Intercultural welcoming and Portuguese teaching as an additional language in the state schools of Foz do Iguaçu

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Simone Beatriz Cordeiro
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Domínios de Lingu@gem
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40327
Resumo: As Brazil borders with many Spanish-speaking countries, the presence of Hispanic foreigners in the Brazilian educational institutions is frequent. Many of those students begin to attend Brazilian schools without any knowledge about Portuguese language and get to learn it, in these cases, as Portuguese Mother Tongue, a way of teaching that contributes to the exclusion and deletion of their mother language. Knowing that and considering a methodology of languages education, the extension project “Teaching of Portuguese as an Additional Language in Elementary School I” has been proposed, aiming to welcome these students and to reduce the successive failures and/or allocations of them on the very first grades, because of the simple fact of not knowing the Portuguese language. Therefore, the main goal is to discuss about the Three Borders situation experienced by the city of Foz do Iguaçu, Paraná – Brazil and the practise of welcoming foreigners in the state schools, in Elementary School I, under the vision that the Portuguese and Spanish Languages, in this cross-border space, are characterized as Border Languages (STURZA, 2006; RIBEIRO, 2015, 2017a), suggesting a teaching of Additional Language (RODRIGUES, 2013) that rises the increase, adding knowledges, providing and maintaining the multiculturalism and the plurilinguism that exists in this border region.
id UFU-12_22013c7eae8658ba1b5fdc2b0685c102
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40327
network_acronym_str UFU-12
network_name_str Domínios de Lingu@gem
repository_id_str
spelling Intercultural welcoming and Portuguese teaching as an additional language in the state schools of Foz do Iguaçu Acolhimento intercultural e ensino de português como língua adicional nas escolas municipais de Foz do IguaçuPortuguês como Língua AdicionalEducação em LínguasAcolhimento InterculturalLínguas de FronteiraMulticulturalismo e PlurilinguismoPortuguese as an Additional LanguageLanguages EducationIntercultural WelcomingBorder LanguagesMulticulturalism and PlurilinguismAs Brazil borders with many Spanish-speaking countries, the presence of Hispanic foreigners in the Brazilian educational institutions is frequent. Many of those students begin to attend Brazilian schools without any knowledge about Portuguese language and get to learn it, in these cases, as Portuguese Mother Tongue, a way of teaching that contributes to the exclusion and deletion of their mother language. Knowing that and considering a methodology of languages education, the extension project “Teaching of Portuguese as an Additional Language in Elementary School I” has been proposed, aiming to welcome these students and to reduce the successive failures and/or allocations of them on the very first grades, because of the simple fact of not knowing the Portuguese language. Therefore, the main goal is to discuss about the Three Borders situation experienced by the city of Foz do Iguaçu, Paraná – Brazil and the practise of welcoming foreigners in the state schools, in Elementary School I, under the vision that the Portuguese and Spanish Languages, in this cross-border space, are characterized as Border Languages (STURZA, 2006; RIBEIRO, 2015, 2017a), suggesting a teaching of Additional Language (RODRIGUES, 2013) that rises the increase, adding knowledges, providing and maintaining the multiculturalism and the plurilinguism that exists in this border region.Como o Brasil faz fronteira com vários países de Língua Espanhola, a presença de estrangeiros hispano falantes em instituições de ensino brasileiras é muito frequente. Muitos desses alunos passam a frequentar as escolas brasileiras sem conhecimento algum da Língua Portuguesa e passam a aprendê-la, nestas instâncias, como Português Língua Materna, uma prática de ensino que contribui para a exclusão e o apagamento da sua língua de berço. Diante disso e considerando uma metodologia de educação em línguas, foi proposto o Projeto de Extensão “Ensino de Português como Língua Adicional no Ensino Fundamental I”, objetivando acolher esses discentes e dirimir as sucessivas reprovações e/ou alocações dos mesmos em séries mais iniciais, pelo simples fato de não saberem a Língua Portuguesa. Para tanto, objetiva-se discutir sobre a situação de Tríplice Fronteira vivenciada pela cidade de Foz do Iguaçu, Paraná – Brasil e a prática de acolhimento de estrangeiros nas escolas da rede municipal, no Ensino Fundamental I, sob a ótica de que as Línguas Portuguesa e Espanhola, neste espaço transfronteiriço, se caracterizam como Línguas de Fronteira (STURZA, 2006; RIBEIRO, 2015, 2017a), sugerindo um ensino de Língua Adicional (RODRIGUES, 2013) que suscite o acréscimo, agregando e adicionando conhecimentos, provendo e mantendo o multiculturalismo e o plurilinguismo existente nesta região de