Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Domínios de Lingu@gem |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39105 |
Resumo: | This work describes the didactic and pedagogical activities taken by a multilingual group of students learning Portuguese as an additional language (henceforth PAL). Our main goal is to help PAL teachers develop activities and dynamic tasks, where it is possible to reach the needs of students from different languages and social contexts. The study involves learners of diverse nationalities who are being exposed to Portuguese as a foreign language in an academic and social context. In particular, it is described the didactic practices that were conducted with a basic level class of an intensive PAL course offered by the Federal University of Minas Gerais (UFMG), as well as the data obtained through a questionnaire applied at the end of the course. The results suggest that activities and exchange of personal experiences within small groups encourage students' autonomy and confidence, thus helping them to overcome challenges in learning Portuguese as a foreign language, as well as cultural adaptation. |
id |
UFU-12_3f2828d6c1bbaa216866562fd52fbc68 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/39105 |
network_acronym_str |
UFU-12 |
network_name_str |
Domínios de Lingu@gem |
repository_id_str |
|
spelling |
Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experiencePortuguês como língua adicional em turmas multilíngues: um relato de experiência didáticaPortuguês como língua adicionalTurmas multilínguesAtividades didáticas e pedagógicasPortuguese as additional languageMultilingual settingsDidactic and pedagogical practicesThis work describes the didactic and pedagogical activities taken by a multilingual group of students learning Portuguese as an additional language (henceforth PAL). Our main goal is to help PAL teachers develop activities and dynamic tasks, where it is possible to reach the needs of students from different languages and social contexts. The study involves learners of diverse nationalities who are being exposed to Portuguese as a foreign language in an academic and social context. In particular, it is described the didactic practices that were conducted with a basic level class of an intensive PAL course offered by the Federal University of Minas Gerais (UFMG), as well as the data obtained through a questionnaire applied at the end of the course. The results suggest that activities and exchange of personal experiences within small groups encourage students' autonomy and confidence, thus helping them to overcome challenges in learning Portuguese as a foreign language, as well as cultural adaptation.Neste trabalho, busca-se descrever as experiências e práticas didáticas em uma sala de aula de Português Língua Adicional (doravante PLA) multilíngue, com o intuito de auxiliar professores no desenvolvimento de atividades e tarefas dinâmicas, de forma que seja possível ter em conta a necessidade de alunos de diferentes línguas e contextos sociais. O estudo envolve aprendizes de nacionalidades diversas, que foram e estão sendo expostos ao português como língua adicional (PLA) em contexto acadêmico e social. Nesse sentido, descrevem-se as práticas didáticas que foram conduzidas em uma turma de nível básico da disciplina intensiva de PLA oferecida pela Universidade Federal de Minas Gerias (UFMG), além dos dados obtidos por meio de um questionário aplicado ao final do curso. Os resultados sugerem que atividades dinâmicas e a troca de experiências em um grupo linguisticamente heterogêneo incentivam a autonomia e a confiança dos estudantes, auxiliando, portanto, na superação de desafios na aprendizagem de PLA, além da adaptação cultural.PP/UFU2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/3910510.14393/DL34-v12n2a2018-5Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 857-870Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 857-870Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 857-8701980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39105/22370Copyright (c) 2018 Marceli Cherchiglia Aquinoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAquino, Marceli Cherchiglia2019-05-09T18:17:11Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/39105Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-05-09T18:17:11Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience Português como língua adicional em turmas multilíngues: um relato de experiência didática |
title |
Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience |
spellingShingle |
Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience Aquino, Marceli Cherchiglia Português como língua adicional Turmas multilíngues Atividades didáticas e pedagógicas Portuguese as additional language Multilingual settings Didactic and pedagogical practices |
title_short |
Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience |
title_full |
Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience |
title_fullStr |
Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience |
title_full_unstemmed |
Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience |
title_sort |
Portuguese as an additional language in multilingual settings: reporting a didactic experience |
author |
Aquino, Marceli Cherchiglia |
author_facet |
Aquino, Marceli Cherchiglia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aquino, Marceli Cherchiglia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Português como língua adicional Turmas multilíngues Atividades didáticas e pedagógicas Portuguese as additional language Multilingual settings Didactic and pedagogical practices |
topic |
Português como língua adicional Turmas multilíngues Atividades didáticas e pedagógicas Portuguese as additional language Multilingual settings Didactic and pedagogical practices |
description |
This work describes the didactic and pedagogical activities taken by a multilingual group of students learning Portuguese as an additional language (henceforth PAL). Our main goal is to help PAL teachers develop activities and dynamic tasks, where it is possible to reach the needs of students from different languages and social contexts. The study involves learners of diverse nationalities who are being exposed to Portuguese as a foreign language in an academic and social context. In particular, it is described the didactic practices that were conducted with a basic level class of an intensive PAL course offered by the Federal University of Minas Gerais (UFMG), as well as the data obtained through a questionnaire applied at the end of the course. The results suggest that activities and exchange of personal experiences within small groups encourage students' autonomy and confidence, thus helping them to overcome challenges in learning Portuguese as a foreign language, as well as cultural adaptation. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39105 10.14393/DL34-v12n2a2018-5 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39105 |
identifier_str_mv |
10.14393/DL34-v12n2a2018-5 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39105/22370 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Marceli Cherchiglia Aquino info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Marceli Cherchiglia Aquino |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 857-870 Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 857-870 Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 857-870 1980-5799 reponame:Domínios de Lingu@gem instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Domínios de Lingu@gem |
collection |
Domínios de Lingu@gem |
repository.name.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadominios@ileel.ufu.br|| |
_version_ |
1797067716129980416 |