Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Domínios de Lingu@gem |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40367 |
Resumo: | This article deals with the Portal of the Teacher of Portuguese as a Foreign Language/Non-Mother Tongue (PPPLE), analyzing this tool of the International Institute of the Portuguese Language (IILP) of the Community of Portuguese-speaking Countries (CPLP) as a resource for teaching Portuguese from a pluricentric perspective. The text brings a historical of linguistic political processes that led to its creation, mapping the major activities and documents. Next, we analyze PPPLE as a resource for teaching, looking at its characteristics. We collected existing studies in Brazil about the use of PPPLE as a source by Portuguese teachers. We sought to identify what contributions PPPLE has offered and can offer to strengthen the democratic management of the Portuguese language and the promotion of the cultural diversity of the lusophone countries. |
id |
UFU-12_7e85d39f79e5ce7350d6fc40f10d927b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40367 |
network_acronym_str |
UFU-12 |
network_name_str |
Domínios de Lingu@gem |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE)Ensinando línguas em uma perspectiva pluricêntrica: o Portal do Professor de Português Língua Estrangeira/Língua Não Materna (PPPLE)PPPLELínguas PluricêntricasPortuguês como língua estrangeiraPPPLEPortuguese as a foreign languagePluricentric languagesThis article deals with the Portal of the Teacher of Portuguese as a Foreign Language/Non-Mother Tongue (PPPLE), analyzing this tool of the International Institute of the Portuguese Language (IILP) of the Community of Portuguese-speaking Countries (CPLP) as a resource for teaching Portuguese from a pluricentric perspective. The text brings a historical of linguistic political processes that led to its creation, mapping the major activities and documents. Next, we analyze PPPLE as a resource for teaching, looking at its characteristics. We collected existing studies in Brazil about the use of PPPLE as a source by Portuguese teachers. We sought to identify what contributions PPPLE has offered and can offer to strengthen the democratic management of the Portuguese language and the promotion of the cultural diversity of the lusophone countries.Este artigo trata do Portal do Professor de Português Língua Estrangeira/Língua Não Materna (PPPLE), analisando essa plataforma do Instituto Internacional da Língua Portuguesa (IILP) da Comunidade dos Países de Língua Portuguesa (CPLP) como recurso para o ensino da língua com base em uma perspectiva pluricêntrica. O texto traz um histórico dos movimentos político-linguísticos que levaram à sua criação, mapeando atividades e documentos que marcaram o processo. Em seguida, analisamos o portal como recurso para o ensino, trazendo um olhar sobre suas características e um mapeamento de estudos já existentes no Brasil sobre o uso do PPPLE por professores de português. Buscamos identificar que contribuições o PPPLE tem oferecido e pode oferecer para uma gestão democrática da língua portuguesa e para a promoção da diversidade cultural da lusofonia.PP/UFU2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/4036710.14393/DL34-v12n2a2018-13Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1043-1070Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1043-1070Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1043-10701980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40367/22378Copyright (c) 2018 Paula Clarice Santos Grazziotin de Jesus, Gilvan Müller de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessJesus, Paula Clarice Santos Grazziotin deOliveira, Gilvan Müller de2019-05-23T16:37:44Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40367Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-05-23T16:37:44Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE) Ensinando línguas em uma perspectiva pluricêntrica: o Portal do Professor de Português Língua Estrangeira/Língua Não Materna (PPPLE) |
title |
Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE) |
spellingShingle |
Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE) Jesus, Paula Clarice Santos Grazziotin de PPPLE Línguas Pluricêntricas Português como língua estrangeira PPPLE Portuguese as a foreign language Pluricentric languages |
title_short |
Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE) |
title_full |
Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE) |
title_fullStr |
Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE) |
title_full_unstemmed |
Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE) |
title_sort |
Teaching languages in a pluricentric perspective: the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE) |
author |
Jesus, Paula Clarice Santos Grazziotin de |
author_facet |
Jesus, Paula Clarice Santos Grazziotin de Oliveira, Gilvan Müller de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Gilvan Müller de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jesus, Paula Clarice Santos Grazziotin de Oliveira, Gilvan Müller de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PPPLE Línguas Pluricêntricas Português como língua estrangeira PPPLE Portuguese as a foreign language Pluricentric languages |
topic |
PPPLE Línguas Pluricêntricas Português como língua estrangeira PPPLE Portuguese as a foreign language Pluricentric languages |
description |
This article deals with the Portal of the Teacher of Portuguese as a Foreign Language/Non-Mother Tongue (PPPLE), analyzing this tool of the International Institute of the Portuguese Language (IILP) of the Community of Portuguese-speaking Countries (CPLP) as a resource for teaching Portuguese from a pluricentric perspective. The text brings a historical of linguistic political processes that led to its creation, mapping the major activities and documents. Next, we analyze PPPLE as a resource for teaching, looking at its characteristics. We collected existing studies in Brazil about the use of PPPLE as a source by Portuguese teachers. We sought to identify what contributions PPPLE has offered and can offer to strengthen the democratic management of the Portuguese language and the promotion of the cultural diversity of the lusophone countries. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40367 10.14393/DL34-v12n2a2018-13 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40367 |
identifier_str_mv |
10.14393/DL34-v12n2a2018-13 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40367/22378 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Paula Clarice Santos Grazziotin de Jesus, Gilvan Müller de Oliveira info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Paula Clarice Santos Grazziotin de Jesus, Gilvan Müller de Oliveira |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1043-1070 Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1043-1070 Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1043-1070 1980-5799 reponame:Domínios de Lingu@gem instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Domínios de Lingu@gem |
collection |
Domínios de Lingu@gem |
repository.name.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadominios@ileel.ufu.br|| |
_version_ |
1797067716165632000 |