Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Domínios de Lingu@gem |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40416 |
Resumo: | This qualitative case study focuses on the concepts of experiences and intersectionality to analyze the relationship between an exchange student and the Portuguese language. This paper uses evidential paradigm to analyze data collected from semi structured interviews. The results of the study revealed that the experiences are related to the relationships, dynamics and circumstances experienced by a biography inscribed in a physical body that cannot be neglected. It is possible that lived experiences, in the intersection of the vectors of oppression, engender emotions that affect learning. Therefore, we suggest a responsible agenda for Applied Linguistics. |
id |
UFU-12_ad02e676e335f60a572a90cb731db117 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40416 |
network_acronym_str |
UFU-12 |
network_name_str |
Domínios de Lingu@gem |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspectiveAnálise de experiências em português como segunda língua a partir de uma perspectiva interseccionalExperiênciasInterseccionalidadePortuguês como segunda línguaExperiencesIntersectionalityPortuguese as a second languageThis qualitative case study focuses on the concepts of experiences and intersectionality to analyze the relationship between an exchange student and the Portuguese language. This paper uses evidential paradigm to analyze data collected from semi structured interviews. The results of the study revealed that the experiences are related to the relationships, dynamics and circumstances experienced by a biography inscribed in a physical body that cannot be neglected. It is possible that lived experiences, in the intersection of the vectors of oppression, engender emotions that affect learning. Therefore, we suggest a responsible agenda for Applied Linguistics.Este estudo de caso qualitativo se centra sobre os conceitos de experiências e interseccionalidade para analisar a relação entre uma intercambista e a língua portuguesa. Este artigo utiliza o paradigma indiciário para analisar os dados coletados pelas entrevistas semiestruturadas. Os resultados do estudo revelaram que as experiências têm a ver com as relações, dinâmicas e circunstâncias vivenciadas por uma biografia inscrita em um corpo físico que não pode ser negligenciado. É possível que experiências vividas, no entrecruzamento dos vetores de opressão, engendrem emoções que afetem a aprendizagem. Por isso, sugere-se uma agenda investigativa em Linguística Aplicada compromissada socialmente.PP/UFU2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/4041610.14393/DL34-v12n2a2018-16Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1123-1143Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1123-1143Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1123-11431980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40416/22381Copyright (c) 2018 Juliana Harumi Chinatti Yamanakainfo:eu-repo/semantics/openAccessYamanaka, Juliana Harumi Chinatti2019-05-23T16:53:16Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40416Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-05-23T16:53:16Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective Análise de experiências em português como segunda língua a partir de uma perspectiva interseccional |
title |
Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective |
spellingShingle |
Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective Yamanaka, Juliana Harumi Chinatti Experiências Interseccionalidade Português como segunda língua Experiences Intersectionality Portuguese as a second language |
title_short |
Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective |
title_full |
Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective |
title_fullStr |
Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective |
title_full_unstemmed |
Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective |
title_sort |
Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective |
author |
Yamanaka, Juliana Harumi Chinatti |
author_facet |
Yamanaka, Juliana Harumi Chinatti |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Yamanaka, Juliana Harumi Chinatti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Experiências Interseccionalidade Português como segunda língua Experiences Intersectionality Portuguese as a second language |
topic |
Experiências Interseccionalidade Português como segunda língua Experiences Intersectionality Portuguese as a second language |
description |
This qualitative case study focuses on the concepts of experiences and intersectionality to analyze the relationship between an exchange student and the Portuguese language. This paper uses evidential paradigm to analyze data collected from semi structured interviews. The results of the study revealed that the experiences are related to the relationships, dynamics and circumstances experienced by a biography inscribed in a physical body that cannot be neglected. It is possible that lived experiences, in the intersection of the vectors of oppression, engender emotions that affect learning. Therefore, we suggest a responsible agenda for Applied Linguistics. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40416 10.14393/DL34-v12n2a2018-16 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40416 |
identifier_str_mv |
10.14393/DL34-v12n2a2018-16 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40416/22381 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Juliana Harumi Chinatti Yamanaka info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Juliana Harumi Chinatti Yamanaka |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1123-1143 Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1123-1143 Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1123-1143 1980-5799 reponame:Domínios de Lingu@gem instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Domínios de Lingu@gem |
collection |
Domínios de Lingu@gem |
repository.name.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadominios@ileel.ufu.br|| |
_version_ |
1797067716175069184 |