history projects (construction of scripts, recording of interviews and creation of collections - oral history with fishermen Handicrafts of Itaipu - Niterói / RJ). We seek an opportunity to create educational actions concerned with the dimensions of socio-environmental education - contributing to the teaching of history and teaching practice in basic education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p738
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p738
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13324
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13414
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13425
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13436
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13447
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13458
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/x-gzip
application/zip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 738-762
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 738-762
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 738-762
Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 738-762
2447-4266
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313247746555904