FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593 |
Resumo: | Award-winning photographs have been made sacred in the history of humanity by capturing incredible events of a particular era. Names such as: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter and others exhibited photographs that for years have held up as a kind of documentary narrative producing in the world a true effect. Photographs that, when searched, announce other narratives, new looks, readings, writing, thoughts. What if the photograph is moved from the representation of the real to think about new paths and senses? Two movements animate this reflection: a) taking photographs that marked historical facts not to seek the truth, but to assume the surface value contained in the image and in order to reflect about reality and fiction; understanding that photography is a fictional text and it can help to expand the notion of post-truth by meeting differences, overflowing meanings KEYWORDS: Photography; fiction; Post-truth. |
id |
UFT-8_f3b85ac8e32f2f3d6e0ded5779b55266 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4593 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundoFotografiaficçãopós-verdadeFotografiaficçãopós-verdadeAward-winning photographs have been made sacred in the history of humanity by capturing incredible events of a particular era. Names such as: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter and others exhibited photographs that for years have held up as a kind of documentary narrative producing in the world a true effect. Photographs that, when searched, announce other narratives, new looks, readings, writing, thoughts. What if the photograph is moved from the representation of the real to think about new paths and senses? Two movements animate this reflection: a) taking photographs that marked historical facts not to seek the truth, but to assume the surface value contained in the image and in order to reflect about reality and fiction; understanding that photography is a fictional text and it can help to expand the notion of post-truth by meeting differences, overflowing meanings KEYWORDS: Photography; fiction; Post-truth.Fotografías ganadoras son consagrados en la historia humana mediante la captura de increíbles hechos de determinadas épocas. Nombres como: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter y otros exhibieron fotografías que desde hace años llevan a cabo un tipo de narrativa documental que produce en el mundo un efecto real. Fotografías estas que al seren revisitadas anuncian otras narrativas, nuevas miradas, lectura, escritura, cultivo de pensamentos. Y si la fotografia for desplazada de la representación real para pensar sobre si misma nuevos caminos y direcciones? Dos movimientos animan esta reflexión: a) tomar fotografías que marcaron hechos históricos no para buscar la verdad, sino para tomar el valor de superficie de la imagen y reflexionar sobre realidad y ficción; b) comprender que la fotografía es un texto de ficcional y puede ayudar a ampliar el concepto de pos verdad yendo al encuentro de las diferencias, desbordando significados, significantes y sentidos. PALABRAS CLAVES: Fotografía; la ficción; pos verdad.Fotografias premiadas se consagraram na história da humanidade por capturar fatos incríveis de uma determinada época. Nomes como: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter e outros exibiram fotografias que durante anos se sustentaram como uma espécie de narrativa documental produzindo no mundo um efeito de verdade. Fotografias que ao serem revistadas anunciam outras narrativas, novas miradas, leituras, escrita, cultivo de pensamentos. E se a fotografia for deslocada da representação do real para cogitar sobre si novos percursos e sentidos? Dois movimentos animam esta reflexão: a) tomar fotografias que marcaram fatos históricos não para buscar a verdade, mas para assumir o valor de superfície contido na imagem e refletir sobre realidade e ficção; b) entender que a fotografia é texto ficcional e pode ajudar a expandir a noção de pós-verdade indo ao encontro das diferenças, transbordando significados, significantes e sentidos. PALAVRAS-CHAVE: Fotografia; ficção; pós-verdade. ABSTRACT Award-winning photographs have been made sacred in the history of humanity by capturing incredible events of a particular era. Names such as: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter and others exhibited photographs that for years have held up as a kind of documentary narrative producing in the world a true effect. Photographs that, when searched, announce other narratives, new looks, readings, writing, thoughts. What if the photograph is moved from the representation of the real to think about new paths and senses? Two movements animate this reflection: a) taking photographs that marked historical facts not to seek the truth, but to assume the surface value contained in the image and in order to reflect about reality and fiction; understanding that photography is a fictional text and it can help to expand the notion of post-truth by meeting differences, overflowing meanings KEYWORDS: Photography; fiction; Post-truth. RESUMEN Fotografías ganadoras son consagrados en la historia humana mediante la captura de increíbles hechos de determinadas épocas. Nombres como: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter y otros exhibieron fotografías que desde hace años llevan a cabo un tipo de narrativa documental que produce en el mundo un efecto real. Fotografías estas que al seren revisitadas anuncian otras narrativas, nuevas miradas, lectura, escritura, cultivo de pensamentos. Y si la fotografia for desplazada de la representación real para pensar sobre si misma nuevos caminos y direcciones? Dos movimientos animan esta reflexión: a) tomar fotografías que marcaron hechos históricos no para buscar la verdad, sino para tomar el valor de superficie de la imagen y reflexionar sobre realidad y ficción; b) comprender que la fotografía es un texto de ficcional y puede ayudar a ampliar el concepto de pos verdad yendo al encuentro de las diferencias, desbordando significados, significantes y sentidos. PALABRAS CLAVES: Fotografía; la ficción; pos verdad.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/459310.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p200Observatory Journal; Vol. 4 No. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 200-219Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 200-219Observatoire Journal; Vol. 4 No. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 200-219Revista Observatório ; v. 4 n. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 200-2192447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12203https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12255https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12278https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12299https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12320https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12341https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12501Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Amanda Mauricio Pereira2022-03-04T13:15:28Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4593Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:15:28Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo |
title |
FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo |
spellingShingle |
FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo Leite, Amanda Mauricio Pereira Fotografia ficção pós-verdade Fotografia ficção pós-verdade |
title_short |
FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo |
title_full |
FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo |
title_fullStr |
FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo |
title_full_unstemmed |
FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo |
title_sort |
FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo |
author |
Leite, Amanda Mauricio Pereira |
author_facet |
Leite, Amanda Mauricio Pereira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite, Amanda Mauricio Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fotografia ficção pós-verdade Fotografia ficção pós-verdade |
topic |
Fotografia ficção pós-verdade Fotografia ficção pós-verdade |
description |
Award-winning photographs have been made sacred in the history of humanity by capturing incredible events of a particular era. Names such as: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter and others exhibited photographs that for years have held up as a kind of documentary narrative producing in the world a true effect. Photographs that, when searched, announce other narratives, new looks, readings, writing, thoughts. What if the photograph is moved from the representation of the real to think about new paths and senses? Two movements animate this reflection: a) taking photographs that marked historical facts not to seek the truth, but to assume the surface value contained in the image and in order to reflect about reality and fiction; understanding that photography is a fictional text and it can help to expand the notion of post-truth by meeting differences, overflowing meanings KEYWORDS: Photography; fiction; Post-truth. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p200 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p200 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12203 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12255 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12278 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12299 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12320 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12341 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12501 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 200-219 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 200-219 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 200-219 Revista Observatório ; v. 4 n. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 200-219 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174754202877952 |