Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/50943 |
Resumo: | The reality of school inclusion needs to be discussed to seek improvements in order to ensure a teaching process that is in line with each student's uniqueness. This study analyzes the National Curriculum Parameters (NCP) and Common National Curriculum Base (BNCC) documents on Special Education within the School Inclusion context. After analysis it was possible to consider that the content of the PCN brings greater collaboration to the teacher than the BNCC, which in addition to not addressing Inclusive Education in specific, transfers to each school curriculum, which does not guarantee that it is observed with due attention and importance. The discussion is necessary since the BNCC is normative and has the prospect of guaranteeing an equal education for all. |
id |
UFU-4_483e7446659b8ac011ff26abb29b69b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/50943 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCCVisions Sur L’inclusion Scolaire Dans Le Cadre De L’éducation Spéciale: PCN X BNCCVisões Sobre Inclusão Escolar No Contexto De Educação Especial: PCN X BNCCCurrículoEscoladeficiênciaParâmetrosBase NacionalEducaçãoEnsinoInclusãoCurriculumSchoolDisabilityParametersNational BaseProgramme d'étudesÉcoleHandicapParamètresBase NationaleThe reality of school inclusion needs to be discussed to seek improvements in order to ensure a teaching process that is in line with each student's uniqueness. This study analyzes the National Curriculum Parameters (NCP) and Common National Curriculum Base (BNCC) documents on Special Education within the School Inclusion context. After analysis it was possible to consider that the content of the PCN brings greater collaboration to the teacher than the BNCC, which in addition to not addressing Inclusive Education in specific, transfers to each school curriculum, which does not guarantee that it is observed with due attention and importance. The discussion is necessary since the BNCC is normative and has the prospect of guaranteeing an equal education for all.La réalité de l'inclusion scolaire doit être discutée pour rechercher des améliorations afin de sécurisé un processus d'enseignement en adéquation avec le caractère unique de chaque élève. Cette étude analyse les documents relatifs aux paramètres du programme national (PNC) et à la base commune du programme national (BNCC) sur l'éducation de l'enfance en difficulté dans le contexte de l'inclusion scolaire. Après analyse, il a été possible de considérer que le contenu du PCN apporte une plus collaboration à l’enseignant que le BNCC, qui, en plus de ne pas traiter spécifiquement de l’éducation intégratrice, transfère à chaque programme scolaire, ce qui ne garantit pas qu’il est observé avec attention et importance. La discussion est nécessaire car le BNCC est normatif et a la perspective de sécurisé une éducation égale pour tous.A realidade da inclusão escolar necessita ser discutida para busca de melhorias a fim de garantir um processo de ensino que esteja de acordo com as singularidades de cada aluno. Este estudo analisa os documentos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) referentes a Educação Especial dentro do contexto Inclusão Escolar. Após análise foi possível considerar que o conteúdo do PCN traz maiores colaborações ao professor do que a BNCC, que além de não tratar da Educação Inclusiva em específico, transfere para cada currículo escolar, o que não garante que esta seja observada com a devida atenção e importância. Faz-se necessária a discussão uma vez que a BNCC possui caráter normativo e tem perspectivas de garantir uma educação igualitária a todos.Universidade Federal de Uberlândia2019-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5094310.14393/REPOD-v8n2a2019-50943Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 2 (2019); 158-174Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 Núm. 2 (2019); 158-174Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 2 (2019); 158-174Revista Educação e Políticas em Debate; v. 8 n. 2 (2019); 158-1742238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/50943/27556Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Caroline Pugliero Soares, Renata GodinhoRoehrs, Rafael2022-07-21T14:11:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/50943Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:11:22Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC Visions Sur L’inclusion Scolaire Dans Le Cadre De L’éducation Spéciale: PCN X BNCC Visões Sobre Inclusão Escolar No Contexto De Educação Especial: PCN X BNCC |
title |
Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC |
spellingShingle |
Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC Coelho, Caroline Pugliero Currículo Escola deficiência Parâmetros Base Nacional Educação Ensino Inclusão Curriculum School Disability Parameters National Base Programme d'études École Handicap Paramètres Base Nationale |
title_short |
Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC |
title_full |
Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC |
title_fullStr |
Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC |
title_full_unstemmed |
Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC |
title_sort |
Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC |
author |
Coelho, Caroline Pugliero |
author_facet |
Coelho, Caroline Pugliero Soares, Renata Godinho Roehrs, Rafael |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Renata Godinho Roehrs, Rafael |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coelho, Caroline Pugliero Soares, Renata Godinho Roehrs, Rafael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Escola deficiência Parâmetros Base Nacional Educação Ensino Inclusão Curriculum School Disability Parameters National Base Programme d'études École Handicap Paramètres Base Nationale |
topic |
Currículo Escola deficiência Parâmetros Base Nacional Educação Ensino Inclusão Curriculum School Disability Parameters National Base Programme d'études École Handicap Paramètres Base Nationale |
description |
The reality of school inclusion needs to be discussed to seek improvements in order to ensure a teaching process that is in line with each student's uniqueness. This study analyzes the National Curriculum Parameters (NCP) and Common National Curriculum Base (BNCC) documents on Special Education within the School Inclusion context. After analysis it was possible to consider that the content of the PCN brings greater collaboration to the teacher than the BNCC, which in addition to not addressing Inclusive Education in specific, transfers to each school curriculum, which does not guarantee that it is observed with due attention and importance. The discussion is necessary since the BNCC is normative and has the prospect of guaranteeing an equal education for all. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/50943 10.14393/REPOD-v8n2a2019-50943 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/50943 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v8n2a2019-50943 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/50943/27556 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 2 (2019); 158-174 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 Núm. 2 (2019); 158-174 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 2 (2019); 158-174 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 8 n. 2 (2019); 158-174 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943958903652352 |