Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68690 |
Resumo: | Educational policies guarantee the access of visually impaired students to Higher Education. The study aimed to investigate the dimensions of accessibility presented in scientific research and indicate which dimensions of accessibility allow access to academic training for students with low vision in Brazilian Higher Education. The Systematic Review was adopted, the databases were: SciELO and CAPES. The analysis showed that the barriers faced by people with low vision permeate two axes: Accessibility in its different dimensions and Teacher training. The data indicated the need to pay attention to the process of inclusion of students with low vision, ensuring that the access and permanence of these individuals are occurring effectively. |
id |
UFU-4_4b92c580ea9e9d69a61273da2191964e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68690 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low visionDimensiones de la accesibilidad en la educación superior: formación académica de estudiantes con baja visiónDimensões de acessibilidade no Ensino Superior: formação acadêmica de estudantes com baixa visãoEducação EspecialEducação SuperiorBaixa visãoAcesso e permanência de estudantes com baixa visão na Educação SuperiorSpecial EducationHigher EducationLow visionEducación especialEducación superiorBaja visiónEducational policies guarantee the access of visually impaired students to Higher Education. The study aimed to investigate the dimensions of accessibility presented in scientific research and indicate which dimensions of accessibility allow access to academic training for students with low vision in Brazilian Higher Education. The Systematic Review was adopted, the databases were: SciELO and CAPES. The analysis showed that the barriers faced by people with low vision permeate two axes: Accessibility in its different dimensions and Teacher training. The data indicated the need to pay attention to the process of inclusion of students with low vision, ensuring that the access and permanence of these individuals are occurring effectively.Las políticas educativas garantizan el acceso de los estudiantes con discapacidad visual a la educación superior. El estudio tuvo como objetivo investigar las dimensiones de accesibilidad presentadas en la literatura científica e indicar qué dimensiones de accesibilidad permiten el acceso a la formación académica de estudiantes con baja visión en la educación superior brasileña. Se adoptó la Revisión Sistemática, las bases de datos fueron: SciELO y CAPES. Los análisis mostraron que las barreras que enfrentan las personas con baja visión permea dos ejes: Accesibilidad en sus diferentes dimensiones y Formación Docente. Los datos indicaron la necesidad de atención al proceso de inclusión de los estudiantes con baja visión, asegurando que el acceso y la permanencia de estos individuos sea de manera efectiva.As políticas educacionais garantem o acesso de estudantes com deficiência visual na educação superior. O estudo objetivou investigar as dimensões de acessibilidade apresentadas nas pesquisas científicas e indicar quais dimensões de acessibilidade possibilitam o acesso à formação acadêmica de estudantes com baixa visão na educação superior brasileira. Foi adotada a Revisão Sistemática, as bases de dados foram: SciELO e CAPES. As análises evidenciaram que as barreiras enfrentadas por pessoas com baixa visão perpassam por dois eixos: Acessibilidade em suas diferentes dimensões e Formação docente. Os dados indicaram a necessidade de se atentar ao processo de inclusão de estudantes com baixa visão garantindo que o acesso e permanência desses indivíduos estejam ocorrendo de maneira efetiva.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6869010.14393/REPOD-v12n3a2023-68690Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1190-1207Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1190-1207Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1190-1207Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1190-12072238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68690/36384https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68690/36385Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerrandi, Daiani AparecidaSilva, Josana Carla Gomes daOrlando, Rosimeire Maria2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68690Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision Dimensiones de la accesibilidad en la educación superior: formación académica de estudiantes con baja visión Dimensões de acessibilidade no Ensino Superior: formação acadêmica de estudantes com baixa visão |
title |
Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision |
spellingShingle |
Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision Ferrandi, Daiani Aparecida Educação Especial Educação Superior Baixa visão Acesso e permanência de estudantes com baixa visão na Educação Superior Special Education Higher Education Low vision Educación especial Educación superior Baja visión |
title_short |
Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision |
title_full |
Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision |
title_fullStr |
Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision |
title_full_unstemmed |
Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision |
title_sort |
Dimensions of accessibility in Higher Education: academic training of students with low vision |
author |
Ferrandi, Daiani Aparecida |
author_facet |
Ferrandi, Daiani Aparecida Silva, Josana Carla Gomes da Orlando, Rosimeire Maria |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Josana Carla Gomes da Orlando, Rosimeire Maria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferrandi, Daiani Aparecida Silva, Josana Carla Gomes da Orlando, Rosimeire Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Especial Educação Superior Baixa visão Acesso e permanência de estudantes com baixa visão na Educação Superior Special Education Higher Education Low vision Educación especial Educación superior Baja visión |
topic |
Educação Especial Educação Superior Baixa visão Acesso e permanência de estudantes com baixa visão na Educação Superior Special Education Higher Education Low vision Educación especial Educación superior Baja visión |
description |
Educational policies guarantee the access of visually impaired students to Higher Education. The study aimed to investigate the dimensions of accessibility presented in scientific research and indicate which dimensions of accessibility allow access to academic training for students with low vision in Brazilian Higher Education. The Systematic Review was adopted, the databases were: SciELO and CAPES. The analysis showed that the barriers faced by people with low vision permeate two axes: Accessibility in its different dimensions and Teacher training. The data indicated the need to pay attention to the process of inclusion of students with low vision, ensuring that the access and permanence of these individuals are occurring effectively. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68690 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68690 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68690 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n3a2023-68690 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68690/36384 https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68690/36385 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1190-1207 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1190-1207 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1190-1207 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1190-1207 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961684475904 |