Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jara, Natalia
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: González, Johanna Camacho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34559
Resumo: The purpose of this study was to understand student teachers´ beliefs about gender and science and how are involved with the interactions in the classroom. The case study was carried with two students of Pedagogy of Biology, where the data collected included a semistructured interview, direct observation of classroom interaction and stimulated recall interview. The interpretivedescriptive analysis done allows identifying the conceptual profiles associated with neutral and friendly perspectives (SINNES, 2006). It was also found, that there are still traditional views of scientific activity.
id UFU-4_4c78c3de03433711c58f06b085ccd189
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34559
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachersCreencias sobre ciencia – género en la educación científica. Análisis de un estudio de caso en la formación inicial docenteLes croyances au sujet des genre en science et l’enseignement des sciences. Analyse d’une étude de cas dans la formation initiale des enseignantsCRENÇAS SOBRE O GÊNERO E CIÊNCIA NA EDUCAÇÃO CIENT͍FICA. UMA ANÁLISE DE UM ESTUDO DE CASO NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIASCrençasGêneroFormação inicial do professorado de ciênciasEstudo de coletivo de casosScienceBeliefsGenderInitial training of science teachersCollective case studyCroyancesGenreLa formation initiale des enseignants de sciencesÉtude de cas collectiveCreenciasGéneroFormación inicial del profesorado de cienciasEstudio colectivo de casosThe purpose of this study was to understand student teachers´ beliefs about gender and science and how are involved with the interactions in the classroom. The case study was carried with two students of Pedagogy of Biology, where the data collected included a semistructured interview, direct observation of classroom interaction and stimulated recall interview. The interpretivedescriptive analysis done allows identifying the conceptual profiles associated with neutral and friendly perspectives (SINNES, 2006). It was also found, that there are still traditional views of scientific activity.El propósito de esta investigación fue comprender cómo son las creencias del profesorado en formación inicial sobre ciencia - género y cómo se relacionan con las interacciones en el aula. Para lograr este objetivo se llevo a cabo un estudio de casos con dos estudiantes de Pedagogía en Biología que realizaban su última práctica profesional. La información fue recolectada a través de la realización de una entrevista semi estructurada, la observación directa de la interacción en el aula y una entrevista de recuerdo estimulada. El análisis descriptivo interpretativo, permitió identificar creencias asociadas a la perspectiva neutral y amistosa; también, se encontró que aún persisten visiones tradicionales de la actividad.  Le propos de cette recherche a été de comprender comment ce sont les croyances du professorat en formation initiale a propos de la science- genre et comment- ils se rattachent aux interactions dans la salle de classe.Pour arriver à l'objectif on réalise une étude de cas, avec deux étudiants de Pédagogie à Biologie, qu'ils réalisaient sa dernière pratique professionnelle. L' information a étérécoltée travers de la réalisation d'une interview semi- structure, l'observation direct de l'interaction dans la classe et avec une interview de souvenir stimulé. L'analyse descriptive interprétative a permis d'identifier croyances asocciés à la perspective neutre et amical (SINNES, 2006); aussi, on a trouvé que encore il restent des visions traditionnelles de l'activité.  A finalidade de esta pesquisa foi compreender e estudar as crenças do professorado em formação inicial sobre o gênero e a ciência, e sua relação com as interações na sala de aula. Para alcançar este objetivo se realizou um estudo de casos com dois estudantes de pedagogia em Ciências Biológicas que realizavam seu estágio profissional no último ano de sua formação. Os dados recolhidos derivaram da realização de uma entrevista semiestruturada, a observação direta da interação na sala de aula e uma entrevista através da técnica de lembrança estimulada. A analise descritivo e interpretativo permitiu identificar crenças associadas à perspectiva neutral e amistosa (SINNES, 2006); também foi encontrado que ainda persistem visões tradicionais da atividade cientifica.  Universidade Federal de Uberlândia2016-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/3455910.14393/REPOD-v4n2a2015-34559Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 Núm. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; v. 4 n. 2 (2015)2238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34559/18315Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJara, NataliaGonzález, Johanna Camacho2022-12-06T18:41:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34559Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-12-06T18:41:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers
Creencias sobre ciencia – género en la educación científica. Análisis de un estudio de caso en la formación inicial docente
Les croyances au sujet des genre en science et l’enseignement des sciences. Analyse d’une étude de cas dans la formation initiale des enseignants
CRENÇAS SOBRE O GÊNERO E CIÊNCIA NA EDUCAÇÃO CIENT͍FICA. UMA ANÁLISE DE UM ESTUDO DE CASO NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS
title Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers
spellingShingle Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers
Jara, Natalia
Crenças
Gênero
Formação inicial do professorado de ciências
Estudo de coletivo de casos
Science
Beliefs
Gender
Initial training of science teachers
Collective case study
Croyances
Genre
La formation initiale des enseignants de sciences
Étude de cas collective
Creencias
Género
Formación inicial del profesorado de ciencias
Estudio colectivo de casos
title_short Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers
title_full Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers
title_fullStr Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers
title_full_unstemmed Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers
title_sort Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers
author Jara, Natalia
author_facet Jara, Natalia
González, Johanna Camacho
author_role author
author2 González, Johanna Camacho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jara, Natalia
González, Johanna Camacho
dc.subject.por.fl_str_mv Crenças
Gênero
Formação inicial do professorado de ciências
Estudo de coletivo de casos
Science
Beliefs
Gender
Initial training of science teachers
Collective case study
Croyances
Genre
La formation initiale des enseignants de sciences
Étude de cas collective
Creencias
Género
Formación inicial del profesorado de ciencias
Estudio colectivo de casos
topic Crenças
Gênero
Formação inicial do professorado de ciências
Estudo de coletivo de casos
Science
Beliefs
Gender
Initial training of science teachers
Collective case study
Croyances
Genre
La formation initiale des enseignants de sciences
Étude de cas collective
Creencias
Género
Formación inicial del profesorado de ciencias
Estudio colectivo de casos
description The purpose of this study was to understand student teachers´ beliefs about gender and science and how are involved with the interactions in the classroom. The case study was carried with two students of Pedagogy of Biology, where the data collected included a semistructured interview, direct observation of classroom interaction and stimulated recall interview. The interpretivedescriptive analysis done allows identifying the conceptual profiles associated with neutral and friendly perspectives (SINNES, 2006). It was also found, that there are still traditional views of scientific activity.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34559
10.14393/REPOD-v4n2a2015-34559
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34559
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v4n2a2015-34559
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34559/18315
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 Núm. 2 (2015)
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 4 n. 2 (2015)
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943958116171776