Experiences of students with disabilities in extracurricular activities in higher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saldanha, Luciléia Bechmann
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Orlando, Rosimeire Maria, Bengtson, Clarissa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70011
Resumo: This article is part of a master's degree that aimed to analyze the panorama of Brazilian academic productions on the experience of students with disabilities enrolled in Higher Education, in extracurricular activities. In this scope, a Systematic Literature Review was carried out between October and November 2022 on the Capes and BDTD platforms. Through the results obtained, it was possible to perceive the interference that extracurricular activities had in their trajectories, both in personal development and in academic development. There were also perceptible reports on capacitism, in which the ability of students was, even if not directly, questioned, whether in selection processes or even in the exercise of AE tasks.
id UFU-4_12ca12a12698a33f050aedb5a255e12a
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70011
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Experiences of students with disabilities in extracurricular activities in higher educationExperiencias de estudiantes con discapacidad en actividades extraescolares en la educación superior Experiências de estudantes com deficiência em atividades extracurriculares na educação superior Educação EspecialAtividades extracurricularesEducação superiorRevisão sistemáticaSpecial EducationExtracurricular activitiesUniversity educationSystematic reviewEducación especialActividades extracurricularesEnseñanza superiorRevisión sistemáticaThis article is part of a master's degree that aimed to analyze the panorama of Brazilian academic productions on the experience of students with disabilities enrolled in Higher Education, in extracurricular activities. In this scope, a Systematic Literature Review was carried out between October and November 2022 on the Capes and BDTD platforms. Through the results obtained, it was possible to perceive the interference that extracurricular activities had in their trajectories, both in personal development and in academic development. There were also perceptible reports on capacitism, in which the ability of students was, even if not directly, questioned, whether in selection processes or even in the exercise of AE tasks.Este artículo forma parte de una investigación de maestría que tuvo como objetivo analizar el panorama de las producciones académicas brasileñas sobre la experiencia de estudiantes con discapacidad matriculados en la Educación Superior, en actividades extracurriculares. En este ámbito, se realizó una Revisión Sistemática de la Literatura entre octubre y noviembre de 2022 en las plataformas Capes y BDTD. A través de los resultados obtenidos se pudo percibir la interferencia que tenían las actividades extracurriculares en sus trayectorias, tanto en el desarrollo personal como en el desarrollo académico. También hubo relatos perceptibles sobre el capacitismo, en los que se cuestionó, aunque no directamente, la habilidad de los estudiantes, ya sea en procesos de selección o incluso en el ejercicio de tareas de AE.O presente artigo é parte de uma pesquisa de mestrado que visou analisar o panorama das produções acadêmicas brasileiras sobre a experiência de estudantes com deficiência matriculados na Educação Superior, em atividades extracurriculares. Nesse escopo, foi realizada uma Revisão Sistemática de Literatura, entre outubro e novembro de 2022, nas plataformas Capes e BDTD. Por meio dos resultados obtidos, foi possível perceber a interferência que as atividades extracurriculares tiveram em suas trajetórias, tanto no desenvolvimento pessoal quanto no desenvolvimento acadêmico. Foram perceptíveis, ainda, os relatos sobre capacitismo, em que a capacidade dos estudantes foi, mesmo que não diretamente, questionada, fosse em processos seletivos ou até mesmo em exercício das tarefas das AE.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7001110.14393/REPOD-v12n3a2023-70011Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1264-1282Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1264-1282Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1264-1282Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1264-12822238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70011/36390https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70011/36391Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSaldanha, Luciléia BechmannOrlando, Rosimeire MariaBengtson, Clarissa2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70011Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Experiences of students with disabilities in extracurricular activities in higher education
Experiencias de estudiantes con discapacidad en actividades extraescolares en la educación superior
Experiências de estudantes com deficiência em atividades extracurriculares na educação superior
title Experiences of students with disabilities in extracurricular activities in higher education
spellingShingle Experiences of students with disabilities in extracurricular activities in higher education
Saldanha, Luciléia Bechmann
Educação Especial
Atividades extracurriculares
Educação superior
Revisão sistemática
Special Education
Extracurricular activities
University education
Systematic review
Educación especial
Actividades extracurriculares
Enseñanza superior
Revisión sistemática
title_short Experiences of students with disabilities in extracurricular activities in higher education
title_full Experiences of students with disabilities in extracurricular activities in higher education
title_fullStr Experiences of students with disabilities in extracurricular activities in higher education
title_full_unstemmed Experiences of students with disabilities in extracurricular activities in higher education
title_sort Experiences of students with disabilities in extracurricular activities in higher education
author Saldanha, Luciléia Bechmann
author_facet Saldanha, Luciléia Bechmann
Orlando, Rosimeire Maria
Bengtson, Clarissa
author_role author
author2 Orlando, Rosimeire Maria
Bengtson, Clarissa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Saldanha, Luciléia Bechmann
Orlando, Rosimeire Maria
Bengtson, Clarissa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial
Atividades extracurriculares
Educação superior
Revisão sistemática
Special Education
Extracurricular activities
University education
Systematic review
Educación especial
Actividades extracurriculares
Enseñanza superior
Revisión sistemática
topic Educação Especial
Atividades extracurriculares
Educação superior
Revisão sistemática
Special Education
Extracurricular activities
University education
Systematic review
Educación especial
Actividades extracurriculares
Enseñanza superior
Revisión sistemática
description This article is part of a master's degree that aimed to analyze the panorama of Brazilian academic productions on the experience of students with disabilities enrolled in Higher Education, in extracurricular activities. In this scope, a Systematic Literature Review was carried out between October and November 2022 on the Capes and BDTD platforms. Through the results obtained, it was possible to perceive the interference that extracurricular activities had in their trajectories, both in personal development and in academic development. There were also perceptible reports on capacitism, in which the ability of students was, even if not directly, questioned, whether in selection processes or even in the exercise of AE tasks.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70011
10.14393/REPOD-v12n3a2023-70011
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70011
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n3a2023-70011
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70011/36390
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70011/36391
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1264-1282
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1264-1282
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1264-1282
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1264-1282
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961761021952