DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/15126 |
Resumo: | Brazil has notably advanced in the formulation of public policies regarding the integration of Computing in K-12 Education. With the approval of Resolution no. 1, which provides for the Rules on Computing in K-12 Education, a complement to the BNCC, it is up to the states, municipalities and the Federal District to initiate implementation. In this direction, there is undefinitions about how to carry out this implementation, especially in relation to the absence of teacher training and teaching materials that make it possible to carry out the didactic transposition. With a quantitative methodology, the present study presents a set of teaching materials to promote continuing education courses for elementary school teachers, the works were validated by 312 teachers, statistical data were collected via survey forms. The results showed that the target audience considered the works accessible and would recommend them to friends. They also considered using the proposed activities in their classrooms and stated that they found it possible to create new activities that are very positive results. |
id |
UFT-8_c10d9c7c18ba59ee8b27afa2fd8d0e9a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/15126 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKINGMATERIALES DIDÁCTICOS PARA FORMACIÓN DE PROFESORES DE LA ENSEÑANZA BÁSICA EN PENSAMIENTO COMPUTACIONALMATERIAIS DIDÁTICOS PARA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA EM PENSAMENTO COMPUTACIONALPensamento ComputacionalMateriais DidáticosFormação Continuada de ProfessoresInformática na EducaçãoComputational ThinkingTeaching materialsContinuing Teacher TrainingInformatics in EducationPensamiento ComputacionalMateriales de enseñanzaFormación Continua del ProfesoradoInformática en la EducaciónBrazil has notably advanced in the formulation of public policies regarding the integration of Computing in K-12 Education. With the approval of Resolution no. 1, which provides for the Rules on Computing in K-12 Education, a complement to the BNCC, it is up to the states, municipalities and the Federal District to initiate implementation. In this direction, there is undefinitions about how to carry out this implementation, especially in relation to the absence of teacher training and teaching materials that make it possible to carry out the didactic transposition. With a quantitative methodology, the present study presents a set of teaching materials to promote continuing education courses for elementary school teachers, the works were validated by 312 teachers, statistical data were collected via survey forms. The results showed that the target audience considered the works accessible and would recommend them to friends. They also considered using the proposed activities in their classrooms and stated that they found it possible to create new activities that are very positive results.Brasil ha avanzado notablemente en la formulación de políticas públicas en materia de integración de la Informática en la Enseñanza Básica. Con la aprobación de la Resolución n° 1 que establece el Reglamento de Informática en la Enseñanza Básica, complemento de la BNCC, corresponde a los estados, municipios y Distrito Federal iniciar su implementación. En ese sentido, existe indefiniciones sobre cómo llevar a cabo esta implementación, especialmente en relación a la ausencia de formación docente y materiales didácticos que posibiliten realizar la transposición didáctica. Con una metodología cuantitativa, el presente estudio presenta un conjunto de materiales didácticos para promover cursos de educación continua para profesores de enseñanza básica, los trabajos fueron validados por 312 profesores, los datos estadísticos fueron recolectados a través de formularios de encuesta. Los resultados mostraron que el público objetivo consideraba las obras accesibles y las recomendaría a sus amigos. También consideraron utilizar las actividades propuestas en sus aulas y manifestaron que les fue posible crear nuevas actividades con resultados muy positivos.O Brasil tem avançado notoriamente na formulação de políticas públicas no que tange a integração da Computação na Educação Básica. Com a aprovação da Resolução n° 1 que dispõe das Normas sobre Computação na Educação Básica, complemento à BNCC, cabe aos estados, aos municípios e ao Distrito Federal iniciar a implementação. Nessa direção, há indefinições sobre como realizar essa implementação especialmente em relação a ausência de formação de professores e materiais didáticos que possibilitem a realização da transposição didática. Com metodologia quantitativa, o presente estudo apresenta um conjunto de materiais didáticos para promoção de cursos de formação continuada para professores do Ensino Fundamental, as obras foram validadas por 312 professores, os dados estatísticos foram coletados via formulários survey. Os resultados mostraram que o público-alvo considerou as obras acessíveis e que os recomendariam aos amigos. Consideraram ainda, utilizar as atividades propostas em suas salas de aula e afirmaram achar possível criar novas atividades que são resultados muito positivos.Universidade Federal do Tocantins - UFT2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1512610.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a28ptObservatory Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a28ptObservatorio Magazine; Vol. 9 Núm. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a28ptObservatoire Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a28ptRevista Observatório ; v. 9 n. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a28pt2447-426610.20873/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/15126/22053https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/15126/22054Copyright (c) 2023 Revista Observatório http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira Guarda, GrazielaCrespo Coelho da Silva Pinto, Sérgio2024-01-01T00:20:03Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/15126Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2024-01-01T00:20:03Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING MATERIALES DIDÁCTICOS PARA FORMACIÓN DE PROFESORES DE LA ENSEÑANZA BÁSICA EN PENSAMIENTO COMPUTACIONAL MATERIAIS DIDÁTICOS PARA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA EM PENSAMENTO COMPUTACIONAL |
title |
DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING |
spellingShingle |
DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING Ferreira Guarda, Graziela Pensamento Computacional Materiais Didáticos Formação Continuada de Professores Informática na Educação Computational Thinking Teaching materials Continuing Teacher Training Informatics in Education Pensamiento Computacional Materiales de enseñanza Formación Continua del Profesorado Informática en la Educación |
title_short |
DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING |
title_full |
DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING |
title_fullStr |
DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING |
title_full_unstemmed |
DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING |
title_sort |
DIDACTIC MATERIALS FOR K-12 EDUCATION TEACHER TRAINING IN COMPUTATIONAL THINKING |
author |
Ferreira Guarda, Graziela |
author_facet |
Ferreira Guarda, Graziela Crespo Coelho da Silva Pinto, Sérgio |
author_role |
author |
author2 |
Crespo Coelho da Silva Pinto, Sérgio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira Guarda, Graziela Crespo Coelho da Silva Pinto, Sérgio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pensamento Computacional Materiais Didáticos Formação Continuada de Professores Informática na Educação Computational Thinking Teaching materials Continuing Teacher Training Informatics in Education Pensamiento Computacional Materiales de enseñanza Formación Continua del Profesorado Informática en la Educación |
topic |
Pensamento Computacional Materiais Didáticos Formação Continuada de Professores Informática na Educação Computational Thinking Teaching materials Continuing Teacher Training Informatics in Education Pensamiento Computacional Materiales de enseñanza Formación Continua del Profesorado Informática en la Educación |
description |
Brazil has notably advanced in the formulation of public policies regarding the integration of Computing in K-12 Education. With the approval of Resolution no. 1, which provides for the Rules on Computing in K-12 Education, a complement to the BNCC, it is up to the states, municipalities and the Federal District to initiate implementation. In this direction, there is undefinitions about how to carry out this implementation, especially in relation to the absence of teacher training and teaching materials that make it possible to carry out the didactic transposition. With a quantitative methodology, the present study presents a set of teaching materials to promote continuing education courses for elementary school teachers, the works were validated by 312 teachers, statistical data were collected via survey forms. The results showed that the target audience considered the works accessible and would recommend them to friends. They also considered using the proposed activities in their classrooms and stated that they found it possible to create new activities that are very positive results. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/15126 10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a28pt |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/15126 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a28pt |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/15126/22053 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/15126/22054 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Observatório http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Observatório http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a28pt Observatorio Magazine; Vol. 9 Núm. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a28pt Observatoire Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a28pt Revista Observatório ; v. 9 n. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a28pt 2447-4266 10.20873/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174751186124800 |