Public policies for rural education and teacher training in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sales, Suze da Silva
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Pimenta, Alessandro Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46398
Resumo: The objective of this article is to analyze factors and subjects in the implementation of the public policy of creating teacher training courses to work in schools in the countryside. These policies gained momentum starting in the first decade of the 2000s, when social movements linked to the land, supported and financed directly or indirectly by national and international organizations, found fruitful moments for the conquest and institutionalization of Field Education Licenses, planned and financed by the Brazilian State, through the Ministry of Education and proposals by Federal Institutions of Higher Education. It is hoped that such analyzes may provide subsidies for the expansion of the discussion on policies aimed at peasant populations in Brazil.  
id UFU-4_41a15361e3b4542523ed58e72afdd7b1
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46398
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Public policies for rural education and teacher training in BrazilPolitiques publiques pour l'éducation rurale et la formation des enseignants au BresilPolíticas públicas para a educação do campo e formação de professores no BrasilFormação de professoresPolíticas públicas para EducaçãoEducação do CampoTheacher trainingPublic policies of EducationRural EducationFormation des enseignantsPolitiques pou l'éducationEducation ruraleThe objective of this article is to analyze factors and subjects in the implementation of the public policy of creating teacher training courses to work in schools in the countryside. These policies gained momentum starting in the first decade of the 2000s, when social movements linked to the land, supported and financed directly or indirectly by national and international organizations, found fruitful moments for the conquest and institutionalization of Field Education Licenses, planned and financed by the Brazilian State, through the Ministry of Education and proposals by Federal Institutions of Higher Education. It is hoped that such analyzes may provide subsidies for the expansion of the discussion on policies aimed at peasant populations in Brazil.  L'objectif de cet article est d'analyser les facteurs et les sujets déterminants dans la mise en oeuvre de la politique publique de création de cours de formation des enseignants pour travailler dans les écoles à la campagne. Ces politiques ont pris de l'ampleur à partir de la première décennie des années 2000, lorsque des mouvements sociaux liés à la terre, soutenus et financés directement ou indirectement par des organisations nationales et internationales, ont trouvé des moments fructueux pour la conquête et l'institutionnalisation des permis d'éducation. par l'État brésilien, par l'intermédiaire du ministère de l'Éducation et des propositions des institutions fédérales d'enseignement supérieur. Il est à espérer que de telles analyses pourraient fournir des subventions pour l'expansion de la discussion sur les politiques visant les populations paysannes au Brésil.  O artigo tem por objetivo analisar fatores e sujeitos determinantes no percurso de implantação da política pública de criação de cursos de formação de professores para atuarem em escolas do/no campo. Tais políticas ganharam força a partir da primeira década dos anos 2000, quando movimentos sociais ligados à terra, apoiados e financiados direta/indiretamente por organismos nacionais e internacionais, encontraram momentos profícuos à conquista e à institucionalização de Licenciaturas em Educação do Campo, planejadas e financiadas pelo Estado brasileiro, via Ministério da Educação e propostas por Instituições Federais de Ensino Superior. Almeja-se que tais análises possam oferecer subsídios para a ampliação das discussões sobre as políticas destinadas às populações campesinas no Brasil.  Universidade Federal de Uberlândia2018-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4639810.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-07Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 77-94Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 1 (2018); 77-94Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 77-94Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 1 (2018); 77-942238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46398/25495Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSales, Suze da SilvaPimenta, Alessandro Rodrigues2022-07-21T14:14:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46398Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:14:22Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Public policies for rural education and teacher training in Brazil
Politiques publiques pour l'éducation rurale et la formation des enseignants au Bresil
Políticas públicas para a educação do campo e formação de professores no Brasil
title Public policies for rural education and teacher training in Brazil
spellingShingle Public policies for rural education and teacher training in Brazil
Sales, Suze da Silva
Formação de professores
Políticas públicas para Educação
Educação do Campo
Theacher training
Public policies of Education
Rural Education
Formation des enseignants
Politiques pou l'éducation
Education rurale
title_short Public policies for rural education and teacher training in Brazil
title_full Public policies for rural education and teacher training in Brazil
title_fullStr Public policies for rural education and teacher training in Brazil
title_full_unstemmed Public policies for rural education and teacher training in Brazil
title_sort Public policies for rural education and teacher training in Brazil
author Sales, Suze da Silva
author_facet Sales, Suze da Silva
Pimenta, Alessandro Rodrigues
author_role author
author2 Pimenta, Alessandro Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sales, Suze da Silva
Pimenta, Alessandro Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Políticas públicas para Educação
Educação do Campo
Theacher training
Public policies of Education
Rural Education
Formation des enseignants
Politiques pou l'éducation
Education rurale
topic Formação de professores
Políticas públicas para Educação
Educação do Campo
Theacher training
Public policies of Education
Rural Education
Formation des enseignants
Politiques pou l'éducation
Education rurale
description The objective of this article is to analyze factors and subjects in the implementation of the public policy of creating teacher training courses to work in schools in the countryside. These policies gained momentum starting in the first decade of the 2000s, when social movements linked to the land, supported and financed directly or indirectly by national and international organizations, found fruitful moments for the conquest and institutionalization of Field Education Licenses, planned and financed by the Brazilian State, through the Ministry of Education and proposals by Federal Institutions of Higher Education. It is hoped that such analyzes may provide subsidies for the expansion of the discussion on policies aimed at peasant populations in Brazil.  
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46398
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-07
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46398
identifier_str_mv 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-07
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46398/25495
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 77-94
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 1 (2018); 77-94
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 77-94
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 1 (2018); 77-94
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943958710714368