fronteira.PP/UFU2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/4032710.14393/DL34-v12n2a2018-9Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 940-973Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 940-973Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 940-9731980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40327/22375Copyright (c) 2018 Simone Beatriz Cordeiro Ribeiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Simone Beatriz Cordeiro2019-05-09T19:22:05Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40327Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-05-09T19:22:05Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Intercultural welcoming and Portuguese teaching as an additional language in the state schools of Foz do Iguaçu
Acolhimento intercultural e ensino de português como língua adicional nas escolas municipais de Foz do Iguaçu
title Intercultural welcoming and Portuguese teaching as an additional language in the state schools of Foz do Iguaçu
spellingShingle Intercultural welcoming and Portuguese teaching as an additional language in the state schools of Foz do Iguaçu
Ribeiro, Simone Beatriz Cordeiro
Português como Língua Adicional
Educação em Línguas
Acolhimento Intercultural
Línguas de Fronteira
Multiculturalismo e Plurilinguismo
Portuguese as an Additional Language
Languages Education
Intercultural Welcoming
Border Languages
Multiculturalism and Plurilinguism
title_short Intercultural welcoming and Portuguese teaching as an additional language in the state schools of Foz do Iguaçu
title_full Intercultural welcoming and Portuguese teaching as an additional language in the state schools of Foz do Iguaçu
title_fullStr Intercultural welcoming and Portuguese teaching as an additional language in the state schools of Foz do Iguaçu
title_full_unstemmed Intercultural welcoming and Portuguese teaching as an additional language in the state schools of Foz do Iguaçu
title_sort Intercultural welcoming and Portuguese teaching as an additional language in the state schools of Foz do Iguaçu
author Ribeiro, Simone Beatriz Cordeiro
author_facet Ribeiro, Simone Beatriz Cordeiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Simone Beatriz Cordeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Português como Língua Adicional
Educação em Línguas
Acolhimento Intercultural
Línguas de Fronteira
Multiculturalismo e Plurilinguismo
Portuguese as an Additional Language
Languages Education
Intercultural Welcoming
Border Languages
Multiculturalism and Plurilinguism
topic Português como Língua Adicional
Educação em Línguas
Acolhimento Intercultural
Línguas de Fronteira
Multiculturalismo e Plurilinguismo
Portuguese as an Additional Language
Languages Education
Intercultural Welcoming
Border Languages
Multiculturalism and Plurilinguism
description As Brazil borders with many Spanish-speaking countries, the presence of Hispanic foreigners in the Brazilian educational institutions is frequent. Many of those students begin to attend Brazilian schools without any knowledge about Portuguese language and get to learn it, in these cases, as Portuguese Mother Tongue, a way of teaching that contributes to the exclusion and deletion of their mother language. Knowing that and considering a methodology of languages education, the extension project “Teaching of Portuguese as an Additional Language in Elementary School I” has been proposed, aiming to welcome these students and to reduce the successive failures and/or allocations of them on the very first grades, because of the simple fact of not knowing the Portuguese language. Therefore, the main goal is to discuss about the Three Borders situation experienced by the city of Foz do Iguaçu, Paraná – Brazil and the practise of welcoming foreigners in the state schools, in Elementary School I, under the vision that the Portuguese and Spanish Languages, in this cross-border space, are characterized as Border Languages (STURZA, 2006; RIBEIRO, 2015, 2017a), suggesting a teaching of Additional Language (RODRIGUES, 2013) that rises the increase, adding knowledges, providing and maintaining the multiculturalism and the plurilinguism that exists in this border region.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40327
10.14393/DL34-v12n2a2018-9
url https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40327
identifier_str_mv 10.14393/DL34-v12n2a2018-9
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40327/22375
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Simone Beatriz Cordeiro Ribeiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Simone Beatriz Cordeiro Ribeiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
dc.source.none.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 940-973
Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 940-973
Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 940-973
1980-5799
reponame:Domínios de Lingu@gem
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Domínios de Lingu@gem
collection Domínios de Lingu@gem
repository.name.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistadominios@ileel.ufu.br||
_version_ 1797067716155146240