Dyscalculia in the school reality: the teacher's perception in the identification of this learning difficulty in basic education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana, Adan Cardoso Franco Viana
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira, Ana Maria Libório de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68154
Resumo: The present article presents the results of the research carried out for the Course Conclusion Paper of the Degree in Mathematics, addressing the issue of dyscalculia, a specific learning difficulty in Mathematics. The research was limited to checking the perception of Mathematics teachers working from 6th to 9th grade in a public school in Gama, Brasília, Brazil, about the subject. The theme is presented with its definitions, difficulties and classifications. To collect the data, an electronic questionnaire was used, with ten open and closed questions. The methodology used was qualitative, and the answers obtained were analyzed interpretatively. The results point out that the identification of this difficulty is still incipient, and educational institutions should promote actions and public policies for a greater debate in undergraduate courses, which can reduce the gap between the different levels of learning and the specificities of the student, especially those who have difficulties.
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The theme is presented with its definitions, difficulties and classifications. To collect the data, an electronic questionnaire was used, with ten open and closed questions. The methodology used was qualitative, and the answers obtained were analyzed interpretatively. The results point out that the identification of this difficulty is still incipient, and educational institutions should promote actions and public policies for a greater debate in undergraduate courses, which can reduce the gap between the different levels of learning and the specificities of the student, especially those who have difficulties.Este artículo presenta los resultados de la investigación realizada para el Trabajo Final de Curso de la Licenciatura en Matemáticas, abordando el tema de la discalculia, una dificultad específica del aprendizaje en Matemáticas. Es de destacar que la investigación se limitó a verificar la percepción de los profesores de Matemáticas que actúan del 6º al 9º año de la Enseñanza Primaria en una escuela pública de Gama, Brasilia, sobre el tema. Se presenta el tema con sus definiciones, dificultades y clasificaciones. Para la recogida de datos se utilizó un cuestionario electrónico, con diez preguntas abiertas y cerradas. La metodología utilizada fue cualitativa y las respuestas obtenidas se analizaron interpretativamente. Los resultados indican que la identificación de esta dificultad es aún incipiente, y las instituciones educativas deben promover acciones y políticas públicas para un mayor debate en los cursos de pregrado, que puedan reducir la brecha entre los diferentes niveles de aprendizaje y las especificidades del estudiante, especialmente aquellos que tener dificultades.O presente artigo apresenta os resultados da investigação realizada para o Trabalho de Conclusão de Curso de Licenciatura em Matemática, abordando o tema discalculia, uma dificuldade de aprendizagem específica em Matemática. Ressalta-se que a investigação se limitou a verificar a percepção dos professores de Matemática que atuam do 6º ao 9º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública do Gama, em Brasília, sobre o assunto. O tema é apresentado com suas definições, dificuldades e classificações. Para coletar os dados, fez-se uso de um questionário eletrônico, com dez questões abertas e fechadas. A metodologia utilizada foi qualitativa e as respostas obtidas foram analisadas interpretativamente. Os resultados apontam que a identificação dessa dificuldade ainda é incipiente, devendo as instituições educacionais promoverem ações e políticas públicas para um debate maior nos cursos de graduação, que se possa diminuir o abismo dos diferentes níveis de aprendizagem e as especificidades do aluno, em especial os que possuem dificuldades.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6815410.14393/REPOD-v13n1a2024-68154Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-14Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-14Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-14Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-142238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68154/37528Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessViana, Adan Cardoso Franco VianaOliveira, Ana Maria Libório de2024-01-25T10:55:27Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68154Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-01-25T10:55:27Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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