TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freire, José Carlos da Silveira
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127
Resumo: This paper discusses the ontological foundations of teacher autonomy in the perspective of human emancipation. The concept of autonomy as a moral praxis is problematized from the theoretical reference of Marx, for whom autonomy emerges as a socio-historical praxis and cultural critique of transformation of the conditions of alienated labor. The guiding question of this work was to know the socio-historical sense of autonomy, its conditions and possibility in contemporary society. Autonomy is posited as a praxis of emancipation present on the horizon of work as a human achievement.  
id UFT-8_efc201f907636d19c8fab683f20262d4
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5127
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilitiesAUTONOMÍA DOCENTE EN CONTEMPORANEIDAD: fundamentos, condiciones y posibilidadesAUTONOMIA DOCENTE NA CONTEMPORANEIDADE: fundamentos, condições e possibilidadesAutonomyMoral PraxisTeaching WorkUniversityEmancipationAutonomyMoral PraxisTeaching WorkUniversityEmancipationAutonomíaPráxis MoralTrabajo DocenteUniversidadEmancipaciónAutonomíaPráxis MoralTrabajo DocenteUniversidadEmancipaciónautonomiapráxis moraltrabalho docenteuniversidadeemancipaçãoautonomiapráxis moraltrabalho docenteuniversidadeemancipaçãoThis paper discusses the ontological foundations of teacher autonomy in the perspective of human emancipation. The concept of autonomy as a moral praxis is problematized from the theoretical reference of Marx, for whom autonomy emerges as a socio-historical praxis and cultural critique of transformation of the conditions of alienated labor. The guiding question of this work was to know the socio-historical sense of autonomy, its conditions and possibility in contemporary society. Autonomy is posited as a praxis of emancipation present on the horizon of work as a human achievement.  Este trabajo discute los fundamentos ontológicos de la autonomía docente en la perspectiva de la emancipación humana. El concepto de autonomía como praxis moral es problematizado a partir del referencial teórico de Marx, para quienes la autonomía emerge como una praxis socio histórica y crítica cultural de transformación de las condiciones del trabajo alienado. La cuestión orientadora de ese trabajo fue conocer el sentido sociocultural de autonomía, sus condiciones y posibilidad en la sociedad contemporánea. Se postula la autonomía como praxis de emancipación presente en el horizonte del trabajo como realización humana.  Este trabalho discute os fundamentos ontológicos da autonomia docente na perspectiva da emancipação humana. O conceito de autonomia como práxis moral é problematizado a partir do referencial teórico de Marx, para quem a autonomia emerge como uma práxis sócio-histórica e crítica cultural de transformação das condições do trabalho alienado. A questão norteadora desse trabalho foi saber o sentido sócio-historico de autonomia, suas condições e possibilidade na sociedade contemporânea. Postula-se a autonomia como práxis de emancipação presente no horizonte do trabalho como realização humana.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/512710.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p321Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 321-345Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 321-345Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 321-345Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 321-3452447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12746https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12795https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12816https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12837https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12858https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12879Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreire, José Carlos da Silveira2022-03-04T13:13:32Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5127Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:13:32Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities
AUTONOMÍA DOCENTE EN CONTEMPORANEIDAD: fundamentos, condiciones y posibilidades
AUTONOMIA DOCENTE NA CONTEMPORANEIDADE: fundamentos, condições e possibilidades
title TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities
spellingShingle TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities
Freire, José Carlos da Silveira
Autonomy
Moral Praxis
Teaching Work
University
Emancipation
Autonomy
Moral Praxis
Teaching Work
University
Emancipation
Autonomía
Práxis Moral
Trabajo Docente
Universidad
Emancipación
Autonomía
Práxis Moral
Trabajo Docente
Universidad
Emancipación
autonomia
práxis moral
trabalho docente
universidade
emancipação
autonomia
práxis moral
trabalho docente
universidade
emancipação
title_short TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities
title_full TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities
title_fullStr TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities
title_full_unstemmed TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities
title_sort TEACHING AUTONOMY IN CONTEMPORANEITY: fundamentals, conditions and possibilities
author Freire, José Carlos da Silveira
author_facet Freire, José Carlos da Silveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freire, José Carlos da Silveira
dc.subject.por.fl_str_mv Autonomy
Moral Praxis
Teaching Work
University
Emancipation
Autonomy
Moral Praxis
Teaching Work
University
Emancipation
Autonomía
Práxis Moral
Trabajo Docente
Universidad
Emancipación
Autonomía
Práxis Moral
Trabajo Docente
Universidad
Emancipación
autonomia
práxis moral
trabalho docente
universidade
emancipação
autonomia
práxis moral
trabalho docente
universidade
emancipação
topic Autonomy
Moral Praxis
Teaching Work
University
Emancipation
Autonomy
Moral Praxis
Teaching Work
University
Emancipation
Autonomía
Práxis Moral
Trabajo Docente
Universidad
Emancipación
Autonomía
Práxis Moral
Trabajo Docente
Universidad
Emancipación
autonomia
práxis moral
trabalho docente
universidade
emancipação
autonomia
práxis moral
trabalho docente
universidade
emancipação
description This paper discusses the ontological foundations of teacher autonomy in the perspective of human emancipation. The concept of autonomy as a moral praxis is problematized from the theoretical reference of Marx, for whom autonomy emerges as a socio-historical praxis and cultural critique of transformation of the conditions of alienated labor. The guiding question of this work was to know the socio-historical sense of autonomy, its conditions and possibility in contemporary society. Autonomy is posited as a praxis of emancipation present on the horizon of work as a human achievement.  
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p321
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p321
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12746
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12795
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12816
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12837
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12858
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5127/12879
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 321-345
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 321-345
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 321-345
Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 321-345
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174754718777344