Creativity to the cube: proposal for a theoretical model to teaching and learning of the Creative process in advertising
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1584 |
Resumo: | This essay proposes a preliminary model to improve the teaching and learning of the creative process, particularly in the context of undergraduate courses on advertising. The proposal was based in a bibliographic review, documental search, and in the author's experience as university professor between 1999 and 2006 at the University of Mogi das Cruzes (UMC) and University of São Paulo (ECA-USP). The theoretical basis refers to the comprehension of creativity as a social act, its commitments and responsibilities. An act that is intrinsically linked to a specific materiality (OSTROWER, 1987). From these theoretical and methodological basis, we propose a model that has three dimensions: operational repertory (a repertory ready for use); combination skills (especially to make unexpected connections); and the diverse professional responsibilities (social, environmental, cultural, creative responsibilities, amongst others). In case these dimensions are really taken as boosting the creative process, it could "creativity to the cube". |
id |
UFT-7_c6c768628d2088e2b052c09758bf2831 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/1584 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
Creativity to the cube: proposal for a theoretical model to teaching and learning of the Creative process in advertisingCreatividad al cubo: propuesta de un modelo teórico para la ensehanza y el aprendizaje de la creación publicitaria.Criatividade ao cubo: proposta de um modelo teórico para o ensino e aprendizagem da criação publicitáriacreativitycreative processadvertisingteaching and learningresponsibilitiescreativitycreative processadvertisingteaching and learningresponsibilitiesla creatividadproceso creativopublicidadenseñanza y el aprendizajeresponsabilidadesla creatividadproceso creativopublicidadenseñanza y el aprendizajeresponsabilidadesCriatividadeCriação publicitáriaEducação superiorEnsino e aprendizagemResponsabilidade socialCriatividadeCriação publicitáriaEducação superiorEnsino e aprendizagemResponsabilidade socialThis essay proposes a preliminary model to improve the teaching and learning of the creative process, particularly in the context of undergraduate courses on advertising. The proposal was based in a bibliographic review, documental search, and in the author's experience as university professor between 1999 and 2006 at the University of Mogi das Cruzes (UMC) and University of São Paulo (ECA-USP). The theoretical basis refers to the comprehension of creativity as a social act, its commitments and responsibilities. An act that is intrinsically linked to a specific materiality (OSTROWER, 1987). From these theoretical and methodological basis, we propose a model that has three dimensions: operational repertory (a repertory ready for use); combination skills (especially to make unexpected connections); and the diverse professional responsibilities (social, environmental, cultural, creative responsibilities, amongst others). In case these dimensions are really taken as boosting the creative process, it could "creativity to the cube". Ensayo que propone un modelo preliminar para mejorar la enseñanza y el aprendizaje del proceso creativo, en particular en el contexto de los cursos de licenciatura en materia de publicidad. La propuesta se basa en una revisión bibliográfica, la búsqueda documental y en la experiencia del autor como profesor universitario, entre 1999 y 2006 en la Universidad de Mogi das Cruzes (UMC) y la Universidad de São Paulo (ECA-USP). La base teórica se refiere a la comprensión de la creatividad como un acto social, sus compromisos y responsabilidades. Un acto que está intrínsecamente vinculado a una materialidad específica (Ostrower, 1987). A partir de estas bases teóricas y metodológicas, proponemos un modelo que tiene tres dimensiones: repertorio operativo (un repertorio listo para su uso); habilidades de combinación (especialmente para hacer conexiones inesperadas); y las diversas responsabilidades profesionales (responsabilidades creativas, sociales, ambientales, culturales, entre otros). Dimensiones que se contemplan, alcanzarían un nivel de creatividad "al cubo".Ensaio que propõe um modelo para contribuir com o ensino e aprendizagem da criação publicitária, em especial em cursos de graduação de publicidade e propaganda. O texto tem como base um levantamento bibliográfico e documental e a experiência do autor como professor universitário na Universidade de Mogi das Cruzes e na Escola de Comunicação e Artes da USP, entre 1999 e 2006. A partir do entendimento de criatividade como um ato social, com compromissos, responsabilidades e vínculo com uma determinada materialidade (OSTROWER, 1987), propõe um modelo com três dimensões: repertório operacionalizável; capacidade de combinação; e responsabilidades múltiplas (sociais, culturais e criativas, entre outras). Dimensões que se contempladas, permitiriam atingir um nível de criatividade "elevado ao cubo".Universidade Federal do Tocantins - UFT2015-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/158410.20873/uft.2447-4266.2015v1n2p174Observatory Journal; Vol. 1 No. 2 (2015): Vol. 1 N. 2 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Maio-Agosto 2015; 174-193Observatorio Magazine; Vol. 1 Núm. 2 (2015): Vol. 1 N. 2 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Maio-Agosto 2015; 174-193Observatoire Journal; Vol. 1 No. 2 (2015): Vol. 1 N. 2 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Maio-Agosto 2015; 174-193Revista Observatório ; v. 1 n. 2 (2015): Vol. 1 N. 2 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Maio-Agosto 2015; 174-1932447-426610.20873/uft.2447-4266.2015v1n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1584/8504https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1584/10724https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1584/10725https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1584/10726https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1584/10727https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1584/10728Século XX/XXICopyright (c) 2015 Revista Observatorioinfo:eu-repo/semantics/openAccessCamargo, Ricardo Zagallo2022-03-04T13:28:07Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/1584Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:28:07Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Creativity to the cube: proposal for a theoretical model to teaching and learning of the Creative process in advertising Creatividad al cubo: propuesta de un modelo teórico para la ensehanza y el aprendizaje de la creación publicitaria. Criatividade ao cubo: proposta de um modelo teórico para o ensino e aprendizagem da criação publicitária |
