Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Alan Ricardo
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Gomes, Tatiane Fernanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de educação popular (Online)
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37837
Resumo: The Popular Pre-University Course/Popular Pre-Universitary (PUPs/PVPs) are actions of democratization of access to the education and of construction of knowledge with popular class. Beyond that, these courses can be interpreted as networks of indignation and hope (CASTELLS, 2013), in function of their social characteristic of subversion and struggle against the banking and no-Freirean traditional educational system, with connections in stablished networks to articulate minds, create meaning and contest the power. The aim of this work is to present one of the main possibilities of establishment and strengthening of connections in network among the PUPs/PVPs courses: the achievement of meetings to exchange experiences, collective reflection and proposals and popular struggles strengthening. It is concluded that in these meetings of popular courses, there is also a revitalization of the work of Paulo Freire, through uncountable re-readings, which present itself as urgent and needed to the current Brazilian education.
id UFU-13_1380984bfb8c96068d4809b44cb0efd9
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37837
network_acronym_str UFU-13
network_name_str Revista de educação popular (Online)
repository_id_str
spelling Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperançaEducação PopularCurso Pré-Universitário PopularSociedade em RedePopular EducationPopular Pre-University CourseSociety in NetworkThe Popular Pre-University Course/Popular Pre-Universitary (PUPs/PVPs) are actions of democratization of access to the education and of construction of knowledge with popular class. Beyond that, these courses can be interpreted as networks of indignation and hope (CASTELLS, 2013), in function of their social characteristic of subversion and struggle against the banking and no-Freirean traditional educational system, with connections in stablished networks to articulate minds, create meaning and contest the power. The aim of this work is to present one of the main possibilities of establishment and strengthening of connections in network among the PUPs/PVPs courses: the achievement of meetings to exchange experiences, collective reflection and proposals and popular struggles strengthening. It is concluded that in these meetings of popular courses, there is also a revitalization of the work of Paulo Freire, through uncountable re-readings, which present itself as urgent and needed to the current Brazilian education.Cursos Pré-Universitários Populares/Pré-Vestibulares Populares (PUPs/PVPs) são ações de democratização do acesso ao ensino e de construção do saber com as classes populares. Além disso, tais cursos podem ser interpretados como redes de indignação e esperança, em função de seu caráter social de subversão e luta contra o sistema educacional tradicional bancário e não freiriano, com conexões em rede estabelecidas para articular mentes, criar significado e contestar o poder. O objetivo deste trabalho é apresentar umas das principais possibilidades de estabelecimento e fortalecimento das conexões em redes entre cursos PUPs/PVPs: a realização de encontros para trocas de experiências, reflexões coletivas e fortalecimento de propostas e lutas populares. Conclui-se que, em tais encontros de cursos populares, há também uma revitalização da obra de Paulo Freire, a partir de inúmeras releituras, o que se mostra urgente e necessário para a educação brasileira atualmente.Universidade Federal de Uberlândia2017-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/3783710.14393/rep_v16n22017_rel01Revista de Educação Popular; v. 16 n. 2 (2017): Revista de Educação Popular; 137-1511982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37837/pdfCopyright (c) 2017 Alan Ricardo Costa, Tatiane Fernanda Gomeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Alan RicardoGomes, Tatiane Fernanda2023-03-27T13:00:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37837Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-27T13:00:28Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança
title Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança
spellingShingle Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança
Costa, Alan Ricardo
Educação Popular
Curso Pré-Universitário Popular
Sociedade em Rede
Popular Education
Popular Pre-University Course
Society in Network
title_short Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança
title_full Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança
title_fullStr Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança
title_full_unstemmed Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança
title_sort Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança
author Costa, Alan Ricardo
author_facet Costa, Alan Ricardo
Gomes, Tatiane Fernanda
author_role author
author2 Gomes, Tatiane Fernanda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Alan Ricardo
Gomes, Tatiane Fernanda
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Popular
Curso Pré-Universitário Popular
Sociedade em Rede
Popular Education
Popular Pre-University Course
Society in Network
topic Educação Popular
Curso Pré-Universitário Popular
Sociedade em Rede
Popular Education
Popular Pre-University Course
Society in Network
description The Popular Pre-University Course/Popular Pre-Universitary (PUPs/PVPs) are actions of democratization of access to the education and of construction of knowledge with popular class. Beyond that, these courses can be interpreted as networks of indignation and hope (CASTELLS, 2013), in function of their social characteristic of subversion and struggle against the banking and no-Freirean traditional educational system, with connections in stablished networks to articulate minds, create meaning and contest the power. The aim of this work is to present one of the main possibilities of establishment and strengthening of connections in network among the PUPs/PVPs courses: the achievement of meetings to exchange experiences, collective reflection and proposals and popular struggles strengthening. It is concluded that in these meetings of popular courses, there is also a revitalization of the work of Paulo Freire, through uncountable re-readings, which present itself as urgent and needed to the current Brazilian education.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37837
10.14393/rep_v16n22017_rel01
url https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37837
identifier_str_mv 10.14393/rep_v16n22017_rel01
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37837/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Alan Ricardo Costa, Tatiane Fernanda Gomes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Alan Ricardo Costa, Tatiane Fernanda Gomes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Popular; v. 16 n. 2 (2017): Revista de Educação Popular; 137-151
1982-7660
1678-5622
reponame:Revista de educação popular (Online)
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista de educação popular (Online)
collection Revista de educação popular (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br
_version_ 1797068897846820864