Social representation theory and the proeja: for a school examination

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Cristiana Barcelos
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34561
Resumo: The objective of this research, understand the social representations of teachers who worked in a federal public institution, located in the northern interior of the state of Rio de Janeiro, on the proposal of Education Youth and Adult Integrated Vocational Education (PROEJA). At first, a historical reflection on the Education of Youth and Adults (EJA) was made in Brazil, as well as policies for this modality. Then he made a reference to PROEJA and lastly, the data obtained through the application of a tool for generating data, were analyzed in order to achieve the research objective.  
id UFU-4_6a3ccc780ef5c4b66a21bfd24e64e074
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34561
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Social representation theory and the proeja: for a school examinationLa théorie de la représentation sociale et l’ PROEJA: pour un examen de l’écoleA TEORIA DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS E O PROEJA: POR UMA ANÁLISE ESCOLAREducação de Jovens e AdultosEducação ProfissionalRepresentação SocialYouth and Adult EducationVocational EducationSocial RepresentationJeunesse et Éducation des AdultesLa Formation ProfessionnelleLa Représentation SocialeThe objective of this research, understand the social representations of teachers who worked in a federal public institution, located in the northern interior of the state of Rio de Janeiro, on the proposal of Education Youth and Adult Integrated Vocational Education (PROEJA). At first, a historical reflection on the Education of Youth and Adults (EJA) was made in Brazil, as well as policies for this modality. Then he made a reference to PROEJA and lastly, the data obtained through the application of a tool for generating data, were analyzed in order to achieve the research objective.  L'objectif de cette recherche, comprendre les représentations sociales des enseignants qui ont travaillé dans un établissement public fédéral, situé à l'intérieur du nord de l'État de Rio de Janeiro, sur la proposition de l'éducation de la jeunesse et des adultes intégré formation professionnelle (PROEJA). Dans un premier temps, une réflexion historique sur l'éducation des adolescents et adultes (EJA) a été faite au Brésil, ainsi que des politiques pour cette modalité. Puis il a fait référence à PROEJA et enfin, les données obtenues par l'application d'un outil pour générer des données, ont été analysés dans le but d'atteindre l'objectif de la recherche.  Objetivou-se, com esta pesquisa, compreender as representações sociais dos docentes que atuavam em uma instituição federal pública, localizada no interior norte do estado do Rio de Janeiro, sobre a proposta de Educação para Jovens e Adultos integrada à  Educação Profissional (PROEJA). Em um primeiro momento, foi feita uma reflexão histórica sobre a Educação de Jovens e Adultos (EJA) no Brasil, bem como acerca das políticas para essa modalidade. Em seguida, fez-se referência ao PROEJA e, por último, foram analisados os dados obtidos por meio da aplicação de um instrumento de geração de dados, a fim de alcançar o objetivo da pesquisa.    Universidade Federal de Uberlândia2016-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/3456110.14393/REPOD-v4n2a2015-34561Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 Núm. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; v. 4 n. 2 (2015)2238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34561/18317Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Cristiana Barcelos2022-12-06T18:43:39Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34561Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-12-06T18:43:39Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Social representation theory and the proeja: for a school examination
La théorie de la représentation sociale et l’ PROEJA: pour un examen de l’école
A TEORIA DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS E O PROEJA: POR UMA ANÁLISE ESCOLAR
title Social representation theory and the proeja: for a school examination
spellingShingle Social representation theory and the proeja: for a school examination
da Silva, Cristiana Barcelos
Educação de Jovens e Adultos
Educação Profissional
Representação Social
Youth and Adult Education
Vocational Education
Social Representation
Jeunesse et Éducation des Adultes
La Formation Professionnelle
La Représentation Sociale
title_short Social representation theory and the proeja: for a school examination
title_full Social representation theory and the proeja: for a school examination
title_fullStr Social representation theory and the proeja: for a school examination
title_full_unstemmed Social representation theory and the proeja: for a school examination
title_sort Social representation theory and the proeja: for a school examination
author da Silva, Cristiana Barcelos
author_facet da Silva, Cristiana Barcelos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Cristiana Barcelos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de Jovens e Adultos
Educação Profissional
Representação Social
Youth and Adult Education
Vocational Education
Social Representation
Jeunesse et Éducation des Adultes
La Formation Professionnelle
La Représentation Sociale
topic Educação de Jovens e Adultos
Educação Profissional
Representação Social
Youth and Adult Education
Vocational Education
Social Representation
Jeunesse et Éducation des Adultes
La Formation Professionnelle
La Représentation Sociale
description The objective of this research, understand the social representations of teachers who worked in a federal public institution, located in the northern interior of the state of Rio de Janeiro, on the proposal of Education Youth and Adult Integrated Vocational Education (PROEJA). At first, a historical reflection on the Education of Youth and Adults (EJA) was made in Brazil, as well as policies for this modality. Then he made a reference to PROEJA and lastly, the data obtained through the application of a tool for generating data, were analyzed in order to achieve the research objective.  
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34561
10.14393/REPOD-v4n2a2015-34561
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34561
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v4n2a2015-34561
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34561/18317
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 Núm. 2 (2015)
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 4 n. 2 (2015)
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943958121414656