Public policies for affirmative actions: challenges faced by Indigenous students during undergraduate degree at Federal University of Pará
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64005 |
Resumo: | The Indigenous peoples' struggles gained prominence in their actions together with other social movements during the Military Dictatorship period (1964-1985). Among the claimed agendas, access to higher education is one of the main ones. At the Federal University of Pará (UFPA), this measure was implemented in 2010 with the Special Selective Process (PSE). In this article, we intend to identify the challenges faced at UFPA by indigenous students during undergraduate degree. To carry out this research, five students were interviewed. Thus, it was observed the discrimination experienced in classroom spaces (both by students and professors), the lack of preparation of university employees, and the bureaucracy of open announcement for student assistance are problems faced during undergraduate degree. |
id |
UFU-4_2aa0a16e4ea34324fd083ee3329dbc80 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64005 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Public policies for affirmative actions: challenges faced by Indigenous students during undergraduate degree at Federal University of ParáPolíticas públicas de acciones afirmativas: desafíos enfrentados por estudiantes indígenas de graduación en la Universidad Federal de Pará Políticas públicas de ações afirmativas: desafios enfrentados por indígenas discentes na graduação da Universidade Federal do ParáMovimento IndígenaPolíticas PúblicasAções afirmativasEnsino superiorPolíticas públicas educacionaisEtnologia IndígenaMovimento IndígenaUniversidadeIndigenous movementPublic policyAffirmative ActionsHigher educationMovimiento indígenaPolíticas públicasAcciones afirmativasEducación superiorThe Indigenous peoples' struggles gained prominence in their actions together with other social movements during the Military Dictatorship period (1964-1985). Among the claimed agendas, access to higher education is one of the main ones. At the Federal University of Pará (UFPA), this measure was implemented in 2010 with the Special Selective Process (PSE). In this article, we intend to identify the challenges faced at UFPA by indigenous students during undergraduate degree. To carry out this research, five students were interviewed. Thus, it was observed the discrimination experienced in classroom spaces (both by students and professors), the lack of preparation of university employees, and the bureaucracy of open announcement for student assistance are problems faced during undergraduate degree.La lucha de los pueblos indígenas adquirió mayor relevancia al plantear acciones en conjunto con otros movimientos sociales durante el periodo de la dictadura militar (1964-1985). Entre estas pautas históricas, el acceso a la educación superior es una de las principales. En la Universidad Federal de Pará (UFPA), la medida se implementó en 2010 con el Proceso de Selección Especial (PSE). Este artículo pretende identificar los desafíos que enfrentan los estudiantes indígenas en la UFPA durante su graduación. Para la realización de esta investigación se entrevistó a cinco estudiantes de pregrado. Así, se observó que la discriminación vivida en los espacios de las aulas (tanto por estudiantes como por profesores), la falta de preparación de los empleados universitarios y la burocracia de los avisos públicos para la asistencia de los estudiantes son problemas que se enfrentan durante la graduación.A luta dos povos indígenas ganhou destaque em atuações conjuntas com outros movimentos sociais no período da Ditadura Militar (1964-1985). Dentre as pautas reivindicadas, o acesso às universidades é uma das principais. Na Universidade Federal do Pará (UFPA), essa medida se concretizou em 2010, com o Processo Seletivo Especial (PSE). Neste artigo, pretende-se identificar quais são os desafios enfrentados na UFPA pelos indígenas discentes durante a graduação. Para realizar esta pesquisa, entrevistaram-se cinco graduandos. Assim, observou-se que a discriminação vivenciada nos espaços de sala de aula (tanto por discentes, quanto por docentes), a falta de preparo dos funcionários da universidade e a burocracia de editais para assistência estudantil são problemas enfrentados durante a graduação.Universidade Federal de Uberlândia2022-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6400510.14393/REPOD-v11n1a2022-64005Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 362-382Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 362-382Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 362-382Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 362-3822238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64005/33499Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBraga, Gabriel Silva Cardoso, Denise Machado 2023-01-11T21:37:47Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64005Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-11T21:37:47Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Public policies for affirmative actions: challenges faced by Indigenous students during undergraduate degree at Federal University of Pará Políticas públicas de acciones afirmativas: desafíos enfrentados por estudiantes indígenas de graduación en la Universidad Federal de Pará Políticas públicas de ações afirmativas: desafios enfrentados por indígenas discentes na graduação da Universidade Federal do Pará |
title |
Public policies for affirmative actions: challenges faced by Indigenous students during undergraduate degree at Federal University of Pará |
spellingShingle |
Public policies for affirmative actions: challenges faced by Indigenous students during undergraduate degree at Federal University of Pará Braga, Gabriel Silva Movimento Indígena Políticas Públicas Ações afirmativas Ensino superior Políticas públicas educacionais Etnologia Indígena Movimento Indígena Universidade Indigenous movement Public policy Affirmative Actions Higher education Movimiento indígena Políticas públicas Acciones afirmativas Educación superior |
title_short |
Public policies for affirmative actions: challenges faced by Indigenous students during undergraduate degree at Federal University of Pará |
title_full |
Public policies for affirmative actions: challenges faced by Indigenous students during undergraduate degree at Federal University of Pará |
title_fullStr |
Public policies for affirmative actions: challenges faced by Indigenous students during undergraduate degree at Federal University of Pará |
title_full_unstemmed |
Public policies for affirmative actions: challenges faced by Indigenous students during undergraduate degree at Federal University of Pará |
title_sort |
Public policies for affirmative actions: challenges faced by Indigenous students during undergraduate degree at Federal University of Pará |
author |
Braga, Gabriel Silva |
author_facet |
Braga, Gabriel Silva Cardoso, Denise Machado |
author_role |
author |
author2 |
Cardoso, Denise Machado |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Braga, Gabriel Silva Cardoso, Denise Machado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Movimento Indígena Políticas Públicas Ações afirmativas Ensino superior Políticas públicas educacionais Etnologia Indígena Movimento Indígena Universidade Indigenous movement Public policy Affirmative Actions Higher education Movimiento indígena Políticas públicas Acciones afirmativas Educación superior |
topic |
Movimento Indígena Políticas Públicas Ações afirmativas Ensino superior Políticas públicas educacionais Etnologia Indígena Movimento Indígena Universidade Indigenous movement Public policy Affirmative Actions Higher education Movimiento indígena Políticas públicas Acciones afirmativas Educación superior |
description |
The Indigenous peoples' struggles gained prominence in their actions together with other social movements during the Military Dictatorship period (1964-1985). Among the claimed agendas, access to higher education is one of the main ones. At the Federal University of Pará (UFPA), this measure was implemented in 2010 with the Special Selective Process (PSE). In this article, we intend to identify the challenges faced at UFPA by indigenous students during undergraduate degree. To carry out this research, five students were interviewed. Thus, it was observed the discrimination experienced in classroom spaces (both by students and professors), the lack of preparation of university employees, and the bureaucracy of open announcement for student assistance are problems faced during undergraduate degree. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64005 10.14393/REPOD-v11n1a2022-64005 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64005 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v11n1a2022-64005 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64005/33499 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 362-382 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 362-382 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 362-382 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 362-382 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960649531392 |