TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
DOI: | 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p321 |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127 |
Resumo: | This paper discusses the ontological foundations of teacher autonomy in the perspective of human emancipation. The concept of autonomy as a moral praxis is problematized from the theoretical reference of Marx, for whom autonomy emerges as a socio-historical praxis and cultural critique of transformation of the conditions of alienated labor. The guiding question of this work was to know the socio-historical sense of autonomy, its conditions and possibility in contemporary society. Autonomy is posited as a praxis of emancipation present on the horizon of work as a human achievement. |
id |
UFT-7_efc201f907636d19c8fab683f20262d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5127 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
spelling |
TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilitiesAUTONOMÍA DOCENTE EN CONTEMPORANEIDAD: fundamentos, condiciones y posibilidadesAUTONOMIA DOCENTE NA CONTEMPORANEIDADE: fundamentos, condições e possibilidadesAutonomyMoral PraxisTeaching WorkUniversityEmancipationAutonomyMoral PraxisTeaching WorkUniversityEmancipationAutonomíaPráxis MoralTrabajo DocenteUniversidadEmancipaciónAutonomíaPráxis MoralTrabajo DocenteUniversidadEmancipaciónautonomiapráxis moraltrabalho docenteuniversidadeemancipaçãoautonomiapráxis moraltrabalho docenteuniversidadeemancipaçãoThis paper discusses the ontological foundations of teacher autonomy in the perspective of human emancipation. The concept of autonomy as a moral praxis is problematized from the theoretical reference of Marx, for whom autonomy emerges as a socio-historical praxis and cultural critique of transformation of the conditions of alienated labor. The guiding question of this work was to know the socio-historical sense of autonomy, its conditions and possibility in contemporary society. Autonomy is posited as a praxis of emancipation present on the horizon of work as a human achievement. Este trabajo discute los fundamentos ontológicos de la autonomía docente en la perspectiva de la emancipación humana. El concepto de autonomía como praxis moral es problematizado a partir del referencial teórico de Marx, para quienes la autonomía emerge como una praxis socio histórica y crítica cultural de transformación de las condiciones del trabajo alienado. La cuestión orientadora de ese trabajo fue conocer el sentido sociocultural de autonomía, sus condiciones y posibilidad en la sociedad contemporánea. Se postula la autonomía como praxis de emancipación presente en el horizonte del trabajo como realización humana. Este trabalho discute os fundamentos ontológicos da autonomia docente na perspectiva da emancipação humana. O conceito de autonomia como práxis moral é problematizado a partir do referencial teórico de Marx, para quem a autonomia emerge como uma práxis sócio-histórica e crítica cultural de transformação das condições do trabalho alienado. A questão norteadora desse trabalho foi saber o sentido sócio-historico de autonomia, suas condições e possibilidade na sociedade contemporânea. Postula-se a autonomia como práxis de emancipação presente no horizonte do trabalho como realização humana.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/512710.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p321Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 321-345Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 321-345Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 321-345Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 321-3452447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12746https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12795https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12816https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12837https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12858https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12879Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreire, José Carlos da Silveira2022-03-04T13:13:32Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5127Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:13:32Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities AUTONOMÍA DOCENTE EN CONTEMPORANEIDAD: fundamentos, condiciones y posibilidades AUTONOMIA DOCENTE NA CONTEMPORANEIDADE: fundamentos, condições e possibilidades |
title |
TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities |
spellingShingle |
TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities Freire, José Carlos da Silveira Autonomy Moral Praxis Teaching Work University Emancipation Autonomy Moral Praxis Teaching Work University Emancipation Autonomía Práxis Moral Trabajo Docente Universidad Emancipación Autonomía Práxis Moral Trabajo Docente Universidad Emancipación autonomia práxis moral trabalho docente universidade emancipação autonomia práxis moral trabalho docente universidade emancipação Freire, José Carlos da Silveira Autonomy Moral Praxis Teaching Work University Emancipation Autonomy Moral Praxis Teaching Work University Emancipation Autonomía Práxis Moral Trabajo Docente Universidad Emancipación Autonomía Práxis Moral Trabajo Docente Universidad Emancipación autonomia práxis moral trabalho docente universidade emancipação autonomia práxis moral trabalho docente universidade emancipação |
title_short |
TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities |
title_full |
TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities |
title_fullStr |
TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities |
title_full_unstemmed |
TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities |
title_sort |
TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities |
author |
Freire, José Carlos da Silveira |
author_facet |
Freire, José Carlos da Silveira Freire, José Carlos da Silveira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freire, José Carlos da Silveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autonomy Moral Praxis Teaching Work University Emancipation Autonomy Moral Praxis Teaching Work University Emancipation Autonomía Práxis Moral Trabajo Docente Universidad Emancipación Autonomía Práxis Moral Trabajo Docente Universidad Emancipación autonomia práxis moral trabalho docente universidade emancipação autonomia práxis moral trabalho docente universidade emancipação |
topic |
Autonomy Moral Praxis Teaching Work University Emancipation Autonomy Moral Praxis Teaching Work University Emancipation Autonomía Práxis Moral Trabajo Docente Universidad Emancipación Autonomía Práxis Moral Trabajo Docente Universidad Emancipación autonomia práxis moral trabalho docente universidade emancipação autonomia práxis moral trabalho docente universidade emancipação |
description |
This paper discusses the ontological foundations of teacher autonomy in the perspective of human emancipation. The concept of autonomy as a moral praxis is problematized from the theoretical reference of Marx, for whom autonomy emerges as a socio-historical praxis and cultural critique of transformation of the conditions of alienated labor. The guiding question of this work was to know the socio-historical sense of autonomy, its conditions and possibility in contemporary society. Autonomy is posited as a praxis of emancipation present on the horizon of work as a human achievement. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p321 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p321 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12746 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12795 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12816 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12837 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12858 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12879 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 321-345 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 321-345 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 321-345 Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 321-345 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822180324200677376 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p321 |