AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caminhos de Geografia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/55765 |
Resumo: | This article discusses the teaching of current Geography based on publications of scientific articles that contain the use of Active Methodologies and the application of a questionnaire for teachers. Based on this principle, paths are opened for a discussion on the new configuration of teaching based on technological evolution in opposition to the old methodologies. Regarding transformations in the educational scenario, active teaching methodologies come into play and become topics for discussion about their effectiveness in the teaching-learning process. This study analyzes the use of active methodologies, discusses their importance and efficiency in schools’ daily life, both in the collaboration on teaching students, and in the impact on the educators work. As a research methodology, scientific articles published on the topic were quantified and questionnaires answered by teachers from different locations on the applicability of Active Methodologies in Elementary and Secondary Education were analyzed. As a result, we identified the power that Active Methodologies can have in the teaching-learning process with numerous benefits and challenges. To conclude, it is proven the effectiveness of Active Methodologies in the teaching of Geography by significantly bringing the theory to the practice, as well as valuing the students' lived spaces. |
id |
UFU-16_9702f3933d473638da77a4c3bc341370 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/55765 |
network_acronym_str |
UFU-16 |
network_name_str |
Caminhos de Geografia |
repository_id_str |
|
spelling |
AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTEMetodologias AtivasEnsino-aprendizagemMudança pedagógicaThis article discusses the teaching of current Geography based on publications of scientific articles that contain the use of Active Methodologies and the application of a questionnaire for teachers. Based on this principle, paths are opened for a discussion on the new configuration of teaching based on technological evolution in opposition to the old methodologies. Regarding transformations in the educational scenario, active teaching methodologies come into play and become topics for discussion about their effectiveness in the teaching-learning process. This study analyzes the use of active methodologies, discusses their importance and efficiency in schools’ daily life, both in the collaboration on teaching students, and in the impact on the educators work. As a research methodology, scientific articles published on the topic were quantified and questionnaires answered by teachers from different locations on the applicability of Active Methodologies in Elementary and Secondary Education were analyzed. As a result, we identified the power that Active Methodologies can have in the teaching-learning process with numerous benefits and challenges. To conclude, it is proven the effectiveness of Active Methodologies in the teaching of Geography by significantly bringing the theory to the practice, as well as valuing the students' lived spaces.Este artigo discute o ensino de Geografia atual com base em publicações de artigos científicos sobre o uso e a concepção de professores da Educação Básica sobre as metodologias ativas. Com base nesse contexto abrem-se sendas para uma discussão sobre novas configurações do ensino e o desenvolvimento tecnológico em contraposição às metodologias tradicionais. A partir de transformações no cenário da educação, as metodologias ativas de ensino entram em cena e se tornam temas de discussão sobre a sua eficácia no processo de ensino-aprendizagem. Este estudo analisa a utilização das metodologias ativas, discute a sua importância no cotidiano escolar, tanto na colaboração para o ensino dos estudantes, quanto no impacto para o trabalho dos educadores. Como metodologia de pesquisa foram selecionados artigos científicos publicados sobre o tema e analisados questionários respondidos por professores de diversas localidades sobre a aplicabilidade das metodologias ativas na geografia escolar. Como resultados, identificou-se o potencial das metodologias ativas no processo de ensino e aprendizagem com inúmeros benefícios e desafios. Conclui-se que as metodologias ativas no ensino de Geografia são relevantes pela possibilidade do movimento do/no pensamento, posto que são um meio de unidade teoria e prática em sala de aula, favorecendo a autonomia dos estudantes.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/5576510.14393/RCG228255765Caminhos de Geografia; Vol. 22 No. 82 (2021): Agosto; 70-88Caminhos de Geografia; Vol. 22 Núm. 82 (2021): Agosto; 70-88Caminhos de Geografia; v. 22 n. 82 (2021): Agosto; 70-881678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/55765/32394Copyright (c) 2021 Regis Santos, Jeani Mourainfo:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos, Regis StresserMoura, Jeani Delgado Paschoal2021-08-23T14:46:10Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/55765Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2021-08-23T14:46:10Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE |
title |
AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE |
spellingShingle |
AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE dos Santos, Regis Stresser Metodologias Ativas Ensino-aprendizagem Mudança pedagógica |
title_short |
AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE |
title_full |
AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE |
title_fullStr |
AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE |
title_full_unstemmed |
AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE |
title_sort |
AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE |
author |
dos Santos, Regis Stresser |
author_facet |
dos Santos, Regis Stresser Moura, Jeani Delgado Paschoal |
author_role |
author |
author2 |
Moura, Jeani Delgado Paschoal |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos, Regis Stresser Moura, Jeani Delgado Paschoal |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologias Ativas Ensino-aprendizagem Mudança pedagógica |
topic |
Metodologias Ativas Ensino-aprendizagem Mudança pedagógica |
description |
This article discusses the teaching of current Geography based on publications of scientific articles that contain the use of Active Methodologies and the application of a questionnaire for teachers. Based on this principle, paths are opened for a discussion on the new configuration of teaching based on technological evolution in opposition to the old methodologies. Regarding transformations in the educational scenario, active teaching methodologies come into play and become topics for discussion about their effectiveness in the teaching-learning process. This study analyzes the use of active methodologies, discusses their importance and efficiency in schools’ daily life, both in the collaboration on teaching students, and in the impact on the educators work. As a research methodology, scientific articles published on the topic were quantified and questionnaires answered by teachers from different locations on the applicability of Active Methodologies in Elementary and Secondary Education were analyzed. As a result, we identified the power that Active Methodologies can have in the teaching-learning process with numerous benefits and challenges. To conclude, it is proven the effectiveness of Active Methodologies in the teaching of Geography by significantly bringing the theory to the practice, as well as valuing the students' lived spaces. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/55765 10.14393/RCG228255765 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/55765 |
identifier_str_mv |
10.14393/RCG228255765 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/55765/32394 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Regis Santos, Jeani Moura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Regis Santos, Jeani Moura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia; Vol. 22 No. 82 (2021): Agosto; 70-88 Caminhos de Geografia; Vol. 22 Núm. 82 (2021): Agosto; 70-88 Caminhos de Geografia; v. 22 n. 82 (2021): Agosto; 70-88 1678-6343 reponame:Caminhos de Geografia instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Caminhos de Geografia |
collection |
Caminhos de Geografia |
repository.name.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
flaviasantosgeo@gmail.com |
_version_ |
1797067018079305728 |