Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Caroline Pugliero
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Soares, Renata Godinho, Roehrs, Rafael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/50943
Resumo: The reality of school inclusion needs to be discussed to seek improvements in order to ensure a teaching process that is in line with each student's uniqueness. This study analyzes the National Curriculum Parameters (NCP) and Common National Curriculum Base (BNCC) documents on Special Education within the School Inclusion context. After analysis it was possible to consider that the content of the PCN brings greater collaboration to the teacher than the BNCC, which in addition to not addressing Inclusive Education in specific, transfers to each school curriculum, which does not guarantee that it is observed with due attention and importance. The discussion is necessary since the BNCC is normative and has the prospect of guaranteeing an equal education for all.
id UFU-4_483e7446659b8ac011ff26abb29b69b1
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/50943
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCCVisions Sur L’inclusion Scolaire Dans Le Cadre De L’éducation Spéciale: PCN X BNCCVisões Sobre Inclusão Escolar No Contexto De Educação Especial: PCN X BNCCCurrículoEscoladeficiênciaParâmetrosBase NacionalEducaçãoEnsinoInclusãoCurriculumSchoolDisabilityParametersNational BaseProgramme d'étudesÉcoleHandicapParamètresBase NationaleThe reality of school inclusion needs to be discussed to seek improvements in order to ensure a teaching process that is in line with each student's uniqueness. This study analyzes the National Curriculum Parameters (NCP) and Common National Curriculum Base (BNCC) documents on Special Education within the School Inclusion context. After analysis it was possible to consider that the content of the PCN brings greater collaboration to the teacher than the BNCC, which in addition to not addressing Inclusive Education in specific, transfers to each school curriculum, which does not guarantee that it is observed with due attention and importance. The discussion is necessary since the BNCC is normative and has the prospect of guaranteeing an equal education for all.La réalité de l'inclusion scolaire doit être discutée pour rechercher des améliorations afin de sécurisé un processus d'enseignement en adéquation avec le caractère unique de chaque élève. Cette étude analyse les documents relatifs aux paramètres du programme national (PNC) et à la base commune du programme national (BNCC) sur l'éducation de l'enfance en difficulté dans le contexte de l'inclusion scolaire. Après analyse, il a été possible de considérer que le contenu du PCN apporte une plus collaboration à l’enseignant que le BNCC, qui, en plus de ne pas traiter spécifiquement de l’éducation intégratrice, transfère à chaque programme scolaire, ce qui ne garantit pas qu’il est observé avec attention et importance. La discussion est nécessaire car le BNCC est normatif et a la perspective de sécurisé une éducation égale pour tous.A realidade da inclusão escolar necessita ser discutida para busca de melhorias a fim de garantir um processo de ensino que esteja de acordo com as singularidades de cada aluno. Este estudo analisa os documentos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) referentes a Educação Especial dentro do contexto Inclusão Escolar. Após análise foi possível considerar que o conteúdo do PCN traz maiores colaborações ao professor do que a BNCC, que além de não tratar da Educação Inclusiva em específico, transfere para cada currículo escolar, o que não garante que esta seja observada com a devida atenção e importância. Faz-se necessária a discussão uma vez que a BNCC possui caráter normativo e tem perspectivas de garantir uma educação igualitária a todos.Universidade Federal de Uberlândia2019-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5094310.14393/REPOD-v8n2a2019-50943Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 2 (2019); 158-174Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 Núm. 2 (2019); 158-174Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 2 (2019); 158-174Revista Educação e Políticas em Debate; v. 8 n. 2 (2019); 158-1742238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/50943/27556Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Caroline Pugliero Soares, Renata GodinhoRoehrs, Rafael2022-07-21T14:11:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/50943Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:11:22Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC
Visions Sur L’inclusion Scolaire Dans Le Cadre De L’éducation Spéciale: PCN X BNCC
Visões Sobre Inclusão Escolar No Contexto De Educação Especial: PCN X BNCC
title Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC
spellingShingle Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC
Coelho, Caroline Pugliero
Currículo
Escola
deficiência
Parâmetros
Base Nacional
Educação
Ensino
Inclusão
Curriculum
School
Disability
Parameters
National Base
Programme d'études
École
Handicap
Paramètres
Base Nationale
title_short Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC
title_full Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC
title_fullStr Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC
title_full_unstemmed Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC
title_sort Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC
author Coelho, Caroline Pugliero
author_facet Coelho, Caroline Pugliero
Soares, Renata Godinho
Roehrs, Rafael
author_role author
author2 Soares, Renata Godinho
Roehrs, Rafael
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Caroline Pugliero
Soares, Renata Godinho
Roehrs, Rafael
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Escola
deficiência
Parâmetros
Base Nacional
Educação
Ensino
Inclusão
Curriculum
School
Disability
Parameters
National Base
Programme d'études
École
Handicap
Paramètres
Base Nationale
topic Currículo
Escola
deficiência
Parâmetros
Base Nacional
Educação
Ensino
Inclusão
Curriculum
School
Disability
Parameters
National Base
Programme d'études
École
Handicap
Paramètres
Base Nationale
description The reality of school inclusion needs to be discussed to seek improvements in order to ensure a teaching process that is in line with each student's uniqueness. This study analyzes the National Curriculum Parameters (NCP) and Common National Curriculum Base (BNCC) documents on Special Education within the School Inclusion context. After analysis it was possible to consider that the content of the PCN brings greater collaboration to the teacher than the BNCC, which in addition to not addressing Inclusive Education in specific, transfers to each school curriculum, which does not guarantee that it is observed with due attention and importance. The discussion is necessary since the BNCC is normative and has the prospect of guaranteeing an equal education for all.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/50943
10.14393/REPOD-v8n2a2019-50943
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/50943
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v8n2a2019-50943
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/50943/27556
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 2 (2019); 158-174
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 Núm. 2 (2019); 158-174
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 2 (2019); 158-174
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 8 n. 2 (2019); 158-174
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1788536118316105728