CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Edméa
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Martins, Vivian
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619
Resumo: Thinking from the analyzes on multiliteracy, we seek to deepen knowledge about videos in cyberculture, based on Online Education. In an exploratory study, six cybervideos were mapped and will be approached throughout the text: hypervideo, microvideo, videoclass, videoconference, volatile video and webinar. The main objective is to interweave the cybervideos with the productions, theories and the narratives of the cyberculture practitioners who emerged from a Cybervideos Production Workshop. The research method was Research-formation in cyberculture, developed at the graduate degree in Pedagogy of the State University of Rio de Janeiro. The effort to talk with the data from the field led us to the following subsumption notions: "videoteaching” and "audiovisual cyberexperience".
id UFT-7_bd4aa5fbc8392026403a2a346611b464
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5619
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATIONCIBERVIDEOS Y MULTILETRAMENTOS EN LA EDUCACIÓN ONLINECIBERVÍDEOS E MULTILETRAMENTOS NA EDUCAÇAO ONLINECybervideosMultiliteracyResearch-formation in CybercultureOnline EducationCybervideosMultiliteracyResearch-formation in CybercultureOnline EducationCibervideosMultiletramentosInvestigación-formación en la CiberculturaEducación OnlineCibervideosMultiletramentosInvestigación-formación en la CiberculturaEducación OnlineCibervídeosMultiletramentosPesquisa-formação na CiberculturaEducação OnlineCibervídeosMultiletramentosPesquisa-formação na CiberculturaEducação OnlineThinking from the analyzes on multiliteracy, we seek to deepen knowledge about videos in cyberculture, based on Online Education. In an exploratory study, six cybervideos were mapped and will be approached throughout the text: hypervideo, microvideo, videoclass, videoconference, volatile video and webinar. The main objective is to interweave the cybervideos with the productions, theories and the narratives of the cyberculture practitioners who emerged from a Cybervideos Production Workshop. The research method was Research-formation in cyberculture, developed at the graduate degree in Pedagogy of the State University of Rio de Janeiro. The effort to talk with the data from the field led us to the following subsumption notions: "videoteaching” and "audiovisual cyberexperience".Pensando a partir de las análisis sobre multiletramentos, buscamos profundizar conocimientos acerca de los vídeos en la cibercultura, teniendo como base la Educación Online. En un estudio exploratorio, seis cibervídeos fueron mapeados y serán abordados a lo largo del texto: hipervídeo, microvídeo, videoaula, videoconferencia, video volátil y webinar. El objetivo principal es entrelazando los cibervídeos con las producciones, las teorías y las narrativas de los practicantes ciberculturales que surgieron de un taller de producción de cibervideos. El método para investigación fue la Investigación-formación en la cibercultura, desarrollada en la graduación en Pedagogía de la Universidad del Estado de Rio de Janeiro. El esfuerzo en conversar con los datos provenientes del campo nos condujo a las siguientes nociones subsiguientes: "videodocencia" y "ciberexperiencia audiovisual".    Pensando a partir das análises sobre multiletramentos, buscamos aprofundar conhecimentos a respeito dos vídeos na cibercultura, tendo como base a Educação Online. Em estudo exploratório, seis cibervídeos foram mapeados e serão abordados ao longo do texto: hipervídeo, microvídeo, videoaula, videoconferência, vídeo volátil e webinar. O objetivo principal é entrelaçar os cibervídeos com as produções, as teorias e as narrativas dos praticantes ciberculturais que emergiram de uma Oficina de Produção de Cibervídeos. O método para investigação foi a Pesquisa-formação na cibercultura, desenvolvida na graduação em Pedagogia da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. O esforço em conversar com os dados oriundos do campo nos conduziu às seguintes noções subsunçoras: “videodocência” e “ciberexperiência audiovisual”. Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/561910.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p231Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 231-262Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 231-262Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 231-262Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 231-2622447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13701https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13742https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13747https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13766https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13778https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13783Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, EdméaMartins, Vivian2022-03-04T13:10:02Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5619Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:10:02Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION
CIBERVIDEOS Y MULTILETRAMENTOS EN LA EDUCACIÓN ONLINE
CIBERVÍDEOS E MULTILETRAMENTOS NA EDUCAÇAO ONLINE
title CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION
spellingShingle CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION
Santos, Edméa
Cybervideos
Multiliteracy
Research-formation in Cyberculture
Online Education
Cybervideos
Multiliteracy
Research-formation in Cyberculture
Online Education
Cibervideos
Multiletramentos
Investigación-formación en la Cibercultura
Educación Online
Cibervideos
Multiletramentos
Investigación-formación en la Cibercultura
Educación Online
Cibervídeos
Multiletramentos
Pesquisa-formação na Cibercultura
Educação Online
Cibervídeos
Multiletramentos
Pesquisa-formação na Cibercultura
Educação Online
title_short CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION
title_full CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION
title_fullStr CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION
title_full_unstemmed CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION
title_sort CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION
author Santos, Edméa
author_facet Santos, Edméa
Martins, Vivian
author_role author
author2 Martins, Vivian
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Edméa
Martins, Vivian
dc.subject.por.fl_str_mv Cybervideos
Multiliteracy
Research-formation in Cyberculture
Online Education
Cybervideos
Multiliteracy
Research-formation in Cyberculture
Online Education
Cibervideos
Multiletramentos
Investigación-formación en la Cibercultura
Educación Online
Cibervideos
Multiletramentos
Investigación-formación en la Cibercultura
Educación Online
Cibervídeos
Multiletramentos
Pesquisa-formação na Cibercultura
Educação Online
Cibervídeos
Multiletramentos
Pesquisa-formação na Cibercultura
Educação Online
topic Cybervideos
Multiliteracy
Research-formation in Cyberculture
Online Education
Cybervideos
Multiliteracy
Research-formation in Cyberculture
Online Education
Cibervideos
Multiletramentos
Investigación-formación en la Cibercultura
Educación Online
Cibervideos
Multiletramentos
Investigación-formación en la Cibercultura
Educación Online
Cibervídeos
Multiletramentos
Pesquisa-formação na Cibercultura
Educação Online
Cibervídeos
Multiletramentos
Pesquisa-formação na Cibercultura
Educação Online
description Thinking from the analyzes on multiliteracy, we seek to deepen knowledge about videos in cyberculture, based on Online Education. In an exploratory study, six cybervideos were mapped and will be approached throughout the text: hypervideo, microvideo, videoclass, videoconference, volatile video and webinar. The main objective is to interweave the cybervideos with the productions, theories and the narratives of the cyberculture practitioners who emerged from a Cybervideos Production Workshop. The research method was Research-formation in cyberculture, developed at the graduate degree in Pedagogy of the State University of Rio de Janeiro. The effort to talk with the data from the field led us to the following subsumption notions: "videoteaching” and "audiovisual cyberexperience".
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p231
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p231
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13701
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13742
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13747
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13766
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13778
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619/13783
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 231-262
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 231-262
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 231-262
Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 231-262
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313247819956224