FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Amanda Mauricio Pereira
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593
Resumo: Award-winning photographs have been made sacred in the history of humanity by capturing incredible events of a particular era. Names such as: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter and others exhibited photographs that for years have held up as a kind of documentary narrative producing in the world a true effect. Photographs that, when searched, announce other narratives, new looks, readings, writing, thoughts. What if the photograph is moved from the representation of the real to think about new paths and senses? Two movements animate this reflection: a) taking photographs that marked historical facts not to seek the truth, but to assume the surface value contained in the image and in order to reflect about reality and fiction; understanding that photography is a fictional text and it can help to expand the notion of post-truth by meeting differences, overflowing meanings   KEYWORDS: Photography; fiction; Post-truth.
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Two movements animate this reflection: a) taking photographs that marked historical facts not to seek the truth, but to assume the surface value contained in the image and in order to reflect about reality and fiction; understanding that photography is a fictional text and it can help to expand the notion of post-truth by meeting differences, overflowing meanings   KEYWORDS: Photography; fiction; Post-truth.Fotografías ganadoras son consagrados en la historia humana mediante la captura de increíbles hechos de determinadas épocas. Nombres como: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter y otros exhibieron fotografías que desde hace años llevan a cabo un tipo de narrativa documental que produce en el mundo un efecto real. Fotografías estas que al seren revisitadas anuncian otras narrativas, nuevas miradas, lectura, escritura, cultivo de pensamentos. Y si la fotografia for desplazada de la representación real para pensar sobre si misma nuevos caminos y direcciones? Dos movimientos animan esta reflexión: a) tomar fotografías que marcaron hechos históricos no para buscar la verdad, sino para tomar el valor de superficie de la imagen y reflexionar sobre realidad y ficción; b) comprender que la fotografía es un texto de ficcional  y puede ayudar a ampliar el concepto de pos verdad yendo al encuentro de las diferencias, desbordando significados, significantes y sentidos.   PALABRAS CLAVES: Fotografía; la ficción; pos verdad.Fotografias premiadas se consagraram na história da humanidade por capturar fatos incríveis de uma determinada época. Nomes como: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter e outros exibiram fotografias que durante anos se sustentaram como uma espécie de narrativa documental produzindo no mundo um efeito de verdade. Fotografias que ao serem revistadas anunciam outras narrativas, novas miradas, leituras, escrita, cultivo de pensamentos. E se a fotografia for deslocada da representação do real para cogitar sobre si novos percursos e sentidos? Dois movimentos animam esta reflexão: a) tomar fotografias que marcaram fatos históricos não para buscar a verdade, mas para assumir o valor de superfície contido na imagem e refletir sobre realidade e ficção; b) entender que a fotografia é texto ficcional e pode ajudar a expandir a noção de pós-verdade indo ao encontro das diferenças, transbordando significados, significantes e sentidos.   PALAVRAS-CHAVE: Fotografia; ficção; pós-verdade.     ABSTRACT Award-winning photographs have been made sacred in the history of humanity by capturing incredible events of a particular era. Names such as: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter and others exhibited photographs that for years have held up as a kind of documentary narrative producing in the world a true effect. Photographs that, when searched, announce other narratives, new looks, readings, writing, thoughts. What if the photograph is moved from the representation of the real to think about new paths and senses? Two movements animate this reflection: a) taking photographs that marked historical facts not to seek the truth, but to assume the surface value contained in the image and in order to reflect about reality and fiction; understanding that photography is a fictional text and it can help to expand the notion of post-truth by meeting differences, overflowing meanings   KEYWORDS: Photography; fiction; Post-truth.     RESUMEN Fotografías ganadoras son consagrados en la historia humana mediante la captura de increíbles hechos de determinadas épocas. Nombres como: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter y otros exhibieron fotografías que desde hace años llevan a cabo un tipo de narrativa documental que produce en el mundo un efecto real. Fotografías estas que al seren revisitadas anuncian otras narrativas, nuevas miradas, lectura, escritura, cultivo de pensamentos. Y si la fotografia for desplazada de la representación real para pensar sobre si misma nuevos caminos y direcciones? Dos movimientos animan esta reflexión: a) tomar fotografías que marcaron hechos históricos no para buscar la verdad, sino para tomar el valor de superficie de la imagen y reflexionar sobre realidad y ficción; b) comprender que la fotografía es un texto de ficcional  y puede ayudar a ampliar el concepto de pos verdad yendo al encuentro de las diferencias, desbordando significados, significantes y sentidos.   PALABRAS CLAVES: Fotografía; la ficción; pos verdad.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/459310.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p200Observatory Journal; Vol. 4 No. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... 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