Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34559 |
Resumo: | The purpose of this study was to understand student teachers´ beliefs about gender and science and how are involved with the interactions in the classroom. The case study was carried with two students of Pedagogy of Biology, where the data collected included a semistructured interview, direct observation of classroom interaction and stimulated recall interview. The interpretivedescriptive analysis done allows identifying the conceptual profiles associated with neutral and friendly perspectives (SINNES, 2006). It was also found, that there are still traditional views of scientific activity. |
id |
UFU-4_4c78c3de03433711c58f06b085ccd189 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34559 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachersCreencias sobre ciencia – género en la educación científica. Análisis de un estudio de caso en la formación inicial docenteLes croyances au sujet des genre en science et l’enseignement des sciences. Analyse d’une étude de cas dans la formation initiale des enseignantsCRENÇAS SOBRE O GÊNERO E CIÊNCIA NA EDUCAÇÃO CIENTÍFICA. UMA ANÁLISE DE UM ESTUDO DE CASO NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIASCrençasGêneroFormação inicial do professorado de ciênciasEstudo de coletivo de casosScienceBeliefsGenderInitial training of science teachersCollective case studyCroyancesGenreLa formation initiale des enseignants de sciencesÉtude de cas collectiveCreenciasGéneroFormación inicial del profesorado de cienciasEstudio colectivo de casosThe purpose of this study was to understand student teachers´ beliefs about gender and science and how are involved with the interactions in the classroom. The case study was carried with two students of Pedagogy of Biology, where the data collected included a semistructured interview, direct observation of classroom interaction and stimulated recall interview. The interpretivedescriptive analysis done allows identifying the conceptual profiles associated with neutral and friendly perspectives (SINNES, 2006). It was also found, that there are still traditional views of scientific activity.El propósito de esta investigación fue comprender cómo son las creencias del profesorado en formación inicial sobre ciencia - género y cómo se relacionan con las interacciones en el aula. Para lograr este objetivo se llevo a cabo un estudio de casos con dos estudiantes de Pedagogía en Biología que realizaban su última práctica profesional. La información fue recolectada a través de la realización de una entrevista semi estructurada, la observación directa de la interacción en el aula y una entrevista de recuerdo estimulada. El análisis descriptivo interpretativo, permitió identificar creencias asociadas a la perspectiva neutral y amistosa; también, se encontró que aún persisten visiones tradicionales de la actividad. Le propos de cette recherche a été de comprender comment ce sont les croyances du professorat en formation initiale a propos de la science- genre et comment- ils se rattachent aux interactions dans la salle de classe.Pour arriver à l'objectif on réalise une étude de cas, avec deux étudiants de Pédagogie à Biologie, qu'ils réalisaient sa dernière pratique professionnelle. L' information a étérécoltée travers de la réalisation d'une interview semi- structure, l'observation direct de l'interaction dans la classe et avec une interview de souvenir stimulé. L'analyse descriptive interprétative a permis d'identifier croyances asocciés à la perspective neutre et amical (SINNES, 2006); aussi, on a trouvé que encore il restent des visions traditionnelles de l'activité. A finalidade de esta pesquisa foi compreender e estudar as crenças do professorado em formação inicial sobre o gênero e a ciência, e sua relação com as interações na sala de aula. Para alcançar este objetivo se realizou um estudo de casos com dois estudantes de pedagogia em Ciências Biológicas que realizavam seu estágio profissional no último ano de sua formação. Os dados recolhidos derivaram da realização de uma entrevista semiestruturada, a observação direta da interação na sala de aula e uma entrevista através da técnica de lembrança estimulada. A analise descritivo e interpretativo permitiu identificar crenças associadas à perspectiva neutral e amistosa (SINNES, 2006); também foi encontrado que ainda persistem visões tradicionais da atividade cientifica. Universidade Federal de Uberlândia2016-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/3455910.14393/REPOD-v4n2a2015-34559Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 Núm. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; v. 4 n. 2 (2015)2238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34559/18315Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJara, NataliaGonzález, Johanna Camacho2022-12-06T18:41:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34559Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-12-06T18:41:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers Creencias sobre ciencia – género en la educación científica. Análisis de un estudio de caso en la formación inicial docente Les croyances au sujet des genre en science et l’enseignement des sciences. Analyse d’une étude de cas dans la formation initiale des enseignants CRENÇAS SOBRE O GÊNERO E CIÊNCIA NA EDUCAÇÃO CIENTÍFICA. UMA ANÁLISE DE UM ESTUDO DE CASO NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS |
title |
Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers |
spellingShingle |
Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers Jara, Natalia Crenças Gênero Formação inicial do professorado de ciências Estudo de coletivo de casos Science Beliefs Gender Initial training of science teachers Collective case study Croyances Genre La formation initiale des enseignants de sciences Étude de cas collective Creencias Género Formación inicial del profesorado de ciencias Estudio colectivo de casos |
title_short |
Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers |
title_full |
Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers |
title_fullStr |
Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers |
title_full_unstemmed |
Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers |
title_sort |
Beliefs about science - gender in science education. An analysis of a case study in the initial training of science teachers |
author |
Jara, Natalia |
author_facet |
Jara, Natalia González, Johanna Camacho |
author_role |
author |
author2 |
González, Johanna Camacho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jara, Natalia González, Johanna Camacho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Crenças Gênero Formação inicial do professorado de ciências Estudo de coletivo de casos Science Beliefs Gender Initial training of science teachers Collective case study Croyances Genre La formation initiale des enseignants de sciences Étude de cas collective Creencias Género Formación inicial del profesorado de ciencias Estudio colectivo de casos |
topic |
Crenças Gênero Formação inicial do professorado de ciências Estudo de coletivo de casos Science Beliefs Gender Initial training of science teachers Collective case study Croyances Genre La formation initiale des enseignants de sciences Étude de cas collective Creencias Género Formación inicial del profesorado de ciencias Estudio colectivo de casos |
description |
The purpose of this study was to understand student teachers´ beliefs about gender and science and how are involved with the interactions in the classroom. The case study was carried with two students of Pedagogy of Biology, where the data collected included a semistructured interview, direct observation of classroom interaction and stimulated recall interview. The interpretivedescriptive analysis done allows identifying the conceptual profiles associated with neutral and friendly perspectives (SINNES, 2006). It was also found, that there are still traditional views of scientific activity. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34559 10.14393/REPOD-v4n2a2015-34559 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34559 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v4n2a2015-34559 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34559/18315 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015) Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 Núm. 2 (2015) Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015) Revista Educação e Políticas em Debate; v. 4 n. 2 (2015) 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943958116171776 |