Literacy public policies in Brazil: permanences and ruptures
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68109 |
Resumo: | Education policies in Brazil have historically undergone changes. Therefore, we aim to investigate literacy actions carried out by the Ministry of Education in 2022. This is document research, focusing on Brazilian legislation, in addition to documents and information available on official channels. It is theoretically based on literacy and public policy studies. We observed the vocabulary imprecision in the nomenclature of actions, in addition to tensions in the face of changes in government, which affect theoretical bases, implementation and expected results from these actions. Regarding literacy policies, the actions in effect silence this concept, going against legislation and guiding documents, which causes setbacks for the educational process. |
id |
UFU-4_39a58c2e128bad2a56eb9b6164ca25c8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68109 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Literacy public policies in Brazil: permanences and rupturesPolíticas públicas de letramento en Brasil: permanencias y rupturasPolíticas públicas de letramento no Brasil: permanências e rupturasPolíticas PúblicasLetramentoEducaçãoBrasilPublic policyLiteracyEducationBrazilPolíticas públicasLetramentoEducaciónBrasilEducation policies in Brazil have historically undergone changes. Therefore, we aim to investigate literacy actions carried out by the Ministry of Education in 2022. This is document research, focusing on Brazilian legislation, in addition to documents and information available on official channels. It is theoretically based on literacy and public policy studies. We observed the vocabulary imprecision in the nomenclature of actions, in addition to tensions in the face of changes in government, which affect theoretical bases, implementation and expected results from these actions. Regarding literacy policies, the actions in effect silence this concept, going against legislation and guiding documents, which causes setbacks for the educational process.Las políticas educativas en Brasil han sufrido históricamente cambios. Por ello, pretendemos elevar las acciones de letramento que lleva a cabo el Ministerio de Educación em 2022. Esta investigación tiene carácter documental, centrándose en la legislación brasileña, además de documentos e informaciones disponibles en los canales oficiales. Se basa teóricamente en estudios de letramento y políticas públicas. Observamos la imprecisión del vocabulario en la denominación de las acciones, además de tensiones ante los cambios de gobierno, que afectan sus bases teóricas, implementación y resultados esperados. En cuanto a las políticas de letramento, las acciones vigentes silencian este concepto, vulnerando la legislación y los documentos rectores, lo que genera retrocesos en el proceso educativo.As políticas de educação no Brasil passam, historicamente, por mudanças. Diante disso, objetivamos levantar e analisar ações de letramento vigentes em 2022 pelo Ministério da Educação. Esta pesquisa possui caráter documental e bibliográfico, centrando-se em legislações brasileiras, além de documentos e informações disponibilizadas em canais oficiais. Baseia-se, teoricamente, nos estudos de letramento e de políticas públicas. Na análise, observamos a imprecisão vocabular na nomenclatura de ações, além de tensões decorrentes de mudanças de governo, que afetam suas bases teóricas, implementação e resultados esperados. Sobre a políticas de letramento, as ações em vigência silenciam esse conceito, indo de encontro a legislações e documentos norteadores, o que gera retrocessos para o processo educacional.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6810910.14393/REPOD-v12n3a2023-68109Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1355-1373Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1355-1373Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1355-1373Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1355-13732238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68109/36398Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Alana Driziê Gonzatti dosOliveira, Maria do Socorro2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68109Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literacy public policies in Brazil: permanences and ruptures Políticas públicas de letramento en Brasil: permanencias y rupturas Políticas públicas de letramento no Brasil: permanências e rupturas |
title |
Literacy public policies in Brazil: permanences and ruptures |
spellingShingle |
Literacy public policies in Brazil: permanences and ruptures Santos, Alana Driziê Gonzatti dos Políticas Públicas Letramento Educação Brasil Public policy Literacy Education Brazil Políticas públicas Letramento Educación Brasil |
title_short |
Literacy public policies in Brazil: permanences and ruptures |
title_full |
Literacy public policies in Brazil: permanences and ruptures |
title_fullStr |
Literacy public policies in Brazil: permanences and ruptures |
title_full_unstemmed |
Literacy public policies in Brazil: permanences and ruptures |
title_sort |
Literacy public policies in Brazil: permanences and ruptures |
author |
Santos, Alana Driziê Gonzatti dos |
author_facet |
Santos, Alana Driziê Gonzatti dos Oliveira, Maria do Socorro |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Maria do Socorro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Alana Driziê Gonzatti dos Oliveira, Maria do Socorro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas Públicas Letramento Educação Brasil Public policy Literacy Education Brazil Políticas públicas Letramento Educación Brasil |
topic |
Políticas Públicas Letramento Educação Brasil Public policy Literacy Education Brazil Políticas públicas Letramento Educación Brasil |
description |
Education policies in Brazil have historically undergone changes. Therefore, we aim to investigate literacy actions carried out by the Ministry of Education in 2022. This is document research, focusing on Brazilian legislation, in addition to documents and information available on official channels. It is theoretically based on literacy and public policy studies. We observed the vocabulary imprecision in the nomenclature of actions, in addition to tensions in the face of changes in government, which affect theoretical bases, implementation and expected results from these actions. Regarding literacy policies, the actions in effect silence this concept, going against legislation and guiding documents, which causes setbacks for the educational process. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68109 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68109 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68109 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n3a2023-68109 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68109/36398 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1355-1373 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1355-1373 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1355-1373 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1355-1373 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961650921472 |