Public policies for rural education and teacher training in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46398 |
Resumo: | The objective of this article is to analyze factors and subjects in the implementation of the public policy of creating teacher training courses to work in schools in the countryside. These policies gained momentum starting in the first decade of the 2000s, when social movements linked to the land, supported and financed directly or indirectly by national and international organizations, found fruitful moments for the conquest and institutionalization of Field Education Licenses, planned and financed by the Brazilian State, through the Ministry of Education and proposals by Federal Institutions of Higher Education. It is hoped that such analyzes may provide subsidies for the expansion of the discussion on policies aimed at peasant populations in Brazil. |
id |
UFU-4_41a15361e3b4542523ed58e72afdd7b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46398 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Public policies for rural education and teacher training in BrazilPolitiques publiques pour l'éducation rurale et la formation des enseignants au BresilPolíticas públicas para a educação do campo e formação de professores no BrasilFormação de professoresPolíticas públicas para EducaçãoEducação do CampoTheacher trainingPublic policies of EducationRural EducationFormation des enseignantsPolitiques pou l'éducationEducation ruraleThe objective of this article is to analyze factors and subjects in the implementation of the public policy of creating teacher training courses to work in schools in the countryside. These policies gained momentum starting in the first decade of the 2000s, when social movements linked to the land, supported and financed directly or indirectly by national and international organizations, found fruitful moments for the conquest and institutionalization of Field Education Licenses, planned and financed by the Brazilian State, through the Ministry of Education and proposals by Federal Institutions of Higher Education. It is hoped that such analyzes may provide subsidies for the expansion of the discussion on policies aimed at peasant populations in Brazil. L'objectif de cet article est d'analyser les facteurs et les sujets déterminants dans la mise en oeuvre de la politique publique de création de cours de formation des enseignants pour travailler dans les écoles à la campagne. Ces politiques ont pris de l'ampleur à partir de la première décennie des années 2000, lorsque des mouvements sociaux liés à la terre, soutenus et financés directement ou indirectement par des organisations nationales et internationales, ont trouvé des moments fructueux pour la conquête et l'institutionnalisation des permis d'éducation. par l'État brésilien, par l'intermédiaire du ministère de l'Éducation et des propositions des institutions fédérales d'enseignement supérieur. Il est à espérer que de telles analyses pourraient fournir des subventions pour l'expansion de la discussion sur les politiques visant les populations paysannes au Brésil. O artigo tem por objetivo analisar fatores e sujeitos determinantes no percurso de implantação da política pública de criação de cursos de formação de professores para atuarem em escolas do/no campo. Tais políticas ganharam força a partir da primeira década dos anos 2000, quando movimentos sociais ligados à terra, apoiados e financiados direta/indiretamente por organismos nacionais e internacionais, encontraram momentos profícuos à conquista e à institucionalização de Licenciaturas em Educação do Campo, planejadas e financiadas pelo Estado brasileiro, via Ministério da Educação e propostas por Instituições Federais de Ensino Superior. Almeja-se que tais análises possam oferecer subsídios para a ampliação das discussões sobre as políticas destinadas às populações campesinas no Brasil. Universidade Federal de Uberlândia2018-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4639810.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-07Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 77-94Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 1 (2018); 77-94Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 77-94Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 1 (2018); 77-942238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46398/25495Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSales, Suze da SilvaPimenta, Alessandro Rodrigues2022-07-21T14:14:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46398Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:14:22Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Public policies for rural education and teacher training in Brazil Politiques publiques pour l'éducation rurale et la formation des enseignants au Bresil Políticas públicas para a educação do campo e formação de professores no Brasil |
title |
Public policies for rural education and teacher training in Brazil |
spellingShingle |
Public policies for rural education and teacher training in Brazil Sales, Suze da Silva Formação de professores Políticas públicas para Educação Educação do Campo Theacher training Public policies of Education Rural Education Formation des enseignants Politiques pou l'éducation Education rurale |
title_short |
Public policies for rural education and teacher training in Brazil |
title_full |
Public policies for rural education and teacher training in Brazil |
title_fullStr |
Public policies for rural education and teacher training in Brazil |
title_full_unstemmed |
Public policies for rural education and teacher training in Brazil |
title_sort |
Public policies for rural education and teacher training in Brazil |
author |
Sales, Suze da Silva |
author_facet |
Sales, Suze da Silva Pimenta, Alessandro Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Pimenta, Alessandro Rodrigues |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sales, Suze da Silva Pimenta, Alessandro Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Políticas públicas para Educação Educação do Campo Theacher training Public policies of Education Rural Education Formation des enseignants Politiques pou l'éducation Education rurale |
topic |
Formação de professores Políticas públicas para Educação Educação do Campo Theacher training Public policies of Education Rural Education Formation des enseignants Politiques pou l'éducation Education rurale |
description |
The objective of this article is to analyze factors and subjects in the implementation of the public policy of creating teacher training courses to work in schools in the countryside. These policies gained momentum starting in the first decade of the 2000s, when social movements linked to the land, supported and financed directly or indirectly by national and international organizations, found fruitful moments for the conquest and institutionalization of Field Education Licenses, planned and financed by the Brazilian State, through the Ministry of Education and proposals by Federal Institutions of Higher Education. It is hoped that such analyzes may provide subsidies for the expansion of the discussion on policies aimed at peasant populations in Brazil. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46398 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-07 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46398 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-07 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46398/25495 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 77-94 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 1 (2018); 77-94 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 77-94 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 1 (2018); 77-94 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943958710714368 |