A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barcelos, Nora-Ney Santos
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Filosofia
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/868
Resumo: Abstract: This paper deals basically with the teaching experience i had the opportunity to develop as a teacher of Pratical Biology Teaching at the Federal University of Uberlândia – MG. During this teaching experience emphasis was given to the Pre-Training, an activity that prepares the licenciate-trainee to undergo the Supervised Training. Besides Pre-Trainee, two other kinds of training became relevant: Unit-Teaching Training and Mini-Course Training. Having some peculiar features, these kinds of training provided the licenciate-trainee with greater teaching autonomy in three aspects: Planning, Performing and Evaluating. The introduction of researching as parto f the teaching experience represented an effort to establish an enriching interaction between teaching and researching. Keywords: The Teaching Experience; Practical Biology; Federal University of Uberlândia.
id UFU-2_744ca84eae6eed7d9c7f7c530b8e1ad6
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/868
network_acronym_str UFU-2
network_name_str Educação e Filosofia
repository_id_str
spelling A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogoThe Teaching ExperiencePractical BiologyFederal University of UberlândiaAbstract: This paper deals basically with the teaching experience i had the opportunity to develop as a teacher of Pratical Biology Teaching at the Federal University of Uberlândia – MG. During this teaching experience emphasis was given to the Pre-Training, an activity that prepares the licenciate-trainee to undergo the Supervised Training. Besides Pre-Trainee, two other kinds of training became relevant: Unit-Teaching Training and Mini-Course Training. Having some peculiar features, these kinds of training provided the licenciate-trainee with greater teaching autonomy in three aspects: Planning, Performing and Evaluating. The introduction of researching as parto f the teaching experience represented an effort to establish an enriching interaction between teaching and researching. Keywords: The Teaching Experience; Practical Biology; Federal University of Uberlândia.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2008-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/86810.14393/REVEDFIL.v12n23a1998-868Educação e Filosofia; v. 12 n. 23 (1998): v.12 n.23 jan./jun. 1998; 159-1671982-596X0102-6801reponame:Educação e Filosofiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/868/780Copyright (c) 2016 Nora-Ney Santos Barceloshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarcelos, Nora-Ney Santos2023-06-30T16:41:05Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/868Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofiaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/oai||revedfil@ufu.br1982-596X0102-6801opendoar:2023-06-30T16:41:05Educação e Filosofia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo
title A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo
spellingShingle A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo
Barcelos, Nora-Ney Santos
The Teaching Experience
Practical Biology
Federal University of Uberlândia
title_short A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo
title_full A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo
title_fullStr A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo
title_full_unstemmed A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo
title_sort A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo
author Barcelos, Nora-Ney Santos
author_facet Barcelos, Nora-Ney Santos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barcelos, Nora-Ney Santos
dc.subject.por.fl_str_mv The Teaching Experience
Practical Biology
Federal University of Uberlândia
topic The Teaching Experience
Practical Biology
Federal University of Uberlândia
description Abstract: This paper deals basically with the teaching experience i had the opportunity to develop as a teacher of Pratical Biology Teaching at the Federal University of Uberlândia – MG. During this teaching experience emphasis was given to the Pre-Training, an activity that prepares the licenciate-trainee to undergo the Supervised Training. Besides Pre-Trainee, two other kinds of training became relevant: Unit-Teaching Training and Mini-Course Training. Having some peculiar features, these kinds of training provided the licenciate-trainee with greater teaching autonomy in three aspects: Planning, Performing and Evaluating. The introduction of researching as parto f the teaching experience represented an effort to establish an enriching interaction between teaching and researching. Keywords: The Teaching Experience; Practical Biology; Federal University of Uberlândia.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-09-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/868
10.14393/REVEDFIL.v12n23a1998-868
url https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/868
identifier_str_mv 10.14393/REVEDFIL.v12n23a1998-868
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/868/780
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Nora-Ney Santos Barcelos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Nora-Ney Santos Barcelos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Filosofia; v. 12 n. 23 (1998): v.12 n.23 jan./jun. 1998; 159-167
1982-596X
0102-6801
reponame:Educação e Filosofia
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Educação e Filosofia
collection Educação e Filosofia
repository.name.fl_str_mv Educação e Filosofia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||revedfil@ufu.br
_version_ 1792207232155254784