Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Domínios de Lingu@gem |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39953 |
Resumo: | This paper focuses on the teaching of Portuguese as an Additional Language (PAL) to students in academic exchange in Brazil. Possible contributions are identified in the studies of discourse genres that can make the teaching-learning process of the Portuguese language more meaningful, offering students the necessary tools to fully insert themselves into the academic community in which they participate. Through a literature review, the concepts of academic literacy (STREET, 2014; 2010; FISHER, 2008), genre competence (BAKHTIN, 2016; MAINGUENEAU, 2013), discursive sphere (BAKHTIN, 2016; MARCUSCHI, 2006; BIBER, 2006), and discourse genre (BAKHTIN, 2016; SANTOS; BAUMVOL, 2012; MARCUSCHI, 2008; BIBER, 2006) are used to offer the theoretical support and invite teachers of PAL to reflect on possible applications of these concepts to their pedagogical practice, in order to promote the full participation of the foreign students in the reception and production of texts belonging to the genres of the academic discursive sphere. |
id |
UFU-12_c4983e8022f150e5bc014f219b76e82b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/39953 |
network_acronym_str |
UFU-12 |
network_name_str |
Domínios de Lingu@gem |
repository_id_str |
|
spelling |
Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphereGêneros do Discurso no Ensino de Português como Língua Adicional: reflexões sobre a esfera discursiva acadêmicaLetramento acadêmicoGêneros do discursoEsfera discursivaCompetência genéricaPortuguês como língua adicionalAcademic literacyDiscourse genreDiscursive sphereGenre literacyPortuguese as an additional languageThis paper focuses on the teaching of Portuguese as an Additional Language (PAL) to students in academic exchange in Brazil. Possible contributions are identified in the studies of discourse genres that can make the teaching-learning process of the Portuguese language more meaningful, offering students the necessary tools to fully insert themselves into the academic community in which they participate. Through a literature review, the concepts of academic literacy (STREET, 2014; 2010; FISHER, 2008), genre competence (BAKHTIN, 2016; MAINGUENEAU, 2013), discursive sphere (BAKHTIN, 2016; MARCUSCHI, 2006; BIBER, 2006), and discourse genre (BAKHTIN, 2016; SANTOS; BAUMVOL, 2012; MARCUSCHI, 2008; BIBER, 2006) are used to offer the theoretical support and invite teachers of PAL to reflect on possible applications of these concepts to their pedagogical practice, in order to promote the full participation of the foreign students in the reception and production of texts belonging to the genres of the academic discursive sphere.Este trabalho foca suas atenções no ensino de Português como Língua Adicional (PLA) aos alunos em intercâmbio acadêmico no Brasil. Vê-se, nos estudos dos gêneros do discurso, possíveis contribuições para tornar o processo de ensino-aprendizagem de língua portuguesa mais significativo, munindo os alunos das ferramentas necessárias para inserirem-se plenamente na comunidade acadêmica de que participam. Por meio de uma revisão bibliográfica, busca-se, nos conceitos de letramento acadêmico (STREET, 2014; 2010; FISHER, 2008; ARAÚJO, 2004), de competência genérica (BAKHTIN, 2016; MAINGUENEAU, 2013), de esfera discursiva (BAKHTIN, 2016; MARCUSCHI, 2008; BIBER, 2006) e de gêneros do discurso (BAKHTIN, 2016; SANTOS; BAUMVOL, 2012; MARCUSCHI, 2008; BIBER, 2006), amparo teórico para convidar o docente de PLA a refletir sobre possíveis aplicações desses conceitos à sua prática pedagógica, a fim de promover o letramento acadêmico do aluno estrangeiro na produção de textos (orais e escritos) pertencentes aos gêneros da esfera discursiva acadêmica.PP/UFU2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/3995310.14393/DL34-v12n2a2018-4Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 839-856Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 839-856Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 839-8561980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39953/22368Copyright (c) 2018 Lucas Zambrano Rollsing, Rafael Padilha Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessRollsing, Lucas ZambranoFerreira, Rafael Padilha2019-05-09T18:10:47Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/39953Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-05-09T18:10:47Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere Gêneros do Discurso no Ensino de Português como Língua Adicional: reflexões sobre a esfera discursiva acadêmica |
title |
Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere |
spellingShingle |
Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere Rollsing, Lucas Zambrano Letramento acadêmico Gêneros do discurso Esfera discursiva Competência genérica Português como língua adicional Academic literacy Discourse genre Discursive sphere Genre literacy Portuguese as an additional language |
title_short |
Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere |
title_full |
Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere |
title_fullStr |
Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere |
title_full_unstemmed |
Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere |
title_sort |
Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere |
author |
Rollsing, Lucas Zambrano |
author_facet |
Rollsing, Lucas Zambrano Ferreira, Rafael Padilha |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Rafael Padilha |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rollsing, Lucas Zambrano Ferreira, Rafael Padilha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento acadêmico Gêneros do discurso Esfera discursiva Competência genérica Português como língua adicional Academic literacy Discourse genre Discursive sphere Genre literacy Portuguese as an additional language |
topic |
Letramento acadêmico Gêneros do discurso Esfera discursiva Competência genérica Português como língua adicional Academic literacy Discourse genre Discursive sphere Genre literacy Portuguese as an additional language |
description |
This paper focuses on the teaching of Portuguese as an Additional Language (PAL) to students in academic exchange in Brazil. Possible contributions are identified in the studies of discourse genres that can make the teaching-learning process of the Portuguese language more meaningful, offering students the necessary tools to fully insert themselves into the academic community in which they participate. Through a literature review, the concepts of academic literacy (STREET, 2014; 2010; FISHER, 2008), genre competence (BAKHTIN, 2016; MAINGUENEAU, 2013), discursive sphere (BAKHTIN, 2016; MARCUSCHI, 2006; BIBER, 2006), and discourse genre (BAKHTIN, 2016; SANTOS; BAUMVOL, 2012; MARCUSCHI, 2008; BIBER, 2006) are used to offer the theoretical support and invite teachers of PAL to reflect on possible applications of these concepts to their pedagogical practice, in order to promote the full participation of the foreign students in the reception and production of texts belonging to the genres of the academic discursive sphere. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39953 10.14393/DL34-v12n2a2018-4 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39953 |
identifier_str_mv |
10.14393/DL34-v12n2a2018-4 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39953/22368 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Lucas Zambrano Rollsing, Rafael Padilha Ferreira info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Lucas Zambrano Rollsing, Rafael Padilha Ferreira |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 839-856 Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 839-856 Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 839-856 1980-5799 reponame:Domínios de Lingu@gem instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Domínios de Lingu@gem |
collection |
Domínios de Lingu@gem |
repository.name.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadominios@ileel.ufu.br|| |
_version_ |
1797067716135223296 |