Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aquino, Marceli Cherchiglia
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Domínios de Lingu@gem
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39105
Resumo: This work describes the didactic and pedagogical activities taken by a multilingual group of students learning Portuguese as an additional language (henceforth PAL). Our main goal is to help PAL teachers develop activities and dynamic tasks, where it is possible to reach the needs of students from different languages and social contexts. The study involves learners of diverse nationalities who are being exposed to Portuguese as a foreign language in an academic and social context. In particular, it is described the didactic practices that were conducted with a basic level class of an intensive PAL course offered by the Federal University of Minas Gerais (UFMG), as well as the data obtained through a questionnaire applied at the end of the course. The results suggest that activities and exchange of personal experiences within small groups encourage students' autonomy and confidence, thus helping them to overcome challenges in learning Portuguese as a foreign language, as well as cultural adaptation.
id UFU-12_3f2828d6c1bbaa216866562fd52fbc68
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/39105
network_acronym_str UFU-12
network_name_str Domínios de Lingu@gem
repository_id_str
spelling Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experiencePortuguês como língua adicional em turmas multilíngues: um relato de experiência didáticaPortuguês como língua adicionalTurmas multilínguesAtividades didáticas e pedagógicasPortuguese as additional languageMultilingual settingsDidactic and pedagogical practicesThis work describes the didactic and pedagogical activities taken by a multilingual group of students learning Portuguese as an additional language (henceforth PAL). Our main goal is to help PAL teachers develop activities and dynamic tasks, where it is possible to reach the needs of students from different languages and social contexts. The study involves learners of diverse nationalities who are being exposed to Portuguese as a foreign language in an academic and social context. In particular, it is described the didactic practices that were conducted with a basic level class of an intensive PAL course offered by the Federal University of Minas Gerais (UFMG), as well as the data obtained through a questionnaire applied at the end of the course. The results suggest that activities and exchange of personal experiences within small groups encourage students' autonomy and confidence, thus helping them to overcome challenges in learning Portuguese as a foreign language, as well as cultural adaptation.Neste trabalho, busca-se descrever as experiências e práticas didáticas em uma sala de aula de Português Língua Adicional (doravante PLA) multilíngue, com o intuito de auxiliar professores no desenvolvimento de atividades e tarefas dinâmicas, de forma que seja possível ter em conta a necessidade de alunos de diferentes línguas e contextos sociais. O estudo envolve aprendizes de nacionalidades diversas, que foram e estão sendo expostos ao português como língua adicional (PLA) em contexto acadêmico e social. Nesse sentido, descrevem-se as práticas didáticas que foram conduzidas em uma turma de nível básico da disciplina intensiva de PLA oferecida pela Universidade Federal de Minas Gerias (UFMG), além dos dados obtidos por meio de um questionário aplicado ao final do curso. Os resultados sugerem que atividades dinâmicas e a troca de experiências em um grupo linguisticamente heterogêneo incentivam a autonomia e a confiança dos estudantes, auxiliando, portanto, na superação de desafios na aprendizagem de PLA, além da adaptação cultural.PP/UFU2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/3910510.14393/DL34-v12n2a2018-5Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 857-870Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 857-870Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 857-8701980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39105/22370Copyright (c) 2018 Marceli Cherchiglia Aquinoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAquino, Marceli Cherchiglia2019-05-09T18:17:11Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/39105Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-05-09T18:17:11Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience
Português como língua adicional em turmas multilíngues: um relato de experiência didática
title Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience
spellingShingle Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience
Aquino, Marceli Cherchiglia
Português como língua adicional
Turmas multilíngues
Atividades didáticas e pedagógicas
Portuguese as additional language
Multilingual settings
Didactic and pedagogical practices
title_short Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience
title_full Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience
title_fullStr Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience
title_full_unstemmed Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience
title_sort Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience
author Aquino, Marceli Cherchiglia
author_facet Aquino, Marceli Cherchiglia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aquino, Marceli Cherchiglia
dc.subject.por.fl_str_mv Português como língua adicional
Turmas multilíngues
Atividades didáticas e pedagógicas
Portuguese as additional language
Multilingual settings
Didactic and pedagogical practices
topic Português como língua adicional
Turmas multilíngues
Atividades didáticas e pedagógicas
Portuguese as additional language
Multilingual settings
Didactic and pedagogical practices
description This work describes the didactic and pedagogical activities taken by a multilingual group of students learning Portuguese as an additional language (henceforth PAL). Our main goal is to help PAL teachers develop activities and dynamic tasks, where it is possible to reach the needs of students from different languages and social contexts. The study involves learners of diverse nationalities who are being exposed to Portuguese as a foreign language in an academic and social context. In particular, it is described the didactic practices that were conducted with a basic level class of an intensive PAL course offered by the Federal University of Minas Gerais (UFMG), as well as the data obtained through a questionnaire applied at the end of the course. The results suggest that activities and exchange of personal experiences within small groups encourage students' autonomy and confidence, thus helping them to overcome challenges in learning Portuguese as a foreign language, as well as cultural adaptation.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39105
10.14393/DL34-v12n2a2018-5
url https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39105
identifier_str_mv 10.14393/DL34-v12n2a2018-5
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39105/22370
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Marceli Cherchiglia Aquino
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Marceli Cherchiglia Aquino
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
dc.source.none.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 857-870
Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 857-870
Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 857-870
1980-5799
reponame:Domínios de Lingu@gem
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Domínios de Lingu@gem
collection Domínios de Lingu@gem
repository.name.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistadominios@ileel.ufu.br||
_version_ 1797067716129980416