Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jesus, Paula Clarice Santos Grazziotin de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Oliveira, Gilvan Müller de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Domínios de Lingu@gem
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40367
Resumo: This article deals with the Portal of the Teacher of Portuguese as a Foreign Language/Non-Mother Tongue (PPPLE), analyzing this tool of the International Institute of the Portuguese Language (IILP) of the Community of Portuguese-speaking Countries (CPLP) as a resource for teaching Portuguese from a pluricentric perspective. The text brings a historical of linguistic political processes that led to its creation, mapping the major activities and documents. Next, we analyze PPPLE as a resource for teaching, looking at its characteristics. We collected existing studies in Brazil about the use of PPPLE as a source by Portuguese teachers. We sought to identify what contributions PPPLE has offered and can offer to strengthen the democratic management of the Portuguese language and the promotion of the cultural diversity of the lusophone countries.
id UFU-12_7e85d39f79e5ce7350d6fc40f10d927b
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40367
network_acronym_str UFU-12
network_name_str Domínios de Lingu@gem
repository_id_str
spelling Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE)Ensinando línguas em uma perspectiva pluricêntrica: o Portal do Professor de Português Língua Estrangeira/Língua Não Materna (PPPLE)PPPLELínguas PluricêntricasPortuguês como língua estrangeiraPPPLEPortuguese as a foreign languagePluricentric languagesThis article deals with the Portal of the Teacher of Portuguese as a Foreign Language/Non-Mother Tongue (PPPLE), analyzing this tool of the International Institute of the Portuguese Language (IILP) of the Community of Portuguese-speaking Countries (CPLP) as a resource for teaching Portuguese from a pluricentric perspective. The text brings a historical of linguistic political processes that led to its creation, mapping the major activities and documents. Next, we analyze PPPLE as a resource for teaching, looking at its characteristics. We collected existing studies in Brazil about the use of PPPLE as a source by Portuguese teachers. We sought to identify what contributions PPPLE has offered and can offer to strengthen the democratic management of the Portuguese language and the promotion of the cultural diversity of the lusophone countries.Este artigo trata do Portal do Professor de Português Língua Estrangeira/Língua Não Materna (PPPLE), analisando essa plataforma do Instituto Internacional da Língua Portuguesa (IILP) da Comunidade dos Países de Língua Portuguesa (CPLP) como recurso para o ensino da língua com base em uma perspectiva pluricêntrica. O texto traz um histórico dos movimentos político-linguísticos que levaram à sua criação, mapeando atividades e documentos que marcaram o processo. Em seguida, analisamos o portal como recurso para o ensino, trazendo um olhar sobre suas características e um mapeamento de estudos já existentes no Brasil sobre o uso do PPPLE por professores de português. Buscamos identificar que contribuições o PPPLE tem oferecido e pode oferecer para uma gestão democrática da língua portuguesa e para a promoção da diversidade cultural da lusofonia.PP/UFU2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/4036710.14393/DL34-v12n2a2018-13Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1043-1070Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1043-1070Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1043-10701980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40367/22378Copyright (c) 2018 Paula Clarice Santos Grazziotin de Jesus, Gilvan Müller de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessJesus, Paula Clarice Santos Grazziotin deOliveira, Gilvan Müller de2019-05-23T16:37:44Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40367Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-05-23T16:37:44Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE)
Ensinando línguas em uma perspectiva pluricêntrica: o Portal do Professor de Português Língua Estrangeira/Língua Não Materna (PPPLE)
title Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE)
spellingShingle Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE)
Jesus, Paula Clarice Santos Grazziotin de
PPPLE
Línguas Pluricêntricas
Português como língua estrangeira
PPPLE
Portuguese as a foreign language
Pluricentric languages
title_short Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE)
title_full Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE)
title_fullStr Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE)
title_full_unstemmed Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE)
title_sort Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE)
author Jesus, Paula Clarice Santos Grazziotin de
author_facet Jesus, Paula Clarice Santos Grazziotin de
Oliveira, Gilvan Müller de
author_role author
author2 Oliveira, Gilvan Müller de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jesus, Paula Clarice Santos Grazziotin de
Oliveira, Gilvan Müller de
dc.subject.por.fl_str_mv PPPLE
Línguas Pluricêntricas
Português como língua estrangeira
PPPLE
Portuguese as a foreign language
Pluricentric languages
topic PPPLE
Línguas Pluricêntricas
Português como língua estrangeira
PPPLE
Portuguese as a foreign language
Pluricentric languages
description This article deals with the Portal of the Teacher of Portuguese as a Foreign Language/Non-Mother Tongue (PPPLE), analyzing this tool of the International Institute of the Portuguese Language (IILP) of the Community of Portuguese-speaking Countries (CPLP) as a resource for teaching Portuguese from a pluricentric perspective. The text brings a historical of linguistic political processes that led to its creation, mapping the major activities and documents. Next, we analyze PPPLE as a resource for teaching, looking at its characteristics. We collected existing studies in Brazil about the use of PPPLE as a source by Portuguese teachers. We sought to identify what contributions PPPLE has offered and can offer to strengthen the democratic management of the Portuguese language and the promotion of the cultural diversity of the lusophone countries.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40367
10.14393/DL34-v12n2a2018-13
url https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40367
identifier_str_mv 10.14393/DL34-v12n2a2018-13
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40367/22378
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Paula Clarice Santos Grazziotin de Jesus, Gilvan Müller de Oliveira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Paula Clarice Santos Grazziotin de Jesus, Gilvan Müller de Oliveira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
dc.source.none.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1043-1070
Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1043-1070
Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1043-1070
1980-5799
reponame:Domínios de Lingu@gem
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Domínios de Lingu@gem
collection Domínios de Lingu@gem
repository.name.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistadominios@ileel.ufu.br||
_version_ 1797067716165632000