Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rollsing, Lucas Zambrano
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Ferreira, Rafael Padilha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Domínios de Lingu@gem
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39953
Resumo: This paper focuses on the teaching of Portuguese as an Additional Language (PAL) to students in academic exchange in Brazil. Possible contributions are identified in the studies of discourse genres that can make the teaching-learning process of the Portuguese language more meaningful, offering students the necessary tools to fully insert themselves into the academic community in which they participate. Through a literature review, the concepts of academic literacy (STREET, 2014; 2010; FISHER, 2008), genre competence (BAKHTIN, 2016; MAINGUENEAU, 2013), discursive sphere (BAKHTIN, 2016; MARCUSCHI, 2006; BIBER, 2006), and discourse genre (BAKHTIN, 2016; SANTOS; BAUMVOL, 2012; MARCUSCHI, 2008; BIBER, 2006) are used to offer the theoretical support and invite teachers of PAL to reflect on possible applications of these concepts to their pedagogical practice, in order to promote the full participation of the foreign students in the reception and production of texts belonging to the genres of the academic discursive sphere.
id UFU-12_c4983e8022f150e5bc014f219b76e82b
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/39953
network_acronym_str UFU-12
network_name_str Domínios de Lingu@gem
repository_id_str
spelling Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphereGêneros do Discurso no Ensino de Português como Língua Adicional: reflexões sobre a esfera discursiva acadêmicaLetramento acadêmicoGêneros do discursoEsfera discursivaCompetência genéricaPortuguês como língua adicionalAcademic literacyDiscourse genreDiscursive sphereGenre literacyPortuguese as an additional languageThis paper focuses on the teaching of Portuguese as an Additional Language (PAL) to students in academic exchange in Brazil. Possible contributions are identified in the studies of discourse genres that can make the teaching-learning process of the Portuguese language more meaningful, offering students the necessary tools to fully insert themselves into the academic community in which they participate. Through a literature review, the concepts of academic literacy (STREET, 2014; 2010; FISHER, 2008), genre competence (BAKHTIN, 2016; MAINGUENEAU, 2013), discursive sphere (BAKHTIN, 2016; MARCUSCHI, 2006; BIBER, 2006), and discourse genre (BAKHTIN, 2016; SANTOS; BAUMVOL, 2012; MARCUSCHI, 2008; BIBER, 2006) are used to offer the theoretical support and invite teachers of PAL to reflect on possible applications of these concepts to their pedagogical practice, in order to promote the full participation of the foreign students in the reception and production of texts belonging to the genres of the academic discursive sphere.Este trabalho foca suas atenções no ensino de Português como Língua Adicional (PLA) aos alunos em intercâmbio acadêmico no Brasil. Vê-se, nos estudos dos gêneros do discurso, possíveis contribuições para tornar o processo de ensino-aprendizagem de língua portuguesa mais significativo, munindo os alunos das ferramentas necessárias para inserirem-se plenamente na comunidade acadêmica de que participam. Por meio de uma revisão bibliográfica, busca-se, nos conceitos de letramento acadêmico (STREET, 2014; 2010; FISHER, 2008; ARAÚJO, 2004), de competência genérica (BAKHTIN, 2016; MAINGUENEAU, 2013), de esfera discursiva (BAKHTIN, 2016; MARCUSCHI, 2008; BIBER, 2006) e de gêneros do discurso (BAKHTIN, 2016; SANTOS; BAUMVOL, 2012; MARCUSCHI, 2008; BIBER, 2006), amparo teórico para convidar o docente de PLA a refletir sobre possíveis aplicações desses conceitos à sua prática pedagógica, a fim de promover o letramento acadêmico do aluno estrangeiro na produção de textos (orais e escritos) pertencentes aos gêneros da esfera discursiva acadêmica.PP/UFU2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/3995310.14393/DL34-v12n2a2018-4Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 839-856Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 839-856Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 839-8561980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39953/22368Copyright (c) 2018 Lucas Zambrano Rollsing, Rafael Padilha Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessRollsing, Lucas ZambranoFerreira, Rafael Padilha2019-05-09T18:10:47Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/39953Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-05-09T18:10:47Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere
Gêneros do Discurso no Ensino de Português como Língua Adicional: reflexões sobre a esfera discursiva acadêmica
title Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere
spellingShingle Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere
Rollsing, Lucas Zambrano
Letramento acadêmico
Gêneros do discurso
Esfera discursiva
Competência genérica
Português como língua adicional
Academic literacy
Discourse genre
Discursive sphere
Genre literacy
Portuguese as an additional language
title_short Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere
title_full Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere
title_fullStr Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere
title_full_unstemmed Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere
title_sort Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language: thoughts on the academic discursive sphere
author Rollsing, Lucas Zambrano
author_facet Rollsing, Lucas Zambrano
Ferreira, Rafael Padilha
author_role author
author2 Ferreira, Rafael Padilha
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rollsing, Lucas Zambrano
Ferreira, Rafael Padilha
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento acadêmico
Gêneros do discurso
Esfera discursiva
Competência genérica
Português como língua adicional
Academic literacy
Discourse genre
Discursive sphere
Genre literacy
Portuguese as an additional language
topic Letramento acadêmico
Gêneros do discurso
Esfera discursiva
Competência genérica
Português como língua adicional
Academic literacy
Discourse genre
Discursive sphere
Genre literacy
Portuguese as an additional language
description This paper focuses on the teaching of Portuguese as an Additional Language (PAL) to students in academic exchange in Brazil. Possible contributions are identified in the studies of discourse genres that can make the teaching-learning process of the Portuguese language more meaningful, offering students the necessary tools to fully insert themselves into the academic community in which they participate. Through a literature review, the concepts of academic literacy (STREET, 2014; 2010; FISHER, 2008), genre competence (BAKHTIN, 2016; MAINGUENEAU, 2013), discursive sphere (BAKHTIN, 2016; MARCUSCHI, 2006; BIBER, 2006), and discourse genre (BAKHTIN, 2016; SANTOS; BAUMVOL, 2012; MARCUSCHI, 2008; BIBER, 2006) are used to offer the theoretical support and invite teachers of PAL to reflect on possible applications of these concepts to their pedagogical practice, in order to promote the full participation of the foreign students in the reception and production of texts belonging to the genres of the academic discursive sphere.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39953
10.14393/DL34-v12n2a2018-4
url https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39953
identifier_str_mv 10.14393/DL34-v12n2a2018-4
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39953/22368
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Lucas Zambrano Rollsing, Rafael Padilha Ferreira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Lucas Zambrano Rollsing, Rafael Padilha Ferreira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
dc.source.none.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 839-856
Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 839-856
Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 839-856
1980-5799
reponame:Domínios de Lingu@gem
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Domínios de Lingu@gem
collection Domínios de Lingu@gem
repository.name.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistadominios@ileel.ufu.br||
_version_ 1797067716135223296