Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferrandi, Daiani Aparecida
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Josana Carla Gomes da, Orlando, Rosimeire Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68690
Resumo: Educational policies guarantee the access of visually impaired students to Higher Education. The study aimed to investigate the dimensions of accessibility presented in scientific research and indicate which dimensions of accessibility allow access to academic training for students with low vision in Brazilian Higher Education. The Systematic Review was adopted, the databases were: SciELO and CAPES. The analysis showed that the barriers faced by people with low vision permeate two axes: Accessibility in its different dimensions and Teacher training. The data indicated the need to pay attention to the process of inclusion of students with low vision, ensuring that the access and permanence of these individuals are occurring effectively.
id UFU-4_4b92c580ea9e9d69a61273da2191964e
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68690
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low visionDimensiones de la accesibilidad en la educación superior: formación académica de estudiantes con baja visiónDimensões de acessibilidade no Ensino Superior: formação acadêmica de estudantes com baixa visãoEducação EspecialEducação SuperiorBaixa visãoAcesso e permanência de estudantes com baixa visão na Educação SuperiorSpecial EducationHigher EducationLow visionEducación especialEducación superiorBaja visiónEducational policies guarantee the access of visually impaired students to Higher Education. The study aimed to investigate the dimensions of accessibility presented in scientific research and indicate which dimensions of accessibility allow access to academic training for students with low vision in Brazilian Higher Education. The Systematic Review was adopted, the databases were: SciELO and CAPES. The analysis showed that the barriers faced by people with low vision permeate two axes: Accessibility in its different dimensions and Teacher training. The data indicated the need to pay attention to the process of inclusion of students with low vision, ensuring that the access and permanence of these individuals are occurring effectively.Las políticas educativas garantizan el acceso de los estudiantes con discapacidad visual a la educación superior. El estudio tuvo como objetivo investigar las dimensiones de accesibilidad presentadas en la literatura científica e indicar qué dimensiones de accesibilidad permiten el acceso a la formación académica de estudiantes con baja visión en la educación superior brasileña. Se adoptó la Revisión Sistemática, las bases de datos fueron: SciELO y CAPES. Los análisis mostraron que las barreras que enfrentan las personas con baja visión permea dos ejes: Accesibilidad en sus diferentes dimensiones y Formación Docente. Los datos indicaron la necesidad de atención al proceso de inclusión de los estudiantes con baja visión, asegurando que el acceso y la permanencia de estos individuos sea de manera efectiva.As políticas educacionais garantem o acesso de estudantes com deficiência visual na educação superior. O estudo objetivou investigar as dimensões de acessibilidade apresentadas nas pesquisas científicas e indicar quais dimensões de acessibilidade possibilitam o acesso à formação acadêmica de estudantes com baixa visão na educação superior brasileira. Foi adotada a Revisão Sistemática, as bases de dados foram: SciELO e CAPES. As análises evidenciaram que as barreiras enfrentadas por pessoas com baixa visão perpassam por dois eixos: Acessibilidade em suas diferentes dimensões e Formação docente. Os dados indicaram a necessidade de se atentar ao processo de inclusão de estudantes com baixa visão garantindo que o acesso e permanência desses indivíduos estejam ocorrendo de maneira efetiva.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6869010.14393/REPOD-v12n3a2023-68690Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1190-1207Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1190-1207Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1190-1207Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1190-12072238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68690/36384https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68690/36385Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerrandi, Daiani AparecidaSilva, Josana Carla Gomes daOrlando, Rosimeire Maria2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68690Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision
Dimensiones de la accesibilidad en la educación superior: formación académica de estudiantes con baja visión
Dimensões de acessibilidade no Ensino Superior: formação acadêmica de estudantes com baixa visão
title Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision
spellingShingle Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision
Ferrandi, Daiani Aparecida
Educação Especial
Educação Superior
Baixa visão
Acesso e permanência de estudantes com baixa visão na Educação Superior
Special Education
Higher Education
Low vision
Educación especial
Educación superior
Baja visión
title_short Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision
title_full Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision
title_fullStr Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision
title_full_unstemmed Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision
title_sort Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision
author Ferrandi, Daiani Aparecida
author_facet Ferrandi, Daiani Aparecida
Silva, Josana Carla Gomes da
Orlando, Rosimeire Maria
author_role author
author2 Silva, Josana Carla Gomes da
Orlando, Rosimeire Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferrandi, Daiani Aparecida
Silva, Josana Carla Gomes da
Orlando, Rosimeire Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial
Educação Superior
Baixa visão
Acesso e permanência de estudantes com baixa visão na Educação Superior
Special Education
Higher Education
Low vision
Educación especial
Educación superior
Baja visión
topic Educação Especial
Educação Superior
Baixa visão
Acesso e permanência de estudantes com baixa visão na Educação Superior
Special Education
Higher Education
Low vision
Educación especial
Educación superior
Baja visión
description Educational policies guarantee the access of visually impaired students to Higher Education. The study aimed to investigate the dimensions of accessibility presented in scientific research and indicate which dimensions of accessibility allow access to academic training for students with low vision in Brazilian Higher Education. The Systematic Review was adopted, the databases were: SciELO and CAPES. The analysis showed that the barriers faced by people with low vision permeate two axes: Accessibility in its different dimensions and Teacher training. The data indicated the need to pay attention to the process of inclusion of students with low vision, ensuring that the access and permanence of these individuals are occurring effectively.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68690
10.14393/REPOD-v12n3a2023-68690
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68690
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68690
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68690/36384
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68690/36385
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1190-1207
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1190-1207
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1190-1207
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1190-1207
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961684475904