title |
Creativity to the cube: proposal for a theoretical model to teaching and learning of the Creative process in advertising |
spellingShingle |
Creativity to the cube: proposal for a theoretical model to teaching and learning of the Creative process in advertising Camargo, Ricardo Zagallo creativity creative process advertising teaching and learning responsibilities creativity creative process advertising teaching and learning responsibilities la creatividad proceso creativo publicidad enseñanza y el aprendizaje responsabilidades la creatividad proceso creativo publicidad enseñanza y el aprendizaje responsabilidades Criatividade Criação publicitária Educação superior Ensino e aprendizagem Responsabilidade social Criatividade Criação publicitária Educação superior Ensino e aprendizagem Responsabilidade social |
title_short |
Creativity to the cube: proposal for a theoretical model to teaching and learning of the Creative process in advertising |
title_full |
Creativity to the cube: proposal for a theoretical model to teaching and learning of the Creative process in advertising |
title_fullStr |
Creativity to the cube: proposal for a theoretical model to teaching and learning of the Creative process in advertising |
title_full_unstemmed |
Creativity to the cube: proposal for a theoretical model to teaching and learning of the Creative process in advertising |
title_sort |
Creativity to the cube: proposal for a theoretical model to teaching and learning of the Creative process in advertising |
author |
Camargo, Ricardo Zagallo |
author_facet |
Camargo, Ricardo Zagallo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Camargo, Ricardo Zagallo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
creativity creative process advertising teaching and learning responsibilities creativity creative process advertising teaching and learning responsibilities la creatividad proceso creativo publicidad enseñanza y el aprendizaje responsabilidades la creatividad proceso creativo publicidad enseñanza y el aprendizaje responsabilidades Criatividade Criação publicitária Educação superior Ensino e aprendizagem Responsabilidade social Criatividade Criação publicitária Educação superior Ensino e aprendizagem Responsabilidade social |
topic |
creativity creative process advertising teaching and learning responsibilities creativity creative process advertising teaching and learning responsibilities la creatividad proceso creativo publicidad enseñanza y el aprendizaje responsabilidades la creatividad proceso creativo publicidad enseñanza y el aprendizaje responsabilidades Criatividade Criação publicitária Educação superior Ensino e aprendizagem Responsabilidade social Criatividade Criação publicitária Educação superior Ensino e aprendizagem Responsabilidade social |
description |
This essay proposes a preliminary model to improve the teaching and learning of the creative process, particularly in the context of undergraduate courses on advertising. The proposal was based in a bibliographic review, documental search, and in the author's experience as university professor between 1999 and 2006 at the University of Mogi das Cruzes (UMC) and University of São Paulo (ECA-USP). The theoretical basis refers to the comprehension of creativity as a social act, its commitments and responsibilities. An act that is intrinsically linked to a specific materiality (OSTROWER, 1987). From these theoretical and methodological basis, we propose a model that has three dimensions: operational repertory (a repertory ready for use); combination skills (especially to make unexpected connections); and the diverse professional responsibilities (social, environmental, cultural, creative responsibilities, amongst others). In case these dimensions are really taken as boosting the creative process, it could "creativity to the cube". |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1584 10.20873/uft.2447-4266.2015v1n2p174 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1584 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2015v1n2p174 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1584/8504 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1584/10724 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1584/10725 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1584/10726 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1584/10727 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1584/10728 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Revista Observatorio info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Revista Observatorio |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 1 No. 2 (2015): Vol. 1 N. 2 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Maio-Agosto 2015; 174-193 Observatorio Magazine; Vol. 1 Núm. 2 (2015): Vol. 1 N. 2 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Maio-Agosto 2015; 174-193 Observatoire Journal; Vol. 1 No. 2 (2015): Vol. 1 N. 2 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Maio-Agosto 2015; 174-193 Revista Observatório ; v. 1 n. 2 (2015): Vol. 1 N. 2 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Maio-Agosto 2015; 174-193 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2015v1n2 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313242790985728 |