University extension and prison system: a possible relationship
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46775 |
Resumo: | This paper presents reflections about the university extension and problematizes its possible relation with the prison system. These are reflections that integrate a doctoral thesis, defended in 2017, whose focus was the investigation of the responsibility of the public university in the context of education in prisons. Extension is an integral part of the inextricable tripod of the university, composed also of teaching and research, and is characterized as a link between the university and society in general. The Brazilian prison system, in turn, is composed mostly of young people, marked by socioeconomic and racial selectivity, with demands for access to fundamental rights, such as education. In this context, based on a bibliographical review and based on current legislation, we will discuss the objectives of university extension and its possibilities within the Brazilian prison system. |
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University extension and prison system: a possible relationshipExtension universitaire et système pénitentiaire: une éventuelle relationExtensão universitária e sistema prisional: uma relação possívelExtensãoUniversidadeSistema PrisionalExtensionUniversityPrisonsExtensionUniversitéSystème pénitnetiaireThis paper presents reflections about the university extension and problematizes its possible relation with the prison system. These are reflections that integrate a doctoral thesis, defended in 2017, whose focus was the investigation of the responsibility of the public university in the context of education in prisons. Extension is an integral part of the inextricable tripod of the university, composed also of teaching and research, and is characterized as a link between the university and society in general. The Brazilian prison system, in turn, is composed mostly of young people, marked by socioeconomic and racial selectivity, with demands for access to fundamental rights, such as education. In this context, based on a bibliographical review and based on current legislation, we will discuss the objectives of university extension and its possibilities within the Brazilian prison system. Cet article présente des réflexions sur l'extension universitaire et problematise son éventuelle relation avec le système pénitentiaire. Il s'agit des réflexions qui font partie d'une thèse doctorale, soutenue en 2017, centrée sur l'enquête au sujet de la responsabilité de l'université publique dans le contexte de l'éducation en prison. L'extension est un axe intégrant du trépied inséparable de l'université au Brèsil, également composée par l'enseignement et la recherche, qui se caractérise comme un lien entre l'université et la société en général. Le système pénitentiaire brésilien, à son tour, est composé surtout par jeunes, lequels sont caractérisés par la sélectivité socio-économique et raciale, autant que par des demandes d'accès aux droits fondamentaux, tels que l'éducation. Dans ce contexte, sur la base d'une révision bibliographique et de la législation en vigueur, nous discuterons les objectifs de l'extension universitaire aussi bien que ses possibilités au sein du système pénitentiaire brésilien. O presente artigo apresenta reflexões sobre a extensão universitária e problematiza sua possível relação com o sistema prisional. Tratam-se de reflexões que integram tese de doutorado, defendida em 2017, cujo foco foi a investigação da responsabilidade da universidade pública no contexto da educação em prisões. A extensão é eixo integrante do tripé indissociável da universidade, composto também por ensino e pesquisa, e caracteriza-se como um elo da universidade com a sociedade em geral. O sistema prisional brasileiro, por sua vez, é composto majoritariamente por pessoas jovens, marcado por uma seletividade socioeconômica e racial, com demandas por acesso a direitos fundamentais, como é o caso da educação. Nesse contexto, a partir de uma revisão bibliográfica e com base na legislação vigente, discutiremos os objetivos da extensão universitária e suas possibilidades junto ao sistema prisional brasileiro. Universidade Federal de Uberlândia2019-02-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4677510.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n2a2017-05Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 No. 2 (2017)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 Núm. 2 (2017)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 No. 2 (2017)Revista Educação e Políticas em Debate; v. 6 n. 2 (2017)2238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46775/25477Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Carolina Bessa Ferreira de2022-07-21T14:15:36Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46775Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:15:36Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 No. 2 (2017) Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 Núm. 2 (2017) Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 No. 2 (2017) Revista Educação e Políticas em Debate; v. 6 n. 2 (2017) 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
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