A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação e Filosofia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/868 |
Resumo: | Abstract: This paper deals basically with the teaching experience i had the opportunity to develop as a teacher of Pratical Biology Teaching at the Federal University of Uberlândia – MG. During this teaching experience emphasis was given to the Pre-Training, an activity that prepares the licenciate-trainee to undergo the Supervised Training. Besides Pre-Trainee, two other kinds of training became relevant: Unit-Teaching Training and Mini-Course Training. Having some peculiar features, these kinds of training provided the licenciate-trainee with greater teaching autonomy in three aspects: Planning, Performing and Evaluating. The introduction of researching as parto f the teaching experience represented an effort to establish an enriching interaction between teaching and researching. Keywords: The Teaching Experience; Practical Biology; Federal University of Uberlândia. |
id |
UFU-2_744ca84eae6eed7d9c7f7c530b8e1ad6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/868 |
network_acronym_str |
UFU-2 |
network_name_str |
Educação e Filosofia |
repository_id_str |
|
spelling |
A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogoThe Teaching ExperiencePractical BiologyFederal University of UberlândiaAbstract: This paper deals basically with the teaching experience i had the opportunity to develop as a teacher of Pratical Biology Teaching at the Federal University of Uberlândia – MG. During this teaching experience emphasis was given to the Pre-Training, an activity that prepares the licenciate-trainee to undergo the Supervised Training. Besides Pre-Trainee, two other kinds of training became relevant: Unit-Teaching Training and Mini-Course Training. Having some peculiar features, these kinds of training provided the licenciate-trainee with greater teaching autonomy in three aspects: Planning, Performing and Evaluating. The introduction of researching as parto f the teaching experience represented an effort to establish an enriching interaction between teaching and researching. Keywords: The Teaching Experience; Practical Biology; Federal University of Uberlândia.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2008-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/86810.14393/REVEDFIL.v12n23a1998-868Educação e Filosofia; v. 12 n. 23 (1998): v.12 n.23 jan./jun. 1998; 159-1671982-596X0102-6801reponame:Educação e Filosofiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/868/780Copyright (c) 2016 Nora-Ney Santos Barceloshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarcelos, Nora-Ney Santos2023-06-30T16:41:05Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/868Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofiaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/oai||revedfil@ufu.br1982-596X0102-6801opendoar:2023-06-30T16:41:05Educação e Filosofia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo |
title |
A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo |
spellingShingle |
A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo Barcelos, Nora-Ney Santos The Teaching Experience Practical Biology Federal University of Uberlândia |
title_short |
A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo |
title_full |
A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo |
title_fullStr |
A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo |
title_full_unstemmed |
A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo |
title_sort |
A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo |
author |
Barcelos, Nora-Ney Santos |
author_facet |
Barcelos, Nora-Ney Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barcelos, Nora-Ney Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
The Teaching Experience Practical Biology Federal University of Uberlândia |
topic |
The Teaching Experience Practical Biology Federal University of Uberlândia |
description |
Abstract: This paper deals basically with the teaching experience i had the opportunity to develop as a teacher of Pratical Biology Teaching at the Federal University of Uberlândia – MG. During this teaching experience emphasis was given to the Pre-Training, an activity that prepares the licenciate-trainee to undergo the Supervised Training. Besides Pre-Trainee, two other kinds of training became relevant: Unit-Teaching Training and Mini-Course Training. Having some peculiar features, these kinds of training provided the licenciate-trainee with greater teaching autonomy in three aspects: Planning, Performing and Evaluating. The introduction of researching as parto f the teaching experience represented an effort to establish an enriching interaction between teaching and researching. Keywords: The Teaching Experience; Practical Biology; Federal University of Uberlândia. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-09-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/868 10.14393/REVEDFIL.v12n23a1998-868 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/868 |
identifier_str_mv |
10.14393/REVEDFIL.v12n23a1998-868 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/868/780 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Nora-Ney Santos Barcelos http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Nora-Ney Santos Barcelos http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Filosofia; v. 12 n. 23 (1998): v.12 n.23 jan./jun. 1998; 159-167 1982-596X 0102-6801 reponame:Educação e Filosofia instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Educação e Filosofia |
collection |
Educação e Filosofia |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Filosofia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedfil@ufu.br |
_version_ |
1792207232155254784 |