AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos, Regis Stresser
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Moura, Jeani Delgado Paschoal
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caminhos de Geografia
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/55765
Resumo: This article discusses the teaching of current Geography based on publications of scientific articles that contain the use of Active Methodologies and the application of a questionnaire for teachers. Based on this principle, paths are opened for a discussion on the new configuration of teaching based on technological evolution in opposition to the old methodologies. Regarding transformations in the educational scenario, active teaching methodologies come into play and become topics for discussion about their effectiveness in the teaching-learning process. This study analyzes the use of active methodologies, discusses their importance and efficiency in schools’ daily life, both in the collaboration on teaching students, and in the impact on the educators work. As a research methodology, scientific articles published on the topic were quantified and questionnaires answered by teachers from different locations on the applicability of Active Methodologies in Elementary and Secondary Education were analyzed. As a result, we identified the power that Active Methodologies can have in the teaching-learning process with numerous benefits and challenges. To conclude, it is proven the effectiveness of Active Methodologies in the teaching of Geography by significantly bringing the theory to the practice, as well as valuing the students' lived spaces.
id UFU-16_9702f3933d473638da77a4c3bc341370
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/55765
network_acronym_str UFU-16
network_name_str Caminhos de Geografia
repository_id_str
spelling AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTEMetodologias AtivasEnsino-aprendizagemMudança pedagógicaThis article discusses the teaching of current Geography based on publications of scientific articles that contain the use of Active Methodologies and the application of a questionnaire for teachers. Based on this principle, paths are opened for a discussion on the new configuration of teaching based on technological evolution in opposition to the old methodologies. Regarding transformations in the educational scenario, active teaching methodologies come into play and become topics for discussion about their effectiveness in the teaching-learning process. This study analyzes the use of active methodologies, discusses their importance and efficiency in schools’ daily life, both in the collaboration on teaching students, and in the impact on the educators work. As a research methodology, scientific articles published on the topic were quantified and questionnaires answered by teachers from different locations on the applicability of Active Methodologies in Elementary and Secondary Education were analyzed. As a result, we identified the power that Active Methodologies can have in the teaching-learning process with numerous benefits and challenges. To conclude, it is proven the effectiveness of Active Methodologies in the teaching of Geography by significantly bringing the theory to the practice, as well as valuing the students' lived spaces.Este artigo discute o ensino de Geografia atual com base em publicações de artigos científicos sobre o uso e a concepção de professores da Educação Básica sobre as metodologias ativas. Com base nesse contexto abrem-se sendas para uma discussão sobre novas configurações do ensino e o desenvolvimento tecnológico em contraposição às metodologias tradicionais. A partir de transformações no cenário da educação, as metodologias ativas de ensino entram em cena e se tornam temas de discussão sobre a sua eficácia no processo de ensino-aprendizagem. Este estudo analisa a utilização das metodologias ativas, discute a sua importância no cotidiano escolar, tanto na colaboração para o ensino dos estudantes, quanto no impacto para o trabalho dos educadores. Como metodologia de pesquisa foram selecionados artigos científicos publicados sobre o tema e analisados questionários respondidos por professores de diversas localidades sobre a aplicabilidade das metodologias ativas na geografia escolar. Como resultados, identificou-se o potencial das metodologias ativas no processo de ensino e aprendizagem com inúmeros benefícios e desafios. Conclui-se que as metodologias ativas no ensino de Geografia são relevantes pela possibilidade do movimento do/no pensamento, posto que são um meio de unidade teoria e prática em sala de aula, favorecendo a autonomia dos estudantes.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/5576510.14393/RCG228255765Caminhos de Geografia; Vol. 22 No. 82 (2021): Agosto; 70-88Caminhos de Geografia; Vol. 22 Núm. 82 (2021): Agosto; 70-88Caminhos de Geografia; v. 22 n. 82 (2021): Agosto; 70-881678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/55765/32394Copyright (c) 2021 Regis Santos, Jeani Mourainfo:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos, Regis StresserMoura, Jeani Delgado Paschoal2021-08-23T14:46:10Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/55765Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2021-08-23T14:46:10Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE
title AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE
spellingShingle AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE
dos Santos, Regis Stresser
Metodologias Ativas
Ensino-aprendizagem
Mudança pedagógica
title_short AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE
title_full AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE
title_fullStr AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE
title_full_unstemmed AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE
title_sort AS METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UM OLHAR PARA A PRODUÇÃO CIENTÍFICA E A PRÁTICA DOCENTE
author dos Santos, Regis Stresser
author_facet dos Santos, Regis Stresser
Moura, Jeani Delgado Paschoal
author_role author
author2 Moura, Jeani Delgado Paschoal
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos, Regis Stresser
Moura, Jeani Delgado Paschoal
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologias Ativas
Ensino-aprendizagem
Mudança pedagógica
topic Metodologias Ativas
Ensino-aprendizagem
Mudança pedagógica
description This article discusses the teaching of current Geography based on publications of scientific articles that contain the use of Active Methodologies and the application of a questionnaire for teachers. Based on this principle, paths are opened for a discussion on the new configuration of teaching based on technological evolution in opposition to the old methodologies. Regarding transformations in the educational scenario, active teaching methodologies come into play and become topics for discussion about their effectiveness in the teaching-learning process. This study analyzes the use of active methodologies, discusses their importance and efficiency in schools’ daily life, both in the collaboration on teaching students, and in the impact on the educators work. As a research methodology, scientific articles published on the topic were quantified and questionnaires answered by teachers from different locations on the applicability of Active Methodologies in Elementary and Secondary Education were analyzed. As a result, we identified the power that Active Methodologies can have in the teaching-learning process with numerous benefits and challenges. To conclude, it is proven the effectiveness of Active Methodologies in the teaching of Geography by significantly bringing the theory to the practice, as well as valuing the students' lived spaces.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/55765
10.14393/RCG228255765
url https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/55765
identifier_str_mv 10.14393/RCG228255765
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/55765/32394
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Regis Santos, Jeani Moura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Regis Santos, Jeani Moura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Caminhos de Geografia; Vol. 22 No. 82 (2021): Agosto; 70-88
Caminhos de Geografia; Vol. 22 Núm. 82 (2021): Agosto; 70-88
Caminhos de Geografia; v. 22 n. 82 (2021): Agosto; 70-88
1678-6343
reponame:Caminhos de Geografia
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Caminhos de Geografia
collection Caminhos de Geografia
repository.name.fl_str_mv Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv flaviasantosgeo@gmail.com
_version_ 1797067018079305728