CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619 |
Resumo: | Thinking from the analyzes on multiliteracy, we seek to deepen knowledge about videos in cyberculture, based on Online Education. In an exploratory study, six cybervideos were mapped and will be approached throughout the text: hypervideo, microvideo, videoclass, videoconference, volatile video and webinar. The main objective is to interweave the cybervideos with the productions, theories and the narratives of the cyberculture practitioners who emerged from a Cybervideos Production Workshop. The research method was Research-formation in cyberculture, developed at the graduate degree in Pedagogy of the State University of Rio de Janeiro. The effort to talk with the data from the field led us to the following subsumption notions: "videoteaching” and "audiovisual cyberexperience". |
id |
UFT-7_bd4aa5fbc8392026403a2a346611b464 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5619 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATIONCIBERVIDEOS Y MULTILETRAMENTOS EN LA EDUCACIÓN ONLINECIBERVÍDEOS E MULTILETRAMENTOS NA EDUCAÇAO ONLINECybervideosMultiliteracyResearch-formation in CybercultureOnline EducationCybervideosMultiliteracyResearch-formation in CybercultureOnline EducationCibervideosMultiletramentosInvestigación-formación en la CiberculturaEducación OnlineCibervideosMultiletramentosInvestigación-formación en la CiberculturaEducación OnlineCibervídeosMultiletramentosPesquisa-formação na CiberculturaEducação OnlineCibervídeosMultiletramentosPesquisa-formação na CiberculturaEducação OnlineThinking from the analyzes on multiliteracy, we seek to deepen knowledge about videos in cyberculture, based on Online Education. In an exploratory study, six cybervideos were mapped and will be approached throughout the text: hypervideo, microvideo, videoclass, videoconference, volatile video and webinar. The main objective is to interweave the cybervideos with the productions, theories and the narratives of the cyberculture practitioners who emerged from a Cybervideos Production Workshop. The research method was Research-formation in cyberculture, developed at the graduate degree in Pedagogy of the State University of Rio de Janeiro. The effort to talk with the data from the field led us to the following subsumption notions: "videoteaching” and "audiovisual cyberexperience".Pensando a partir de las análisis sobre multiletramentos, buscamos profundizar conocimientos acerca de los vídeos en la cibercultura, teniendo como base la Educación Online. En un estudio exploratorio, seis cibervídeos fueron mapeados y serán abordados a lo largo del texto: hipervídeo, microvídeo, videoaula, videoconferencia, video volátil y webinar. El objetivo principal es entrelazando los cibervídeos con las producciones, las teorías y las narrativas de los practicantes ciberculturales que surgieron de un taller de producción de cibervideos. El método para investigación fue la Investigación-formación en la cibercultura, desarrollada en la graduación en Pedagogía de la Universidad del Estado de Rio de Janeiro. El esfuerzo en conversar con los datos provenientes del campo nos condujo a las siguientes nociones subsiguientes: "videodocencia" y "ciberexperiencia audiovisual". Pensando a partir das análises sobre multiletramentos, buscamos aprofundar conhecimentos a respeito dos vídeos na cibercultura, tendo como base a Educação Online. Em estudo exploratório, seis cibervídeos foram mapeados e serão abordados ao longo do texto: hipervídeo, microvídeo, videoaula, videoconferência, vídeo volátil e webinar. O objetivo principal é entrelaçar os cibervídeos com as produções, as teorias e as narrativas dos praticantes ciberculturais que emergiram de uma Oficina de Produção de Cibervídeos. O método para investigação foi a Pesquisa-formação na cibercultura, desenvolvida na graduação em Pedagogia da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. O esforço em conversar com os dados oriundos do campo nos conduziu às seguintes noções subsunçoras: “videodocência” e “ciberexperiência audiovisual”. Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/561910.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p231Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 231-262Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 231-262Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 231-262Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 231-2622447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13701https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13742https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13747https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13766https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13778https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13783Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, EdméaMartins, Vivian2022-03-04T13:10:02Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5619Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:10:02Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION CIBERVIDEOS Y MULTILETRAMENTOS EN LA EDUCACIÓN ONLINE CIBERVÍDEOS E MULTILETRAMENTOS NA EDUCAÇAO ONLINE |
title |
CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION |
spellingShingle |
CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION Santos, Edméa Cybervideos Multiliteracy Research-formation in Cyberculture Online Education Cybervideos Multiliteracy Research-formation in Cyberculture Online Education Cibervideos Multiletramentos Investigación-formación en la Cibercultura Educación Online Cibervideos Multiletramentos Investigación-formación en la Cibercultura Educación Online Cibervídeos Multiletramentos Pesquisa-formação na Cibercultura Educação Online Cibervídeos Multiletramentos Pesquisa-formação na Cibercultura Educação Online |
title_short |
CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION |
title_full |
CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION |
title_fullStr |
CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION |
title_full_unstemmed |
CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION |
title_sort |
CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION |
author |
Santos, Edméa |
author_facet |
Santos, Edméa Martins, Vivian |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Vivian |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Edméa Martins, Vivian |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cybervideos Multiliteracy Research-formation in Cyberculture Online Education Cybervideos Multiliteracy Research-formation in Cyberculture Online Education Cibervideos Multiletramentos Investigación-formación en la Cibercultura Educación Online Cibervideos Multiletramentos Investigación-formación en la Cibercultura Educación Online Cibervídeos Multiletramentos Pesquisa-formação na Cibercultura Educação Online Cibervídeos Multiletramentos Pesquisa-formação na Cibercultura Educação Online |
topic |
Cybervideos Multiliteracy Research-formation in Cyberculture Online Education Cybervideos Multiliteracy Research-formation in Cyberculture Online Education Cibervideos Multiletramentos Investigación-formación en la Cibercultura Educación Online Cibervideos Multiletramentos Investigación-formación en la Cibercultura Educación Online Cibervídeos Multiletramentos Pesquisa-formação na Cibercultura Educação Online Cibervídeos Multiletramentos Pesquisa-formação na Cibercultura Educação Online |
description |
Thinking from the analyzes on multiliteracy, we seek to deepen knowledge about videos in cyberculture, based on Online Education. In an exploratory study, six cybervideos were mapped and will be approached throughout the text: hypervideo, microvideo, videoclass, videoconference, volatile video and webinar. The main objective is to interweave the cybervideos with the productions, theories and the narratives of the cyberculture practitioners who emerged from a Cybervideos Production Workshop. The research method was Research-formation in cyberculture, developed at the graduate degree in Pedagogy of the State University of Rio de Janeiro. The effort to talk with the data from the field led us to the following subsumption notions: "videoteaching” and "audiovisual cyberexperience". |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p231 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p231 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13701 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13742 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13747 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13766 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13778 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13783 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 231-262 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 231-262 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 231-262 Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 231-262 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313247819956224 |