Educational policy and the right to education: study of effectiveness in the municipal public network

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marinho, Delyana Santana de Britto
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pimentel, Gabriela Sousa Rêgo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62330
Resumo: This article aims to discuss the realization of the right to education in access, permanence and learning of elementary education in public schools in the city of Barreiras-BA. It is a qualitative research, through documentary analysis of educational legislation, application of a questionnaire to managers and analysis of educational indicators. The results make possible the instrumentalization of the right to education, actions to materialize and gaps to be filled, as well as policies to enable vacancies for access, permanence and control of school dropout. The indicators pointed to inadequate learning, with little improvement in the 5th grade and inadequate 9th grade learning. It reflects a fragility of learning, becoming necessary to face the educational vulnerability in the municipal system of Barreiras-BA.
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spelling Educational policy and the right to education: study of effectiveness in the municipal public networkLa politique éducative et le droit à l'éducation: une étude de l'efficacité du système public municipalPolítica educacional e o direito à educação: estudo da efetivação na rede pública municipal Direito público subjetivoEducação básicaGestão educacionalRight to educationBasic educationEducational managementDroit à l'éducationL'éducation de baseGestion pédagogiqueThis article aims to discuss the realization of the right to education in access, permanence and learning of elementary education in public schools in the city of Barreiras-BA. It is a qualitative research, through documentary analysis of educational legislation, application of a questionnaire to managers and analysis of educational indicators. The results make possible the instrumentalization of the right to education, actions to materialize and gaps to be filled, as well as policies to enable vacancies for access, permanence and control of school dropout. The indicators pointed to inadequate learning, with little improvement in the 5th grade and inadequate 9th grade learning. It reflects a fragility of learning, becoming necessary to face the educational vulnerability in the municipal system of Barreiras-BA.Cet article vise à discuter de l'efficacité du droit à l'éducation dans l'accès, la permanence et l'apprentissage de l'éducation de base dans les écoles publiques de la ville de Barreiras-BA. Il s'agit d'une étude, avec une analyse documentaire de la législation éducative, l'application d'un questionnaire aux gestionnaires et l'analyse des indicateurs éducatifs. Les résultats permettront d'instrumentaliser le droit à l'éducation, de concrétiser des actions et de combler des lacunes, ainsi que des politiques d'accès à des places gratuites, de durabilité et de lutte contre l'abandon scolaire. Les indicateurs indiquent un apprentissage inadéquat, avec une faible amélioration de l'apprentissage en cinquième année et un apprentissage inadéquat en neuvième année. Cela reflète également une fragilité de l'apprentissage. Il faut donc s'attaquer à la fragilité de l'éducation dans le système municipal de Barreiras-BA.Este artigo tem como objetivo discutir a efetivação do direito à educação no acesso, permanência e aprendizagem do ensino fundamental das escolas públicas do município de Barreiras-BA. Trata-se de pesquisa qualitativa, por meio de análise documental da legislação educacional, aplicação de questionário aos gestores e análise dos indicadores educacionais. Os resultados viabilizam a instrumentalização do direito à educação, ações para concretização e lacunas a suprir, bem como, políticas de viabilização de vagas para acesso, permanência e controle de evasão escolar. Os indicadores apontaram aprendizagem inadequada, com baixa melhoria no aprendizado do 5º ano e, também, inadequada do 9º ano. Reflete uma fragilidade do aprendizado, e aponta como necessário o enfretamento da vulnerabilidade educacional no sistema municipal de Barreiras-BA.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6233010.14393/REPOD-v10n3a2021-62330Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1172-1188Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1172-1188Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1172-1188Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1172-11882238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62330/32649Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarinho, Delyana Santana de Britto Pimentel, Gabriela Sousa Rêgo 2022-09-15T20:22:21Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/62330Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:22:21Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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