FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Amanda Mauricio Pereira
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593
Resumo: Award-winning photographs have been made sacred in the history of humanity by capturing incredible events of a particular era. Names such as: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter and others exhibited photographs that for years have held up as a kind of documentary narrative producing in the world a true effect. Photographs that, when searched, announce other narratives, new looks, readings, writing, thoughts. What if the photograph is moved from the representation of the real to think about new paths and senses? Two movements animate this reflection: a) taking photographs that marked historical facts not to seek the truth, but to assume the surface value contained in the image and in order to reflect about reality and fiction; understanding that photography is a fictional text and it can help to expand the notion of post-truth by meeting differences, overflowing meanings   KEYWORDS: Photography; fiction; Post-truth.
id UFT-8_f3b85ac8e32f2f3d6e0ded5779b55266
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4593
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundoFotografiaficçãopós-verdadeFotografiaficçãopós-verdadeAward-winning photographs have been made sacred in the history of humanity by capturing incredible events of a particular era. Names such as: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter and others exhibited photographs that for years have held up as a kind of documentary narrative producing in the world a true effect. Photographs that, when searched, announce other narratives, new looks, readings, writing, thoughts. What if the photograph is moved from the representation of the real to think about new paths and senses? Two movements animate this reflection: a) taking photographs that marked historical facts not to seek the truth, but to assume the surface value contained in the image and in order to reflect about reality and fiction; understanding that photography is a fictional text and it can help to expand the notion of post-truth by meeting differences, overflowing meanings   KEYWORDS: Photography; fiction; Post-truth.Fotografías ganadoras son consagrados en la historia humana mediante la captura de increíbles hechos de determinadas épocas. Nombres como: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter y otros exhibieron fotografías que desde hace años llevan a cabo un tipo de narrativa documental que produce en el mundo un efecto real. Fotografías estas que al seren revisitadas anuncian otras narrativas, nuevas miradas, lectura, escritura, cultivo de pensamentos. Y si la fotografia for desplazada de la representación real para pensar sobre si misma nuevos caminos y direcciones? Dos movimientos animan esta reflexión: a) tomar fotografías que marcaron hechos históricos no para buscar la verdad, sino para tomar el valor de superficie de la imagen y reflexionar sobre realidad y ficción; b) comprender que la fotografía es un texto de ficcional  y puede ayudar a ampliar el concepto de pos verdad yendo al encuentro de las diferencias, desbordando significados, significantes y sentidos.   PALABRAS CLAVES: Fotografía; la ficción; pos verdad.Fotografias premiadas se consagraram na história da humanidade por capturar fatos incríveis de uma determinada época. Nomes como: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter e outros exibiram fotografias que durante anos se sustentaram como uma espécie de narrativa documental produzindo no mundo um efeito de verdade. Fotografias que ao serem revistadas anunciam outras narrativas, novas miradas, leituras, escrita, cultivo de pensamentos. E se a fotografia for deslocada da representação do real para cogitar sobre si novos percursos e sentidos? Dois movimentos animam esta reflexão: a) tomar fotografias que marcaram fatos históricos não para buscar a verdade, mas para assumir o valor de superfície contido na imagem e refletir sobre realidade e ficção; b) entender que a fotografia é texto ficcional e pode ajudar a expandir a noção de pós-verdade indo ao encontro das diferenças, transbordando significados, significantes e sentidos.   PALAVRAS-CHAVE: Fotografia; ficção; pós-verdade.     ABSTRACT Award-winning photographs have been made sacred in the history of humanity by capturing incredible events of a particular era. Names such as: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter and others exhibited photographs that for years have held up as a kind of documentary narrative producing in the world a true effect. Photographs that, when searched, announce other narratives, new looks, readings, writing, thoughts. What if the photograph is moved from the representation of the real to think about new paths and senses? Two movements animate this reflection: a) taking photographs that marked historical facts not to seek the truth, but to assume the surface value contained in the image and in order to reflect about reality and fiction; understanding that photography is a fictional text and it can help to expand the notion of post-truth by meeting differences, overflowing meanings   KEYWORDS: Photography; fiction; Post-truth.     RESUMEN Fotografías ganadoras son consagrados en la historia humana mediante la captura de increíbles hechos de determinadas épocas. Nombres como: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter y otros exhibieron fotografías que desde hace años llevan a cabo un tipo de narrativa documental que produce en el mundo un efecto real. Fotografías estas que al seren revisitadas anuncian otras narrativas, nuevas miradas, lectura, escritura, cultivo de pensamentos. Y si la fotografia for desplazada de la representación real para pensar sobre si misma nuevos caminos y direcciones? Dos movimientos animan esta reflexión: a) tomar fotografías que marcaron hechos históricos no para buscar la verdad, sino para tomar el valor de superficie de la imagen y reflexionar sobre realidad y ficción; b) comprender que la fotografía es un texto de ficcional  y puede ayudar a ampliar el concepto de pos verdad yendo al encuentro de las diferencias, desbordando significados, significantes y sentidos.   PALABRAS CLAVES: Fotografía; la ficción; pos verdad.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/459310.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p200Observatory Journal; Vol. 4 No. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 200-219Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 200-219Observatoire Journal; Vol. 4 No. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 200-219Revista Observatório ; v. 4 n. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 200-2192447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12203https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12255https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12278https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12299https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12320https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12341https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12501Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Amanda Mauricio Pereira2022-03-04T13:15:28Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4593Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:15:28Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo
title FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo
spellingShingle FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo
Leite, Amanda Mauricio Pereira
Fotografia
ficção
pós-verdade
Fotografia
ficção
pós-verdade
title_short FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo
title_full FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo
title_fullStr FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo
title_full_unstemmed FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo
title_sort FOTOS INCRÍVEIS: anedotas que ganharam o mundo
author Leite, Amanda Mauricio Pereira
author_facet Leite, Amanda Mauricio Pereira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Amanda Mauricio Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Fotografia
ficção
pós-verdade
Fotografia
ficção
pós-verdade
topic Fotografia
ficção
pós-verdade
Fotografia
ficção
pós-verdade
description Award-winning photographs have been made sacred in the history of humanity by capturing incredible events of a particular era. Names such as: Herald Tribune, Ruth Orkin, Robert Doisneau, Kevin Carter and others exhibited photographs that for years have held up as a kind of documentary narrative producing in the world a true effect. Photographs that, when searched, announce other narratives, new looks, readings, writing, thoughts. What if the photograph is moved from the representation of the real to think about new paths and senses? Two movements animate this reflection: a) taking photographs that marked historical facts not to seek the truth, but to assume the surface value contained in the image and in order to reflect about reality and fiction; understanding that photography is a fictional text and it can help to expand the notion of post-truth by meeting differences, overflowing meanings   KEYWORDS: Photography; fiction; Post-truth.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p200
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p200
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12203
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12255
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12278
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12299
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12320
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12341
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4593/12501
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 200-219
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 200-219
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 200-219
Revista Observatório ; v. 4 n. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 200-219
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174754202877952