Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37837 |
Resumo: | The Popular Pre-University Course/Popular Pre-Universitary (PUPs/PVPs) are actions of democratization of access to the education and of construction of knowledge with popular class. Beyond that, these courses can be interpreted as networks of indignation and hope (CASTELLS, 2013), in function of their social characteristic of subversion and struggle against the banking and no-Freirean traditional educational system, with connections in stablished networks to articulate minds, create meaning and contest the power. The aim of this work is to present one of the main possibilities of establishment and strengthening of connections in network among the PUPs/PVPs courses: the achievement of meetings to exchange experiences, collective reflection and proposals and popular struggles strengthening. It is concluded that in these meetings of popular courses, there is also a revitalization of the work of Paulo Freire, through uncountable re-readings, which present itself as urgent and needed to the current Brazilian education. |
id |
UFU-13_1380984bfb8c96068d4809b44cb0efd9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37837 |
network_acronym_str |
UFU-13 |
network_name_str |
Revista de educação popular (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperançaEducação PopularCurso Pré-Universitário PopularSociedade em RedePopular EducationPopular Pre-University CourseSociety in NetworkThe Popular Pre-University Course/Popular Pre-Universitary (PUPs/PVPs) are actions of democratization of access to the education and of construction of knowledge with popular class. Beyond that, these courses can be interpreted as networks of indignation and hope (CASTELLS, 2013), in function of their social characteristic of subversion and struggle against the banking and no-Freirean traditional educational system, with connections in stablished networks to articulate minds, create meaning and contest the power. The aim of this work is to present one of the main possibilities of establishment and strengthening of connections in network among the PUPs/PVPs courses: the achievement of meetings to exchange experiences, collective reflection and proposals and popular struggles strengthening. It is concluded that in these meetings of popular courses, there is also a revitalization of the work of Paulo Freire, through uncountable re-readings, which present itself as urgent and needed to the current Brazilian education.Cursos Pré-Universitários Populares/Pré-Vestibulares Populares (PUPs/PVPs) são ações de democratização do acesso ao ensino e de construção do saber com as classes populares. Além disso, tais cursos podem ser interpretados como redes de indignação e esperança, em função de seu caráter social de subversão e luta contra o sistema educacional tradicional bancário e não freiriano, com conexões em rede estabelecidas para articular mentes, criar significado e contestar o poder. O objetivo deste trabalho é apresentar umas das principais possibilidades de estabelecimento e fortalecimento das conexões em redes entre cursos PUPs/PVPs: a realização de encontros para trocas de experiências, reflexões coletivas e fortalecimento de propostas e lutas populares. Conclui-se que, em tais encontros de cursos populares, há também uma revitalização da obra de Paulo Freire, a partir de inúmeras releituras, o que se mostra urgente e necessário para a educação brasileira atualmente.Universidade Federal de Uberlândia2017-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/3783710.14393/rep_v16n22017_rel01Revista de Educação Popular; v. 16 n. 2 (2017): Revista de Educação Popular; 137-1511982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37837/pdfCopyright (c) 2017 Alan Ricardo Costa, Tatiane Fernanda Gomeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Alan RicardoGomes, Tatiane Fernanda2023-03-27T13:00:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37837Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-27T13:00:28Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança |
title |
Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança |
spellingShingle |
Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança Costa, Alan Ricardo Educação Popular Curso Pré-Universitário Popular Sociedade em Rede Popular Education Popular Pre-University Course Society in Network |
title_short |
Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança |
title_full |
Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança |
title_fullStr |
Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança |
title_full_unstemmed |
Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança |
title_sort |
Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança |
author |
Costa, Alan Ricardo |
author_facet |
Costa, Alan Ricardo Gomes, Tatiane Fernanda |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Tatiane Fernanda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Alan Ricardo Gomes, Tatiane Fernanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Popular Curso Pré-Universitário Popular Sociedade em Rede Popular Education Popular Pre-University Course Society in Network |
topic |
Educação Popular Curso Pré-Universitário Popular Sociedade em Rede Popular Education Popular Pre-University Course Society in Network |
description |
The Popular Pre-University Course/Popular Pre-Universitary (PUPs/PVPs) are actions of democratization of access to the education and of construction of knowledge with popular class. Beyond that, these courses can be interpreted as networks of indignation and hope (CASTELLS, 2013), in function of their social characteristic of subversion and struggle against the banking and no-Freirean traditional educational system, with connections in stablished networks to articulate minds, create meaning and contest the power. The aim of this work is to present one of the main possibilities of establishment and strengthening of connections in network among the PUPs/PVPs courses: the achievement of meetings to exchange experiences, collective reflection and proposals and popular struggles strengthening. It is concluded that in these meetings of popular courses, there is also a revitalization of the work of Paulo Freire, through uncountable re-readings, which present itself as urgent and needed to the current Brazilian education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37837 10.14393/rep_v16n22017_rel01 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37837 |
identifier_str_mv |
10.14393/rep_v16n22017_rel01 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37837/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Alan Ricardo Costa, Tatiane Fernanda Gomes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Alan Ricardo Costa, Tatiane Fernanda Gomes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Popular; v. 16 n. 2 (2017): Revista de Educação Popular; 137-151 1982-7660 1678-5622 reponame:Revista de educação popular (Online) instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista de educação popular (Online) |
collection |
Revista de educação popular (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br |
_version_ |
1797068897846820864 |