DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira Guarda, Graziela
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Crespo Coelho da Silva Pinto, Sérgio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/15126
Resumo: Brazil has notably advanced in the formulation of public policies regarding the integration of Computing in K-12 Education. With the approval of Resolution no. 1, which provides for the Rules on Computing in K-12 Education, a complement to the BNCC, it is up to the states, municipalities and the Federal District to initiate implementation. In this direction, there is undefinitions about how to carry out this implementation, especially in relation to the absence of teacher training and teaching materials that make it possible to carry out the didactic transposition. With a quantitative methodology, the present study presents a set of teaching materials to promote continuing education courses for elementary school teachers, the works were validated by 312 teachers, statistical data were collected via survey forms. The results showed that the target audience considered the works accessible and would recommend them to friends. They also considered using the proposed activities in their classrooms and stated that they found it possible to create new activities that are very positive results.
id UFT-8_c10d9c7c18ba59ee8b27afa2fd8d0e9a
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/15126
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKINGMATERIALES DIDÁCTICOS PARA FORMACIÓN DE PROFESORES DE LA ENSEÑANZA BÁSICA EN PENSAMIENTO COMPUTACIONALMATERIAIS DIDÁTICOS PARA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA EM PENSAMENTO COMPUTACIONALPensamento ComputacionalMateriais DidáticosFormação Continuada de ProfessoresInformática na EducaçãoComputational ThinkingTeaching materialsContinuing Teacher TrainingInformatics in EducationPensamiento ComputacionalMateriales de enseñanzaFormación Continua del ProfesoradoInformática en la EducaciónBrazil has notably advanced in the formulation of public policies regarding the integration of Computing in K-12 Education. With the approval of Resolution no. 1, which provides for the Rules on Computing in K-12 Education, a complement to the BNCC, it is up to the states, municipalities and the Federal District to initiate implementation. In this direction, there is undefinitions about how to carry out this implementation, especially in relation to the absence of teacher training and teaching materials that make it possible to carry out the didactic transposition. With a quantitative methodology, the present study presents a set of teaching materials to promote continuing education courses for elementary school teachers, the works were validated by 312 teachers, statistical data were collected via survey forms. The results showed that the target audience considered the works accessible and would recommend them to friends. They also considered using the proposed activities in their classrooms and stated that they found it possible to create new activities that are very positive results.Brasil ha avanzado notablemente en la formulación de políticas públicas en materia de integración de la Informática en la Enseñanza Básica. Con la aprobación de la Resolución n° 1 que establece el Reglamento de Informática en la Enseñanza Básica, complemento de la BNCC, corresponde a los estados, municipios y Distrito Federal iniciar su implementación. En ese sentido, existe indefiniciones sobre cómo llevar a cabo esta implementación, especialmente en relación a la ausencia de formación docente y materiales didácticos que posibiliten realizar la transposición didáctica. Con una metodología cuantitativa, el presente estudio presenta un conjunto de materiales didácticos para promover cursos de educación continua para profesores de enseñanza básica, los trabajos fueron validados por 312 profesores, los datos estadísticos fueron recolectados a través de formularios de encuesta. Los resultados mostraron que el público objetivo consideraba las obras accesibles y las recomendaría a sus amigos. También consideraron utilizar las actividades propuestas en sus aulas y manifestaron que les fue posible crear nuevas actividades con resultados muy positivos.O Brasil tem avançado notoriamente na formulação de políticas públicas no que tange a integração da Computação na Educação Básica. Com a aprovação da Resolução n° 1 que dispõe das Normas sobre Computação na Educação Básica, complemento à BNCC, cabe aos estados, aos municípios e ao Distrito Federal iniciar a implementação. Nessa direção, há indefinições sobre como realizar essa implementação especialmente em relação a ausência de formação de professores e materiais didáticos que possibilitem a realização da transposição didática. Com metodologia quantitativa, o presente estudo apresenta um conjunto de materiais didáticos para promoção de cursos de formação continuada para professores do Ensino Fundamental, as obras foram validadas por 312 professores, os dados estatísticos foram coletados via formulários survey. Os resultados mostraram que o público-alvo considerou as obras acessíveis e que os recomendariam aos amigos. Consideraram ainda, utilizar as atividades propostas em suas salas de aula e afirmaram achar possível criar novas atividades que são resultados muito positivos.Universidade Federal do Tocantins - UFT2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1512610.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a28ptObservatory Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a28ptObservatorio Magazine; Vol. 9 Núm. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a28ptObservatoire Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a28ptRevista Observatório ; v. 9 n. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a28pt2447-426610.20873/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/15126/22053https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/15126/22054Copyright (c) 2023 Revista Observatório http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira Guarda, GrazielaCrespo Coelho da Silva Pinto, Sérgio2024-01-01T00:20:03Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/15126Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2024-01-01T00:20:03Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING
MATERIALES DIDÁCTICOS PARA FORMACIÓN DE PROFESORES DE LA ENSEÑANZA BÁSICA EN PENSAMIENTO COMPUTACIONAL
MATERIAIS DIDÁTICOS PARA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA EM PENSAMENTO COMPUTACIONAL
title DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING
spellingShingle DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING
Ferreira Guarda, Graziela
Pensamento Computacional
Materiais Didáticos
Formação Continuada de Professores
Informática na Educação
Computational Thinking
Teaching materials
Continuing Teacher Training
Informatics in Education
Pensamiento Computacional
Materiales de enseñanza
Formación Continua del Profesorado
Informática en la Educación
title_short DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING
title_full DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING
title_fullStr DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING
title_full_unstemmed DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING
title_sort DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING
author Ferreira Guarda, Graziela
author_facet Ferreira Guarda, Graziela
Crespo Coelho da Silva Pinto, Sérgio
author_role author
author2 Crespo Coelho da Silva Pinto, Sérgio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira Guarda, Graziela
Crespo Coelho da Silva Pinto, Sérgio
dc.subject.por.fl_str_mv Pensamento Computacional
Materiais Didáticos
Formação Continuada de Professores
Informática na Educação
Computational Thinking
Teaching materials
Continuing Teacher Training
Informatics in Education
Pensamiento Computacional
Materiales de enseñanza
Formación Continua del Profesorado
Informática en la Educación
topic Pensamento Computacional
Materiais Didáticos
Formação Continuada de Professores
Informática na Educação
Computational Thinking
Teaching materials
Continuing Teacher Training
Informatics in Education
Pensamiento Computacional
Materiales de enseñanza
Formación Continua del Profesorado
Informática en la Educación
description Brazil has notably advanced in the formulation of public policies regarding the integration of Computing in K-12 Education. With the approval of Resolution no. 1, which provides for the Rules on Computing in K-12 Education, a complement to the BNCC, it is up to the states, municipalities and the Federal District to initiate implementation. In this direction, there is undefinitions about how to carry out this implementation, especially in relation to the absence of teacher training and teaching materials that make it possible to carry out the didactic transposition. With a quantitative methodology, the present study presents a set of teaching materials to promote continuing education courses for elementary school teachers, the works were validated by 312 teachers, statistical data were collected via survey forms. The results showed that the target audience considered the works accessible and would recommend them to friends. They also considered using the proposed activities in their classrooms and stated that they found it possible to create new activities that are very positive results.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/15126
10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a28pt
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/15126
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a28pt
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/15126/22053
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/15126/22054
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Observatório
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Observatório
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a28pt
Observatorio Magazine; Vol. 9 Núm. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a28pt
Observatoire Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a28pt
Revista Observatório ; v. 9 n. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a28pt
2447-4266
10.20873/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174751186124800