SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563 |
Resumo: | The purpose of the proposal is to reflect on the construction of a teaching project for basic education in the cross-linking of the methodological dimensions of work with socio-environmental education and oral history. The practice and research in History teaching can integrate school and community knowledge - contributing to the formation of teachers at a higher level and aiming at improving the quality of public education. The scope of the content that will be dealt with in the chapter covers the elaboration of educational actions related to the continuing education of History teachers and students of basic education in oral history projects (construction of scripts, recording of interviews and creation of collections - oral history with fishermen Handicrafts of Itaipu - Niterói / RJ). We seek an opportunity to create educational actions concerned with the dimensions of socio-environmental education - contributing to the teaching of history and teaching practice in basic education. |
id |
UFT-7_743b268e6be3ab1a859f6eba7a0a851a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5563 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermenEDUCACIÓN SOCIO-AMBIENTAL, HISTORIA ORAL Y FORMACIÓN DOCENTE: La construcción de un proyecto de enseñanza con pescadores artesanalesEDUCAÇÃO SOCIOAMBIENTAL, HISTÓRIA ORAL E FORMAÇÃO DOCENTE: A construção de um projeto de ensino com pescadoresSocio-environmental educationoral historyteacher trainingSocio-environmental educationoral historyteacher trainingEducación socioambientalhistoria oralformación docenteEducación socioambientalhistoria oralformación docenteEducação socioambientalhistória oralformação docenteEducação socioambientalhistória oralformação docenteThe purpose of the proposal is to reflect on the construction of a teaching project for basic education in the cross-linking of the methodological dimensions of work with socio-environmental education and oral history. The practice and research in History teaching can integrate school and community knowledge - contributing to the formation of teachers at a higher level and aiming at improving the quality of public education. The scope of the content that will be dealt with in the chapter covers the elaboration of educational actions related to the continuing education of History teachers and students of basic education in oral history projects (construction of scripts, recording of interviews and creation of collections - oral history with fishermen Handicrafts of Itaipu - Niterói / RJ). We seek an opportunity to create educational actions concerned with the dimensions of socio-environmental education - contributing to the teaching of history and teaching practice in basic education.El objetivo de la propuesta es reflexionar sobre la construcción de un proyecto de enseñanza para educación básica en el entrecruzamiento de las dimensiones metodológicas del trabajo con educación socioambiental e historia oral. La práctica e investigación en la enseñanza de la historia puede integrar los saberes escolares y comunitarios - contribuyendo a la formación de profesores a nivel superior y buscando la mejora de la calidad de la educación pública. El alcance del contenido que será tratado en el capítulo recorre la elaboración de acciones educativas relacionadas a la formación continuada de profesores de Historia y alumnos de la educación básica en proyectos de historia oral (construcción de guiones, grabación de entrevistas y creación de acervos - historia oral con pescadores artesanales de Itaipú - Niterói / RJ). Se busca oportunidad para crear acciones educativas preocupadas con las dimensiones de la educación socioambiental - contribuyendo para la enseñanza de la historia y para la práctica docente en la educación básica.O objetivo da proposta é refletir sobre a construção de um projeto de ensino para educação básica no entrecruzamento das dimensões metodológicas do trabalho com educação socioambiental e história oral. A prática e pesquisa em ensinode História pode integrar saberes escolares e comunitários – contribuindo para a formação de professores em nível superior e visando a melhoria da qualidade da educação pública. O escopo do conteúdo que será tratado no capítulo percorre a elaboração de ações educativas relacionadas à formação continuada de professores de História e alunos da educação básica em projetos de história oral (construção de roteiros, gravação de entrevistas e criação de acervos - história oral com pescadores artesanais de Itaipu – Niterói/RJ). Busca-se oportunidade para criação de ações educacionais preocupadas com as dimensões da educação socioambiental - contribuindo para o ensino de história e para prática docente na educação básica.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/x-gzipapplication/zipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/556310.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p738Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 738-762Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 738-762Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 738-762Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 738-7622447-4266reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13324https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13414https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13425https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13436https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13447https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13458Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Juniele RabeloCosta Junior, Ademas Pereira da2022-03-04T13:10:47Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5563Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:10:47Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen EDUCACIÓN SOCIO-AMBIENTAL, HISTORIA ORAL Y FORMACIÓN DOCENTE: La construcción de un proyecto de enseñanza con pescadores artesanales EDUCAÇÃO SOCIOAMBIENTAL, HISTÓRIA ORAL E FORMAÇÃO DOCENTE: A construção de um projeto de ensino com pescadores |
title |
SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen |
spellingShingle |
SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen Almeida, Juniele Rabelo Socio-environmental education oral history teacher training Socio-environmental education oral history teacher training Educación socioambiental historia oral formación docente Educación socioambiental historia oral formación docente Educação socioambiental história oral formação docente Educação socioambiental história oral formação docente |
title_short |
SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen |
title_full |
SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen |
title_fullStr |
SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen |
title_full_unstemmed |
SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen |
title_sort |
SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION, ORAL HISTORY AND TEACHER TRAINING: The construction of a teaching project with artisanal fishermen |
author |
Almeida, Juniele Rabelo |
author_facet |
Almeida, Juniele Rabelo Costa Junior, Ademas Pereira da |
author_role |
author |
author2 |
Costa Junior, Ademas Pereira da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Juniele Rabelo Costa Junior, Ademas Pereira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Socio-environmental education oral history teacher training Socio-environmental education oral history teacher training Educación socioambiental historia oral formación docente Educación socioambiental historia oral formación docente Educação socioambiental história oral formação docente Educação socioambiental história oral formação docente |
topic |
Socio-environmental education oral history teacher training Socio-environmental education oral history teacher training Educación socioambiental historia oral formación docente Educación socioambiental historia oral formación docente Educação socioambiental história oral formação docente Educação socioambiental história oral formação docente |
description |
The purpose of the proposal is to reflect on the construction of a teaching project for basic education in the cross-linking of the methodological dimensions of work with socio-environmental education and oral history. The practice and research in History teaching can integrate school and community knowledge - contributing to the formation of teachers at a higher level and aiming at improving the quality of public education. The scope of the content that will be dealt with in the chapter covers the elaboration of educational actions related to the continuing education of History teachers and students of basic education in oral history projects (construction of scripts, recording of interviews and creation of collections - oral history with fishermen Handicrafts of Itaipu - Niterói / RJ). We seek an opportunity to create educational actions concerned with the dimensions of socio-environmental education - contributing to the teaching of history and teaching practice in basic education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p738 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p738 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13324 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13414 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13425 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13436 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13447 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5563/13458 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/x-gzip application/zip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 738-762 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 738-762 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 738-762 Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 738-762 2447-4266 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313247746555904 |